Flemming Skogen Skrevet 14. januar 2002 Skrevet 14. januar 2002 Noen aktuelle nyheter fra luftfartsindustrien: - Japan Airlines kom idag med en melding om at umalte fly er mer miljøvennlige og kostnadssparende. JAL har siden 1992 hatt et B747-200 fraktfly umalt som prøveprosjekt. Ti år etter prosjektet startet er konklusjonen klar: selskapet har spart opptil 2 millioner yen på reduserte utgifter til drivstoff og maling, samt at miljøet er spart for giftige gasser i forbindelse med lakkering. JAL sier også at de vil komme til å operere med "blanke" passasjerfly i fremtiden, mye likt dagens AA fly. (www.japantimes.co.jp) - Swissair vil bli tatt av børs fra og med 01/02-02, melder The SWX Swiss Exchange. (http://money.iwon.com) - En folkeavstemning om hvorvidt den Sveitsiske stat skal investere i et nytt nasjonalt flyselskap ble avholdt i går 13/01-02. Resultatet lar vente på seg. (www.nytimes.com) Siter
Petter Dischington Skrevet 14. januar 2002 Skrevet 14. januar 2002 Vel, umalte fly er en stor fordel for de som repainter [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image] Siter
Gjest Skrevet 14. januar 2002 Skrevet 14. januar 2002 Hei. Mener å huske at Braathens også flydde med blanke fly en stund, for å spare kroner. engang på slutten av 70tallet/begynnelsen av 80 tallet? Jan Roar Rød Siter
Kjell Engkrog Skrevet 14. januar 2002 Skrevet 14. januar 2002 Mener å huske at i alle fall SAS fløy en 9-er i bare metal, men med blå cheat-line for lenge siden. Tror jeg har sett bilde av den på nettet et sted, men kan ikke huske hvor. Kanskje LN-MOW kan hjelpe hvis du ser dette? [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image] Kjell. Siter
Peter Nørkjær Skrevet 14. januar 2002 Skrevet 14. januar 2002 Nu er to mio. yen jo ikke så meget igen. ca 125.000 DKR, og det er vel lige over 130.000 NOK. Herfra skal man så trække omkostninger til maling (ingen anelse hvad det må beløbe sig til, men vi snakker vist noget med ca. 400 kg maling til store fly) Hvad der så end er tilbage skal divideres med 10 år. Så er besparelsen ikke mere end et par tusinde pr. år pr fly. Bevars, det er da også penge, men så er der udgifter til lanceringen af et nyt c/s etc. (Som SAS og "It's scandinavian") Det er nok heller ikke billigt... Siter
Simen Trovatten Taraldsen Skrevet 15. januar 2002 Skrevet 15. januar 2002 quote: Opprinnelig postet av Kjell Engkrog: Mener å huske at i alle fall SAS fløy en 9-er i bare metal, men med blå cheat-line for lenge siden. Se her . Siter
Runar Hvitsand Skrevet 15. januar 2002 Skrevet 15. januar 2002 Hei. På airliners.net er det et bilde av en SAS-maskin som er umalt.Bildet er tatt i juli 1981, og det er Alrik Viking.Men her har den har regnr. SE-DDS. Har forresten sett denne maskina selv en gang, og husker at jeg syntes den så litt pussig ut. Det så nesten ut som den hadde fløyet gjennom røyk, og så sotete ut.Den gjorde litt av et inntrykk på en flyinteressert 12-åring! hilsen Runar Hvitsand [image]images/icons/cool.gif" border="0[/image] Siter
LN-MOW Skrevet 15. januar 2002 Skrevet 15. januar 2002 quote: Opprinnelig postet av Kjell Engkrog: Kanskje LN-MOW kan hjelpe hvis du ser dette? [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image] Temaet ble diskutert her: http://forum.airpics.com/read.php?TID=3440&page=1#22263 Siter
Ole Martin Walberg Skrevet 16. januar 2002 Skrevet 16. januar 2002 quote: Opprinnelig postet av Simen Trovatten Taraldsen: Se her . Apropos OY-KGG, sjekk denne livery'n på'n mvh, Ole Martin Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.