Even Moe Egenes Skrevet 5. november 2008 Skrevet 5. november 2008 Er utrolig forbauset over hvor mange farlige, rassistiske mennekser det finnes i dette landet. Fra begynnelsen: Her jeg bor, Strand kommune, er det nå planlagt (og tilrettelagt) at det i nærmeste framtid skal komme ett asylmottak. Nå har det seg sånn at her inne, så er de fleste hyperkristne og redde for ting og mennesker som er annerledes. De fleste vennene mine er redde/hater utlendinger. Er også oprettet hat grupper for dette asylmottaket der det blir skrevet fraser som "e vel kje lenge te di kreve at kvernhjulå i kommunevåpenet vårt bler bytta ud med tri halvmåner..." Og.. "På tiå å skaffa seg noge med lyddemper!!!!!!!" Hvor mange her på forumet kunne tolerert noe sånt? Jeg blir kvalm av å lese det. Personlig har jeg INGEN ting i mot folk som kommer fra ett annet land. Syns det er spennende. Tenk hvor mye vi kan lære av de? De har andre kulturer, og har de begått feil i fortide, ja da kan vi få tips av de for å unngå de feilene. Det nytter ikke å stemple hver mann som kommer fra ett annet land som "drapsmann", "voldtektsmann", "pyroman" eller "FORBANNA SVARTINGJÆVEL". Folk skal kunne leve sammen. Er det rart det er krig? Over og ut, Echo Victor Echo November. EDIT: En jeg kjenner er også medlem i gruppen på facebook: "Norge For Nordmenn" "Vi som mener at Norge kun er for nordmenn ". 70 medlemmer.. Siter
A L Skrevet 5. november 2008 Skrevet 5. november 2008 Joa, her har nok Norge en del ting å ta tak, tipper at du har satt igang en skikkelig diskusjon som kommer op her når Even. men hva hadde norge vært uten innvandere? selv har jeg heller ikke noe som helst imot fremmedkulturelle, men jeg syns nok at hvis noe skal komme inn til landet vårt enten om de er fra midtøsten eller bare danmark og sverige skal vi forholde seg til vårt språk og våre "vaner" ikke at muslimer skal begynne å ferie jul aften, men at de skal gå på skole de å og få seg uttadanning, høres kanskje rart ut, men hva gjør de som ikke går på skole, lager som regel bråk.. Norsk skole er gratis, og det er bare vel og godt! Det disse folkene du prater om Even er rasister rett og slett! Burde ikke vært lov og hatt sånne gruppe på Facebook spør du meg! Norge hadde ikke hatt mye å rutte med uten de fremmedkulturelles arbeidskraft.. hvem skulle kjørt sporveiens busser rundt om i Oslo, hvem skulle ha lagd all kebaben osv.. tror vi skal være litt takknemlige å! nå er det jo heldighvis ingen her inne som jeg tror er veldig rasistiske, men tenke litt over det gode, og ikke alltid hvor mye hærverk og bråk de lager, og dette er ikke i det hele tatt alle innvandere som lager bråk. Det er nok fordi at noen vil at det skal være sånn, de vil ikke tenke at "nei alle gjør faktisk ikke noe galt, noen har fast jobb og familie" om hvor mange som skal få lov til å komme inn er nå en ett annet spørsmål, som jeg ikke har noe særlig mening om enda Siter
Eirik - C Varvik Skrevet 5. november 2008 Skrevet 5. november 2008 Uten innvandrere hadde Norge stoppet opp. Jeg personlig, vel jeg blir kvalm av folk som er rasitiske, og som hater alle som er mørkere enn seg selv. Om det hadde blitt krig i Sverige og de hadde flyktet hit hadde ingen hatt noe imot dem, men når de kommer fra ett land langt vekk hvor de har en annen hudfarge, så er mange imot dem. Folk har ingenting imot det at det kommer folk til Norge, folk har imot at det kommer mørke folk til Norge. Og jeg er flau over det. Når det gjelder disse facebook gruppene, regner jeg med man kan "rapportere" disse til noen i facebook gruppen som kan slette dem. Siter
