Emil Topstad Skrevet 17. september 2009 Skrevet 17. september 2009 Lurer da på om en gjennomsnittsalder på 11,5 år er mye eller lite? Begynner flyene å bli gamle etter så lang tid, eller hvor lenge er det normalt at de er i trafikk? (passasjertrafikk) Takk for svar om noen kan PS: Snakk om B744 (!) Siter
Kristoffer Vinje Skrevet 17. september 2009 Skrevet 17. september 2009 Bare lurer... Skal du ut og fly en 747 som har en gjennomsnittsalder på 11.5 år? Uansett, En 11 år gammel 747 er ikke den nyeste, men heller ikke den eldste. Siter
Tommy Bernes Skrevet 17. september 2009 Skrevet 17. september 2009 Det er en 747 i sin beste alder! :grin: Siter
Kristoffer Vinje Skrevet 17. september 2009 Skrevet 17. september 2009 Den får ikke rynker iallefall. :grin: Siter
Magnus F. Meese Skrevet 17. september 2009 Skrevet 17. september 2009 Er ikke gjennomsnittsalderen til NG-flåten til SAS godt og vel 13? Siter
Kenneth Rønning Skrevet 17. september 2009 Skrevet 17. september 2009 Her kan du finne mye intressant om fly, antall fly, alder osv. Her har du Sas Norge: http://airfleets.net/ageflotte/SAS20Norge.htm Siter
Christopher Andersen Skrevet 17. september 2009 Skrevet 17. september 2009 11 år for en 747 vil jeg ikke si er så veldig gammelt, disse damene begynner jo tross alt å dra litt på årene alle sammen Siter
Emil Topstad Skrevet 18. september 2009 Forfatter Skrevet 18. september 2009 Skal du ut og fly en 747 som har en gjennomsnittsalder på 11.5 år? Ja! :grin: Syntes 11 år hørtes rimelig gamelt ut jeg da Siter
Gunnar Seljeseth Skrevet 18. september 2009 Skrevet 18. september 2009 Om du synest 11 år er gammelt bør du sjekke Norwegian sine 737-300 og SAS sine MD80 Siter
Jan Gulliksen Skrevet 18. september 2009 Skrevet 18. september 2009 På Torp flyr en Dakota på 66 år. Den er flottere enn noensinne! Siter
Michael A B Skrevet 18. september 2009 Skrevet 18. september 2009 11.5 år er ikke spesielt mye for et passasjerfly, de kan fint opereres mye lenger om de vedlikeholdes riktig. Ofte er det tilgangen på reservedeler eller høyere driftskostnader som fører til at maskiner fases ut. Mesteparten av de eldste 744 (fra 1989 og årene etter) er fortsatt i drift. Hvor lenge en flytype er i drift hos selskapene varierer, noen selskaper sørger for å bytte ut maskiner etter ~9-12 år, andre har de i drift i ~20år eller mer. Siter
Gjest Eivind Oterhals Skrevet 18. september 2009 Skrevet 18. september 2009 Et fly er vel konstruert for og vare i 50 år har jeg lest. Siter
Andreas Grindvoll Skrevet 18. september 2009 Skrevet 18. september 2009 Det håper jeg gjelder passasjerfly Siter
Kristoffer Vinje Skrevet 18. september 2009 Skrevet 18. september 2009 Bare for å være litt pirkete. : Et bestemt fly kan ikke ha en gjennomsnittsalder, kun en alder. Hehe :grin: Siter
Michael A B Skrevet 18. september 2009 Skrevet 18. september 2009 Fly er gjerne designet for et visst antall cycles (flyvninger) og flight hours. En short haul maskin vil gjerne være designet og godkjent for et større antall cycles i forhold til flight hours sammenlignet med feks en 747, rett og slett fordi 747en flyr lengre ruter. Noen flytyper når antallet cycles allerede innen 20 år (dette har for eksempel skjedd med enkelte av de eldste A320), og på noen flytyper blir antallet cycles eller flight hours oppjustert etter en rekke år (fordi en ser at designet fint tåler lenger bruk, eller at en over tid tilpasser og forbedrer designet slik at det takler dette). Siter
Gjest Eivind Oterhals Skrevet 18. september 2009 Skrevet 18. september 2009 Det håper jeg gjelder passasjerfly He he, ja selvfølgelig.. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.