TOS Skrevet 27. februar 2002 Skrevet 27. februar 2002 Lurte litt på forskjellen på MD 90 80 83 og 87 og DC 9. Syns dei er veldig like... Siter
Erik H. Bakke Skrevet 27. februar 2002 Skrevet 27. februar 2002 MD-80 og MD-90 er lengre enn DC-9. I tillegg ender flykroppen på MD-80 i en "flat" hale, på samme måte som Boeing 777, mens DC-9 ender i en spiss. (Tidlige MD-80 ender også i en spiss) MD-90 har IAE V2500 motorer, som er kortere og bredere enn på MD-80 og MD-90. Dette er det beste kjennetegnet på en MD-90. For å skille MD-80 og DC-9, se på lengden. Dette kan være vanskelig, men den lengste DC-9'eren er 40.7 meter, MD-80 er 45.08 meter. (Unntak MD-87, se under) MD-81, 82, 83 og 88 er helt like, forskjellen er hvilke motorer de er utstyrt med, samt rekkevidde og maksimalvekt. MD-88 er samme fly som MD-83 men har glass-cockpit. MD-87 er kortere, (39.76 meter) omtrent midt mellom DC-9-40 og DC-9-50. Alle MD-87 har den flate halen, så de kan skilles fra DC-9 på dette. I tillegg har MD-87 og MD-90 en høyere halefinne enn de andre flyene. Boeing 717 ble opprinnelig lansert som MD-95, og er kortere enn MD-90, 37.81 meter, omtrent midt mellom DC-9-30 og DC-9-40. Dette flyet er utstyrt med BMW/Rolls Royce BR715 motorer, som er kortere og bredere enn DC-9/MD-80 motorene. For illustrasjoner, ta en kikk på http://home.world-online.no/~erikhb/fb_gjenkjenn.html Siter
TOS Skrevet 27. februar 2002 Forfatter Skrevet 27. februar 2002 Takk for svar. Vart no litt visare av da.... Siter
Peter Nørkjær Skrevet 27. februar 2002 Skrevet 27. februar 2002 quote: Opprinnelig postet av Jørgen Bertheussen: Bare for å korrigere litt. DC-9-81/82/83/87 er akkurat samme fly som MD-81/82/83/87. Etter det jeg har forstått, er tallet bak MD- årsmodellen på flyet. MD-81 ble produsert i 1981, MD-82 i 1982 osv. MD-80'ene til SAS er stort sett de nyeste med glass-cockpit. Faktisk hedder alle MD-8x rigtigt DC-9-super8x Grunden til dette er/var, at man ved at fortsætte ud i DC-9 serien kunne undgå en ny type-certificering hos FAA. Smart. Siter
Erik H. Bakke Skrevet 28. februar 2002 Skrevet 28. februar 2002 Riktig det at MD-80 egentlig er DC-9-80 serien, men DC-9 betegnelsen ble bare brukt av McDD i forbindelse med utvikling, flighttesting og sertifisering. Flyene ble markedsført som MD-80, bl.a. for å reflektere at Douglas og McDonnell selskapene ble slått sammen, og DC (Douglas Commercial) betegnelsen dermed var blitt litt "avlegs". Siter
Knut A Kræmer Skrevet 28. februar 2002 Skrevet 28. februar 2002 quote: Opprinnelig postet av Peter Noerkjaer: Faktisk hedder alle MD-8x rigtigt DC-9-super8x Grunden til dette er/var, at man ved at fortsætte ud i DC-9 serien kunne undgå en ny type-certificering hos FAA. Smart. Det samme ser man Fokker. Fokker 50 er typegodkjent som Fokker 27 Mk.050. Så vidt jeg vet er Fokker 100 typegodkjent som Fokker 28 Mk.100. Sparer penger og papirarbeid.... Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.