Even Moe Egenes Skrevet 5. november 2008 Forfatter Skrevet 5. november 2008 Flottat du syns dette! Er for det samme. De ER rassister, sier det til dem hver dag. Tror nok det blir litt argumentering her på denne ja! Vi trenger rett og slett utlendinger, kan ikke bli helt nazi heller! (Selv om naziene ikke hadde så stort problem med muslimer som med jøder). For 20-30 år siden komm det en del pakistanere til Norge, mange var imot, sikker. Men i dag er det jo nettopp barna til disse som "styrer" Norge (er en del av det), og har vi ikke Sharif? Quoting en kompis: "Ikkje alle muslimer e terrorister, men alle terrorister e muslimer". Lar den snakke for seg selv.. Siter
Even Moe Egenes Skrevet 5. november 2008 Forfatter Skrevet 5. november 2008 hvem skulle ha lagd all kebaben osv.. Alle liker kebab.. Hvor kommer dette fra? Joda.. land som ligger lengre vekke, og en plass de har annen hudfarge! Det merkelige med disse kompisene mine er at de liker kebab, og har ikke noe problem med de som lager kebaben.. På Tau har vi faktisk kebab sjappe også.. Veldig god kebab.. detter er både kristne irakere/syriske og muslimer.. De er vell de folkene som blir behandlet best på hele Tau! EDIT: Jævelig godt å få det ut (Unnskyld banninga) Siter
A L Skrevet 5. november 2008 Skrevet 5. november 2008 må bare rette litt kebaben er en blanding fre Tyskland og Tyrkia, men flest folk fra midtøsten som lager det, kanskje verken Tyskerne eller Tyrkerene vet hvordan de lager det på den skikkelige måten?! hehe Siter
Even Moe Egenes Skrevet 5. november 2008 Forfatter Skrevet 5. november 2008 Nede på Tau her har de marinert svinekjøtt.. Kebab er NAMMI!!! Men det er en annen sak;) Er seff. folk fra midtøsten som kan å tilbrede den best! Siter
Hans Fredrik Sunde Skrevet 5. november 2008 Skrevet 5. november 2008 "Ikkje alle muslimer e terrorister' date=' men alle terrorister e muslimer". [/quote'] Selvom jeg vil si meg delvis enig i dette utsagnet, så er jo ikke det grunn til å stemple alle mørke menn som terrorister :mad: Nordmenn må gjøre en innsats for å få innvandrere inntregrert i det norske samfunn, og innvandrere må gjøre for å få seg inntregrert i det norske samfunn Siter
Mathias Ganss Skrevet 5. november 2008 Skrevet 5. november 2008 Har folk glemt RAF/Baader Meinhof, IRA, ETA, McVeigh, FARC osv? Å tro at alle terrorister er muslimer er rett og slett uvitenhet. Siter
Hans Fredrik Sunde Skrevet 5. november 2008 Skrevet 5. november 2008 "Ikkje alle muslimer e terrorister' date=' men alle terrorister e muslimer". [/quote'] Selvom jeg vil si meg delvis enig i dette utsagnet, så er jo ikke det grunn til å stemple alle mørke menn som terrorister :mad: Så det er sagt -------------------------------- Det finnes vel egentlig ikke "terrorister", men frihetskjempere Blanta annet så kommer de fleste "terroristene" fra Irak og Afghanistan, som er okkupert av USA og NATO ----------------------------------- Å kalle frihetskjempere terrorister (eks. Afghanistan, IRA osv) vil være å kalle de som sabboterte Nazi'enes Atomvåpenprgram terrorister; samt hele Norges hær under 2VK Siter
Alexander Nilsen Skrevet 5. november 2008 Skrevet 5. november 2008 Definisjonen av en terrorist avhenger av hvilken side du står på. På den ene siden kan en bli kalt en frihetskjemper og på den andre siden en terrorist. (F.eks i Nord-Irland.) De i Nord-Irland som ville rivløse seg fra England og forenes med resten av Irland ble kalt for frihetskjempere av personer med samme syn, og ble kalt terrorister av de som ville at Nord-Irland fortsatt skulle være en del av England. Det er ikke først og fremst religion som ligger for grunn i slike konflikter, men heller det kulturelle skillet. Man skal ha toleranse andres syn, religion, levemåte og kultur. Og heller lære noe av andre mennesker, enn å kritisere dem. Siter
