Jump to content

Featured Replies

Posted

leste dette på dagbladet.no:

 

...Nylig signerte administrerende direktør Stig Willassen i Norwegian Air Shuttle (NAS) kontrakt på leasing av seks Boeing 737-300 maskiner...

 

Noen som vet hvordan disse maskinene blir til å se ut? klarer NAS å kjøre selv, ettersom de har kuttet med braathens?

737-300 er jo ikke de aller nyeste. Forstår ikke hvorfor de ikke vil lease f.eks. 737-6/7/8

Men de er sikrere.

Nå skal jo NAS blant annet skifte navn og bli et lavpris selskap som skal fly norsk innenriks og ta opp kampen mot SAS.

I et lavprisselskap leaser man selvfølgelig ikke de dyreste flyene man finner.

quote:

Opprinnelig postet av Rune Valestrand:

Nå skal jo NAS blant annet skifte navn og bli et lavpris selskap som skal fly norsk innenriks og ta opp kampen mot SAS. I et lavprisselskap leaser man selvfølgelig ikke de dyreste flyene man finner.

Nemlig...og man snakker om leasing ja, ikke kjøp. Det var vel også samme versjon Color Air satset på.

 

En B733 har jo også den nye CFM-motoren, jeg tror neppe at denne versjonen er mindre sikker enn nyere...

Sikkerhet har jo minimalt med prduksjons dato å gjøre. Kun hvor bra de blir velikeholdt har noe å avgjøre på sikkerheten, følger man velikeholdsprogrammet man får fra Boeing skulle det ikke ha noe å si på sikkerheten.

og Georg; hvorfor ikke bare kjøpe 744 når de først er i gang? "[blink]"

quote:

Opprinnelig postet av Øyvind Hansen:

Braathens har jo mange av de gamle 737ene uten at noen klager over sikkerheten av den grunn.

Gamle og gamle. Så vidt meg bekjent er det eldste flyet til Braathens bygget i 1990 (Boeing 737-400).

Hmmm...

Det første jeg tenker på er:

 

Dersom man leaser en ting så er man ikke helt sikker på sin sak.

Kjøp lønner seg vel alltid i lengden?

D.v.s at de ikke har 100% troen på seg selv i.o.m at de leaser fly... kanskjer jeg tenkte litt høyt her nå, men det må så være.

 

Ha en fin Midsommar alle svensker "[blink]"

Som Jens-Ole nevner, flesteparten av flyselskapene leaser (eller har leaset) fly. Leasing er i praksis bare en annen form for finansiering. Forskjellen er blant annet hvor mye penger du vil ha bundet til flypark. Fordelen med aa lease er at det er mer fleksibelt dersom "noe skulle skje", men det betyr ikke at du leaser fordi du ikke har tro paa selskapet ditt. Det er mer enn beslutning som er tatt med hensyn til finansiering og langsiktige maal.

Widerøe leaser jo en drøss med fly "[blink]" . Så det er ikke noe som betyr at de er usikker i sin sak for det.

quote:

Opprinnelig postet av Børge Litangen:

Widerøe leaser jo en drøss med fly
"[blink]"
. Så det er ikke noe som betyr at de er usikker i sin sak for det.

Widerøe leaser 6 fly... så jeg vil ikke kalle det en drøss da... men Braathens leaser en drøss med fly "[smil]"

Braathens solgte jo flyparken i den hensikt å lease den tilbake da det begynte å gå nedover på siste halvdel av 90-tallet. Det er vel heller uvanlig at store flyselskaper leaser i stort antall siden det gjerne er billigere å eie for dem.

quote:

Opprinnelig postet av Christopher Eriksen:

quote:

Opprinnelig postet av Øyvind Hansen:

Braathens har jo mange av de gamle 737ene uten at noen klager over sikkerheten av den grunn.

Gamle og gamle. Så vidt meg bekjent er det eldste flyet til Braathens bygget i 1990 (Boeing 737-400).

Jo, men fly i seg selv kan flyselskapene operere i mange år fremover..... American Airlines nettop sluttet med MD-80 flyene sine...det er minst 22 år...så levetid på kanskje 8-9 år???

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...