Skrevet 25. januar 2009 15 år Hei! Her kommer et spørsmål som sikkert mange kan svare meg på, det er sikkert ett lit rart spørsmål.. :crazy: Men hvorfor er det forsjellige nummer i begge ender på rullebanen? EKS: Bergen, Flesland: RW 17 i en ende og RW 35 i en annen så er det samme banen?? hvorfor er det sånn? håper noen kan svare...
Skrevet 25. januar 2009 15 år Det er retningen på den ene siden peker den mot 170 og på den andre peker den mot 350.
Skrevet 25. januar 2009 15 år Hei Spørsmålet ditt er veldig viktig når det kommer til hvilken rullebane man skal bruke ved takeoff og landing. At det står 17 i en ende av rullebanen, betyr at nesen på flyet peker mot ca. 170 grader når flyet står linet opp rett fram. Der det står 35 i enden av rullebanen, vil da flyet peke mot ca. 350 grader. 0 grader er nord, 90 er øst, 180 er sør og 270 er vest
Skrevet 25. januar 2009 15 år Forfatter Å ja... det er jo greit å vite :grin: der kan du se hvor mye enkelte kan... :whistle:
Skrevet 25. januar 2009 15 år Man lærer så lenge man lever veitdu Valg av disse rullebane-nummerene er viktig med tanke på vinden, man vil helst ha motvind når man lander og tar av
Skrevet 25. januar 2009 15 år ja, for da går mer vind over vingene og skaper mer løft på en lavere fart Litt dårlig forklart men kanskje noen andre kan gjøre det bedre for meg
Skrevet 25. januar 2009 15 år ja' date=' for da går mer vind over vingene og skaper mer løft på en lavere fart Litt dårlig forklart men kanskje noen andre kan gjøre det bedre for meg [/quote'] Man kan ta av på kortere avstand
Skrevet 25. januar 2009 15 år Bare på gøy: sett deg på rullebanen med en cessna og gå på weather og plott inn motvind i f.eks. 60kt. Da vil du merke at flyet letter selv om det står stille på rullebanen siden vingene får mer vind enn de trenger for å løfte flyet. Cessna roterer vanligvis på 55kt. :-)
Skrevet 25. januar 2009 15 år hva med gardermoen? 1L og R er på heading 16, men har bare 1 i "navnet" på rullebanen. hvorfor det? og 19L og R! de er jo helt motsatt vei men har 19 i "navnet" som sagt.
Skrevet 25. januar 2009 15 år På Gardermoen skal det egentlig være 02 og 20 i henhold til rullebaneretningen, men siden dette kan lett forveksles med hverandre har man valgt å bruke 01 og 19 isteden. Zero two og two zero, kan lett oppstå ganske skumle misforståelser der.
Skrevet 25. januar 2009 15 år Rullebanens tall sier ikke nøyaktig hvilken retning den peker. RWY35 kan like gjerne stå i retning 351 grader som 350. Nøyaktig retning kan du se i f.eks. Jeppesen-pubs, AIP Norge eller tilsvarende for andre land... osv osv... Til og med Wikipedia... om du ikke skal ut å fly for real og trenger en offentlig kilde for informasjone du trenger. Rullenbanene 33 L, C og R her går i retning 332,9 grader; og RWY35 i retning 335,1 grader. Gjett hvilke retninger 15L/C/R og 17 går i :-) Jeg husker ikke 100% i farten, men det er vel MAGNETISK retning det er snakk om?
Skrevet 25. januar 2009 15 år Affirm! Derfor hender det at rullebaner skifter navn når magnetisk misvisning endres over tid.
Skrevet 26. januar 2009 15 år Og på Bardufoss het det før RWY 11 og 29, mens nå heter det 10 og 28. Sånn er det med en magnetisk nordpol som forflytter seg rundt om i Canada..
Skrevet 27. januar 2009 15 år ja andreas...da tipper jeg 15/L/C/R er på 152.9 og 17 tipper jeg til 155.1 grader!
Skrevet 27. januar 2009 15 år Riktig ut fra hva jeg skrev ... men jeg ... hadde en skrivfeil på retning på 17 :-)
Skrevet 27. januar 2009 15 år ....Vil man ha motvind når man tar av?.... Hvis du følger med på skihopping, så vet du hvor dårlig de hopper i medvind Motvind, som sagt, skaper mer løft
Skrevet 27. januar 2009 15 år Den delen med med- eller motvind er egentlig et "lurespørsmål", i og med at vi "normale dødelige" kan bli lurt av fysikkens lover, da vi nemlig lett glemmer at bakkehastighet ikke nødvendigvis er relevant for flyvning... I medvind er det selvsagt lettere å få en større hastighet relativt til bakken, så medvind vil selvsagt alltid være å foretrekke dersom du kjører bil, sykler, ect. Vi "glemmer" at det flyet faktisk trenger er luftstrøm forbi vingene, eller hastighet relativt til vinden/luften rundt flyet. Si at et fly tar av ved 300km/t, og vinden er på 50km/t; i medvind vil flyet trenge 350km/t (rel. til bakken) for å få en 300km/t luftstrøm forbi vingene, mens den i motvind vil klare seg med 250km/t (rel. til bakken) for å få den samme luftstrømmen forbi vingene. Skihopping er et godt eksempel. Et annet eksempel er dersom du sykler ned en bakke med åpen jakke (gjerne en av dem som "fanger vinden" ekstra godt); i høy fart og god motvind vil det til tider føles som om du er i ferd med å ta av...
Skrevet 27. januar 2009 15 år Forfatter å ja... er det sånn det er. (der ser dere hvor uvitende enkelte er) :whistle: takk for alle svar!!
Skrevet 27. januar 2009 15 år Man har alle sine nisjer Emil, og ingen er ekspert på alt. Så det bør aldri være noen skam å spørre. Og det jeg egentlig skulle si var at jeg er glad du spurte, for jeg har registert at rullebanene ikke stemmer helt med kompasset i flyet, men visste ikke hvorfor, og heller ikke at banene av og til skiftet/justerte navn/reting. Så da lærte jeg også noe nytt her.
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.