Mathias Ganss Skrevet 5. november 2008 Skrevet 5. november 2008 Nei, det er ikke helt riktig. Det går noen avgjørende skiller mellom frihetskjempere og terrorister. Terrorister kjennetegnes ved å angripe sivile mål for å fremme politiske budskap. Voldshandlingen gjøres ofte spektakulær for å skremme. Dette er kjernen ved terrorisme. Frykten terrorangrep skaper gjør at terrorister kan holde budskapet sitt aktuelt kun ved å true med å gjenta handlingen. Frihetskjempere derimot er aktører som retter vold mot militære mål. Derfor er ikke norske sabotører under andre verdenskrig terrorister. Mvh Mathias Siter
Chris_Andre Martinussen Skrevet 5. november 2008 Skrevet 5. november 2008 kan ikke bli helt nazi heller! (Selv om naziene ikke hadde så stort problem med muslimer som med jøder). Nazistene og Muslimene hadde ikke så mye til overs for jøder, ergo samarbeidet de bra.. Tror vi etterhvert må innse at Norge og Nordmenn er en liten flekk på verdenskartet. Vi kan gjerne skryte av vår kultur, uansett hvor lik den er den på kontinentet. Hverken bunad eller sjokoladen er Norsk. Vår store sønn, Grieg var skotsk. Mange "store" Norske intellektuelle var jøder. Noen av dem ble deportert under krigen av nordmenn, fredselskende som vi er/var. Jeg har problemer med å akseptere at vi i dag plutselig har blitt så voldsomt mye bedre enn vi var under krigen, politikk lagt til side. Skandinavia har aldri vært ett eksempel på annet enn en fanatisk homogen gruppe der annerledestenkende alltid har tapt. De tøffeste vikingene dro, enten til UK, eller i senere tid til USA (innslag i våpendebatten?). Pysene ble igjen, bønder og familiefedre uten guts til å seile ett havstrekk. I dag er sosialisme blitt synonymt med velferd. Vi klarer oss ikke selv uten hjelp fra den Norske stat. Hvor skulle all velferden bli av ? Det er lett å sidestille Norge og dens tenking(!) med en del land vi selv liker å kritisere. I dag er norske politikere FORNØYD med at USA endelig har valgt en farget president, segresjonstiden er over ! Amerikanere derimot ser en demokratisk president. Så vår utfordring må vel være å få en med pakistansk bakgrunn i statsministerstolen ? Da kunne vi i det minste kritisert andre med en viss selvrespekt. Norge er ett bondesamfunn og folk tenker deretter. Vi har blitt ydmyket gang på gang av våre egen samfunnselite. Det er ikke mange år siden folk ble truet vekk fra sin arbeidsplass visst de ikke var fagorganisert. Vi blir i samfunnssammenheng altfor små til å kunne sammenligne oss med noen. Så la nå for all del disse invandrerene smake litt på det "søte" liv i Norge. Mange komme tross alt fra værre kår enn oss, og klarer kanskje å gi oss litt mer input i fremtiden. Vi trenger rett og slett genetisk bidrag i Norge, vaske ut sauullen litt. Så får vi håpe de søte Norskpakistanske jentene snart gjør opprør mot sine foreldre slik at vi kan møtes på likt grunnlag, som Nordmenn.. Siter
Even Moe Egenes Skrevet 5. november 2008 Forfatter Skrevet 5. november 2008 Har folk glemt RAF/Baader Meinhof' date=' IRA, ETA, McVeigh, FARC osv? Å tro at alle terrorister er muslimer er rett og slett uvitenhet. [/quote'] Dette stemmer helt! pleier å si til dem dette her.. Siter
