Skrevet 21. mai 2009 15 år Den flotte øya Mallorca går aldri ut "på dato" etter mitt skjønn, og nå har jo denne øya nærmest blitt "gjenoppdaget" av mange også. I tillegg til Kreta er Mallorca den destinasjonen, som nå er mest populær på sommeren. Det er utrolig mange flotte steder man kan reise til, langt unna destinasjoner som minner litt vel mye om "turistmaskiner". Mallorca inngår i øygruppen: Balearene, hvor også øyene: Ibiza og Menorca inngår. Jo da, mange tyskere (og engelskmenn) er der nede. AirBerlin har vel base nede på PMI, og ca. halvparten av maskinene man ser i lufta - er jo AirBerlin (som oftest B738 med winglets). Med den korte avstanden man har fra de fleste flyplasser i Tyskland, er det heller ikke rart - at det tilnærmet er luftbro mellom Mallorca og bl.a. Tyskland. Fra bilderserien nedenfor (som ble tatt i April/Mai) var det helt EKSTREMT mange syklister, drøssevis med profesjonelle (og uprofesjonelle) fra x antall klubber i både Tyskland og andre land - som til tider førte til en del irritasjon blant bilførere (noen av de kjører jo, som om de nærmest har et dødsønske). Her kommer noen bilder fra ulike steder på øya, inkludert de "obligatoriske" bildene av leiebilene - er man bilgal så er man bilgal; end of story.. (Alle bilder er fortsatt tatt med mitt kompaktkamera, Canon Digital IXUS50 med vannvittige 5 megapixler og 3 x zoom. I tillegg til litt skjeve horisonter, og blandet kvalitet - du er herved advart!) Først noen bilder fra stranden i Alcudia på nordsiden av øya, eller rettere sagt Puerto Alcudia (og lengre bort: Playa de Alcudia, siden selve Alcudia ligger lengre nord) - totalt ca. 14 kilometer med finkornet sand og turkisblått hav. Ett par bilder fra Platja de Muro (like syd for Alcudia, men nord for Ca'n'Picafort): Så beveger vi oss langt sydvest, og til Palma Nova / Magalluf - riktignok to forskjellige steder - men nevnes ofte samtidig; da disse har vokst ganske så bra sammen. Men Magalluf er jo mer eller mindre kjent som Mallorca sitt svar på "Ibiza" på sommeren. Palma Nova / Magalluf ligger kun ca. 15 km. fra Palma-by. Stranden og området rundt i Palma Nova: Bildet nedenfor viser Magalluf: Så beveger vi oss nordover igjen, men på østkysten - nærmere bestemt de utrolig flotte stedene: Sóller og ikke minst Puerto de Sóller. Kommer man kjørende fra østsiden av Mallorca (f.eks. fra Inca/ Alcudia / Artá / Manacor osv.), så kan man velge mellom to ulike veier til Sóller. Enten en svingete og flott vei mellom fjellene, eller den avgiftsbelagte tunellen - min anbefaling er klar: velg fjellet for "svingende": Tar ikke med noen bilder fra selve Sóller denne gang, blir mer enn nok bilder i denne trip-report likevel. Men derimot fra flotte Puerto Sóller, som nok er et av de flotteste stedene på Mallorca. Lekkert, romantisk, og nydelig - med to flotte strender å velge mellom, lekker marina med flotte yachter fortøyd i havnen eller ankret opp rett utenfor, dramatiske klipper og naturformasjoner:
Skrevet 21. mai 2009 15 år Forfatter Mellom Puerto Sóller og Sóller går det en yndig gammel trikk (i tillegg til ruter fra Palma til Sóller). Vognene er bygget i tre, opererer på elektrisitet - og det meste er uforandret siden ruten ble åpnet i 1913. Er ca. fem avganger hver vei i høysesongen. Ett enslig bilde fra Porto Cristo på østkysten, ca. 12 km fra Cala Bona / Cala Millor lengre syd. Porto Cristo er nok mest kjent for sine "Cuevas del Drac" (Drakegrottene), flotte dryppsteinsgrotter med underjordiske ganger som er godt over to kilometer; med spektakulære stalagmitter og stalaktitter og en og annen underjordisk innsjø. Porto Cristo var nok tidligere en sjarmerende liten fiskerlandsby, og noe av sjarmen henger vel fortsatt igjen. Men gatene er trange, og bilene kjemper seg frem i begge retninger. Men flott strand, mange fine restauranter, lokale fiskebåter, stort tilbud av ulike båtturer trekker opp. Også her er det ofte mange lekre og digre yachter, ankret opp rett utenfor. Så over til min desiderte favorittstrand på Mallorca, nemlig Cale Mesquida som ligger helt oppe i nord-øst - på en halvøy like nord for Artá. Med flott finkornet sand, og utrolig fristende turkisblått krystallklart vann - er dette stedet noe helt for seg selv (bortsett fra når det blåser, da blir det fort for mye bølger her). Men ellers kan dette stedet anbefales på det varmeste: Selv fra p-plassen ovenfor stranden, er det ikke noe å si på utsikten: Så har vi kommet til den delen av dette reisebrevet som fokuserer på bil, så dette er nok et godt tidspunkt for de som IKKE er bilinteressert å klikke seg vekk:
Skrevet 21. mai 2009 15 år Forfatter Første leiebil ut denne gang, ble fra leiefirmaet: Vanrell - som har et godt rykte og som er profesjonelle. Alle biler har full forsikring, samt aut. redusering av egenandel osv. Vanrell har alt fra små enkle biler (VW Passat / Smart / Fiesta osv.) til Mercedes-Benz: A og B-klasse, Chrysler 300CC, Mercedes: CLK (cab), til verstingen: Maserati (Gran Turismo S). Info og priser kan finnes her: http://www.rentacarvanrell.com/cercador/index.php?i=eng Leier uansett (som regel) kun med automat, da jeg finner dette behagelig og har hatt dette på alle mine senere biler - først ut ble: Mercedes B-klasse. Mercedes: B180 CDI, med 2-liters firesylindret dieselmotor på 109 hester, vår bil var en 08-modell som hadde gått ca. 22.000 kilometer ved henting. Forbruket lå på ca. 0.55 pr. mil, og med en dieselpris der nede på rundt Kr: 7,50.- blir det ganske så billig å kjørte Mallorca på kryss og tvers. Så over til neste leiebil, denne fra AVIS-kontoret i Puerto de Alcudia. Tidligere har jeg fått en lekker Volvo XC70 (AWD) 2008-modell, med D5-motor på 185 hester (2.4-liters motor) i samme bilklasse. Dog ble det "kun" en VW Passat denne gangen, kunne dog ha skiftet til f.eks. nyeste Opel Vectra eller Renault Laguna dersom jeg ønsket (og dra ut til leiekontoret på flyplassen). Men denne VW Passat var førstegangs-registrert for kun 1.5 måned siden, og hadde knappe 1.500 kilometer på telleren. VW Passat sedan, 2.0 TDI (140 hester) med den flotte 6-trinns DSG-automatkassen, inkl. parameterstyring, aut. avblendbart speil, og ikke minst: avkjøringslys (mer senere om dette):
Skrevet 21. mai 2009 15 år Forfatter Bilen var altså utstyrt med såkallt fancy: "avkjøringslys", dette er en egen lyskilde som er innebygd i indre frontlykt på begge sider - og dermed lyser opp svingen man er på vei inn i (kun ved lave hastigheter). Veldig praktisk, og morsom opplevelse - siden jeg ikke har dette på mine egne biler: På bildet nedenfor ser man altså den ene av to lyskilder, bygget inn og frontet "sideveis" mellom de to halogen- pærene: og da ser det slik ut på kveldstid, når denne aktiveres: (kun nærlys slått på, for at avkjøringslyset synes best mulig) og ved vanlig kjøring vil dette avkjøringslyset se slik ut (området som blir lyst opp lengst opp, selve kjørelyset er bi-xenon - og har derfor en annen "farge" enn avkjøringslyset): (Gjør oppmerksom på at bildene er redigert ved bruk av LCD-skjerm, bildene kan derfor oppleves som noe mørke på visse CRT-skjermer) Egen serie med noen få flybilder fra PMI, blir postet etterhvert. Så håper jeg bildene falt i smak, legg gjerne igjen kommentarer eller spørsmål dersom ønskelig!
Skrevet 21. mai 2009 15 år Mange flotter bilder her! Stilig, den trikken Men denne posten er vel feilpostet, siden den egentlig skulle vært i fotoforumet.
Skrevet 21. mai 2009 15 år Så jo utrolig fristende ut må jeg si.Flotte bilder...fine strender. Likte passat leiebilen.Ikke meg i mot
Skrevet 21. mai 2009 15 år Lars du kan det med og lage trip reports. fikk lyst på ferie nå, sier meg ening med di svingen. så rett og slett herlig ut. men lurte på en ting. har VW bynt og lage ST.vogn utgaven av passat i samme forma som sedan :grin:
Skrevet 21. mai 2009 15 år Forfatter He he, huff da. Ble både feil forum (glemte at det var eget "Fotoforum" når jeg postet denne ja), og skrevet st.vogn i stedet for sedan (fikk nemlig en Passat st.vogn hos Avis i Cala Millor en gang tidligere). Er rettet nå! :cool:
Skrevet 23. mai 2009 15 år Jeg kjenner meg jo igjen Den bryggen er like utenfor Viva Ba Hia eller no sånt, ikke sant Der bodde jeg
Skrevet 28. mai 2009 15 år Forfatter Takker for tilbakemeldinger! Hans Fredrik: jo da, stemmer at Viva Bahia ikke ligger så langt unna - er mange flotte hoteller i Viva-kjeden der nede. Viva Mesquida (rett ovenfor den utrolig flotte Cale Mesquida-stranden er nok min favoritt), selv om det også er fint i Alcudia / Playa Mura / Ca'n Picafort- området.
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.