Johannes Winther Farstad Skrevet 18. juni 2002 Skrevet 18. juni 2002 leste dette på dagbladet.no: ...Nylig signerte administrerende direktør Stig Willassen i Norwegian Air Shuttle (NAS) kontrakt på leasing av seks Boeing 737-300 maskiner... Noen som vet hvordan disse maskinene blir til å se ut? klarer NAS å kjøre selv, ettersom de har kuttet med braathens? Siter
Gjest Skrevet 18. juni 2002 Skrevet 18. juni 2002 737-300 er jo ikke de aller nyeste. Forstår ikke hvorfor de ikke vil lease f.eks. 737-6/7/8 Siter
Martin Kaareng Skrevet 18. juni 2002 Skrevet 18. juni 2002 Boeing 6/7/800 er nok 'litt' dyrere å lease enn 300. Selvfølgelig... Martin Siter
Gjest Skrevet 18. juni 2002 Skrevet 18. juni 2002 Nå skal jo NAS blant annet skifte navn og bli et lavpris selskap som skal fly norsk innenriks og ta opp kampen mot SAS. I et lavprisselskap leaser man selvfølgelig ikke de dyreste flyene man finner. Siter
Lars Chr. Hansen Skrevet 18. juni 2002 Skrevet 18. juni 2002 quote: Opprinnelig postet av georgkorycki: Men de er sikrere. Den uttalesen har du vel selvfølgelig godt grunnlag for å komme med? (gjerne noe annet enn dem er nyere) Siter
Helge Bø Skrevet 18. juni 2002 Skrevet 18. juni 2002 quote: Opprinnelig postet av Rune Valestrand: Nå skal jo NAS blant annet skifte navn og bli et lavpris selskap som skal fly norsk innenriks og ta opp kampen mot SAS. I et lavprisselskap leaser man selvfølgelig ikke de dyreste flyene man finner. Nemlig...og man snakker om leasing ja, ikke kjøp. Det var vel også samme versjon Color Air satset på. En B733 har jo også den nye CFM-motoren, jeg tror neppe at denne versjonen er mindre sikker enn nyere... Siter
Arne Øverland Skrevet 18. juni 2002 Skrevet 18. juni 2002 Sikkerhet har jo minimalt med prduksjons dato å gjøre. Kun hvor bra de blir velikeholdt har noe å avgjøre på sikkerheten, følger man velikeholdsprogrammet man får fra Boeing skulle det ikke ha noe å si på sikkerheten. og Georg; hvorfor ikke bare kjøpe 744 når de først er i gang? Siter
Øyvind Hansen Skrevet 18. juni 2002 Skrevet 18. juni 2002 Braathens har jo mange av de gamle 737ene uten at noen klager over sikkerheten av den grunn. Siter
Christopher Eriksen Skrevet 19. juni 2002 Skrevet 19. juni 2002 quote: Opprinnelig postet av Øyvind Hansen: Braathens har jo mange av de gamle 737ene uten at noen klager over sikkerheten av den grunn. Gamle og gamle. Så vidt meg bekjent er det eldste flyet til Braathens bygget i 1990 (Boeing 737-400). Siter
Timmy Brandt Skrevet 20. juni 2002 Skrevet 20. juni 2002 Hmmm... Det første jeg tenker på er: Dersom man leaser en ting så er man ikke helt sikker på sin sak. Kjøp lønner seg vel alltid i lengden? D.v.s at de ikke har 100% troen på seg selv i.o.m at de leaser fly... kanskjer jeg tenkte litt høyt her nå, men det må så være. Ha en fin Midsommar alle svensker Siter
Jens-Ole Kjølberg Skrevet 20. juni 2002 Skrevet 20. juni 2002 Det er svært vanlig at flyselskaper leaser fly, der er nok ikke noe spesilt for NAS. Jens-Ole Siter
Kjell Morten Skrevet 20. juni 2002 Skrevet 20. juni 2002 Som Jens-Ole nevner, flesteparten av flyselskapene leaser (eller har leaset) fly. Leasing er i praksis bare en annen form for finansiering. Forskjellen er blant annet hvor mye penger du vil ha bundet til flypark. Fordelen med aa lease er at det er mer fleksibelt dersom "noe skulle skje", men det betyr ikke at du leaser fordi du ikke har tro paa selskapet ditt. Det er mer enn beslutning som er tatt med hensyn til finansiering og langsiktige maal. Siter
Gjest Skrevet 20. juni 2002 Skrevet 20. juni 2002 Widerøe leaser jo en drøss med fly . Så det er ikke noe som betyr at de er usikker i sin sak for det. Siter
Lars Chr. Hansen Skrevet 20. juni 2002 Skrevet 20. juni 2002 quote: Opprinnelig postet av Børge Litangen: Widerøe leaser jo en drøss med fly . Så det er ikke noe som betyr at de er usikker i sin sak for det. Widerøe leaser 6 fly... så jeg vil ikke kalle det en drøss da... men Braathens leaser en drøss med fly Siter
Øyvind Hansen Skrevet 20. juni 2002 Skrevet 20. juni 2002 Braathens solgte jo flyparken i den hensikt å lease den tilbake da det begynte å gå nedover på siste halvdel av 90-tallet. Det er vel heller uvanlig at store flyselskaper leaser i stort antall siden det gjerne er billigere å eie for dem. Siter
Nicolai Meservy Skrevet 20. juni 2002 Skrevet 20. juni 2002 quote: Opprinnelig postet av Christopher Eriksen: quote: Opprinnelig postet av Øyvind Hansen: Braathens har jo mange av de gamle 737ene uten at noen klager over sikkerheten av den grunn. Gamle og gamle. Så vidt meg bekjent er det eldste flyet til Braathens bygget i 1990 (Boeing 737-400). Jo, men fly i seg selv kan flyselskapene operere i mange år fremover..... American Airlines nettop sluttet med MD-80 flyene sine...det er minst 22 år...så levetid på kanskje 8-9 år??? Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.