Petter Kverneng Skrevet 5. november 2008 Skrevet 5. november 2008 Altså, jeg er ingen rasist, men det er det at noen kommer til landet og krever at vi skal tilpasse oss DEM og DERES kultur og vaner. Jeg sier igjen NOEN, for mange (de fleste tror jeg faktisk) kommer hit og prøver å holde en lav profil. Et eksempel er diskusjonen vi hadde om at det skulle være andre flagg enn det norske i toget 17. mai. Dette reagerte jeg veldig på, da dette er NORGES dag, og det er Norge vi feirer. For all del, la dem bli med på feiringen, de bor da i landet her (om ikke alle lovlig..) men at de skal få dra inn andre lands flagg i toget er jeg sterkt imot, og det er dere også tipper jeg. Folk er redde for et asylmottak i nabolaget, og det skjønner jeg GODT! Jeg hadde tatt mine forholdsregler selv. Det er ikke til å skyve under nysnøen at det er mye vold på disse mottakene, for i de kulturene som finnes er det strider innad. Det er vel også ikke å unngå å se at mye av volden i Norge blir utøvet av innvandrere (i allefall sett i forhold til prosentdel av innvandrere i Norge) Personlig sier jeg ikke neitakk til en strengere innvandringspolitikk. Fint med en slik diskusjon, men la oss se hvor lenge folk klarer å holde seg saklig denne gangen. Siter
A L Skrevet 5. november 2008 Skrevet 5. november 2008 Et flott innlegg Petter!.. å ja! jeg skjønner de som kanskje er redde for at det skal bygges et asymotakk som blir naboen din! Det har ikke noe reasistisk bakrunn for det, det er mer som om du skulle vært nabo med Ila landsfengsel, så klart man er litt nervøs ihvertfall til å begynne med.. Men som jeg sa i min forrige post at skal det komme innvandere til Norge så er det burde det å lære seg å snakkes å skrive Norsk obligatorisk. alt for mange som snakker for dårlig norsk og noen kan det ikke i det hele tatt selv om de har bodd her i optill 20 år! det at religionen dems har mye å se for det er nå en ting, men da må det heller bli strenger innvandererpolitikk! høres kanskje rart ut bare fordi de ikke vil lære seg norsk eller lignende, men sånn skal det faktisk være.. jeg kan ikke flytte til USA og fortsatt gå rundt snakkes norsk til alle jeg møter o.l.. Det må settet visse krav til innvandere, de kan ikke bare vandre inn hit som om det var dems eget land, de er på en måte på "besøk" eller "ny i nabolaget" Men det er viktig som mange påpeker at når vi mener innvanderere er ikke det nøvendigvis pakistanere israelere afganere osv.. Men alle som ikke er født med norske foreldre og norsk stasborgerskap Siter
Audun Braastad Skrevet 5. november 2008 Skrevet 5. november 2008 Får bare håpe at ikke denne trenden sprer seg da. http://www.nrk.no/nyheter/1.6296199 Siter
Chris_Andre Martinussen Skrevet 5. november 2008 Skrevet 5. november 2008 Israelere er ferdig med diasporaen. Bortsett fra mange russiske jøder i Israel så er denne gruppen ikke lenger med i statistikken.. Å sette krav til Norskkunnskap er fint på papiret (der jeg forsåvidt er enig). Men å gamle bestemødre til å lære nytt språk er umulig. Det hadde ikke vært mulig på 50 år heller. Ergo må vi forholde oss til den yngre generasjonen innvandrere, som etter min mening klarer seg svært bra. Norsk er ett vanskelig språk å lære. Jeg forlanger ikke mer av dem enn av meg selv. Jeg ville hatt problemer med f.eks arabisk, mine foreldre enda mer og mine besteforeldre hadde ikke hatt tjangs. Då blir det urettferdig å forlange noe vi ikke klarer selv. Men for all del Alexander. Visst vi skulle ha innført en slik politikk, hvor mange år ville du satt som grense før utkastelse igjen ? Siter
