Jump to content

Featured Replies

Posted

Lurer da på om en gjennomsnittsalder på 11,5 år er mye eller lite? Begynner flyene å bli gamle etter så lang tid, eller hvor lenge er det normalt at de er i trafikk? (passasjertrafikk)

 

Takk for svar om noen kan :)

 

PS: Snakk om B744 (!)

  • Author
Skal du ut og fly en 747 som har en gjennomsnittsalder på 11.5 år?

 

Ja! :grin:

Syntes 11 år hørtes rimelig gamelt ut jeg da :P

11.5 år er ikke spesielt mye for et passasjerfly, de kan fint opereres mye lenger om de vedlikeholdes riktig. Ofte er det tilgangen på reservedeler eller høyere driftskostnader som fører til at maskiner fases ut. Mesteparten av de eldste 744 (fra 1989 og årene etter) er fortsatt i drift. Hvor lenge en flytype er i drift hos selskapene varierer, noen selskaper sørger for å bytte ut maskiner etter ~9-12 år, andre har de i drift i ~20år eller mer.

Et fly er vel konstruert for og vare i 50 år har jeg lest.

Fly er gjerne designet for et visst antall cycles (flyvninger) og flight hours. En short haul maskin vil gjerne være designet og godkjent for et større antall cycles i forhold til flight hours sammenlignet med feks en 747, rett og slett fordi 747en flyr lengre ruter. Noen flytyper når antallet cycles allerede innen 20 år (dette har for eksempel skjedd med enkelte av de eldste A320), og på noen flytyper blir antallet cycles eller flight hours oppjustert etter en rekke år (fordi en ser at designet fint tåler lenger bruk, eller at en over tid tilpasser og forbedrer designet slik at det takler dette).

Det håper jeg gjelder passasjerfly

 

He he, ja selvfølgelig..

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...