Chris_Andre Martinussen Skrevet 5. november 2008 Skrevet 5. november 2008 Får bare håpe at ikke denne trenden sprer seg da. http://www.nrk.no/nyheter/1.6296199 Det er synd å banne. Det er synd å drikke. Det er synd å ikke gå i kirken. Alle er commandments jeg fikk servert av diverse mennesker gjennom min oppvekst..(ikke familie, stolt agnostiker !!) Siter
A L Skrevet 5. november 2008 Skrevet 5. november 2008 Chris: Jeg er jo forsåvet enig med deg i at det er umulig å lære en gammel utlandsk dame norsk. men hvis jeg skulle innførst ne slik grense hadde jeg ikke fårr plass til å skrive alt, hehe. jo jeg tror at hvis det hadde kommet en muslimsk familie hit og fått barn som skulle vokse opp i Norge og hadde startet på skole ser jeg ingen grunn til at de ikke skal kunne lære norsk, men det er faktsik noen som er føst og oppvokst her som enda ikke kan godt norsk i det hele tatt.. hva skyldes dette.. jo foreldrene prater språket sitt når de er hjemme og med familie... tror det blir litt feil at jeg skal uttale meg om hvor grensen skulle gå, fordi det er så mye som skulle ha blitt tatt i betrakning av alder, levevilkår i hjemmet osv.. det er derfor vi har Storting men jeg syns at det burde bli satt større krav til innvanderere! vet ikke om noen av dere har hørt om Farid, han er en utelending som snakker flytende norsk, han har virkelig en framtid! gikk ut med toppkaraktere fra ungdommskolen og går nå på allmen VG2 men guess what! han har nå fått beskjed om at han skal ut av landet innen 6 måndter.. hva er dette for noe? han blir da sendt tilbake til Russland der det er sinnsykt dårlige forhold og han har heller ikke sjans til å få seg en uttalelse! Hvorfor han, hvorfor ikke noen av uttlendingene som går å banker og normenn på gata? sånne hensyn tar ikke den norske regjeringen med når de skal sende ut noen.. hvis du kunne velge ett fly som du måtte avinstalere fra FS hadde du vel tatt det dårlige og ikke PMDG 747 som man liker best ? Siter
Bjørn J. Jensen Skrevet 5. november 2008 Skrevet 5. november 2008 hvis du kunne velge ett fly som du måtte avinstalere fra FS hadde du vel tatt det dårlige og ikke PMDG 747 som man liker best ? Ja hadde dem bare gjort det så hadde det jo vært bra da Siter
Even Moe Egenes Skrevet 6. november 2008 Forfatter Skrevet 6. november 2008 Et eksempel er diskusjonen vi hadde om at det skulle være andre flagg enn det norske i toget 17. mai.Dette reagerte jeg veldig på' date=' da dette er NORGES dag, og det er Norge vi feirer. For all del, la dem bli med på feiringen, de bor da i landet her (om ikke alle lovlig..) men at de skal få dra inn andre lands flagg i toget er jeg sterkt imot, og det er dere også tipper jeg.[/quote'] Skjønner ikke at du drar det inn engang.. I Stavanger (Der jeg bodde før) Har det vært sånn i 20-30år at internasjonale flagg vises, Diskusjonen er at det er media som har kjedet seg, og lekt seg litt med dette. Du kan spørre de fleste VOKSNE i Stavanger om hva de synes om disse flaggen... Tviler på at de bryr seg om de. Det de flaggene symboliserer er båndet, vennskapet melom Norge og disse landene, Det folket og oss. _______________________________________________________________________________ Jeg bor på landet, her er bare folk sånn! Siter
A L Skrevet 6. november 2008 Skrevet 6. november 2008 Det de flaggene symboliserer er båndet' date=' vennskapet melom Norge og disse landene, Det folket og oss. [/quote'] Skjønner absolutt ikke hva du mener, 17.mai er for å feire at Norge ble et eget land, ikke for å feire at vi har venner? 17.mai er for å feire for Norge! andre flagg fra andre land har ingenting der å gjøre, selv om dette egentlig var litt off-topic Siter
Eirik - C Varvik Skrevet 6. november 2008 Skrevet 6. november 2008 Når det gjelder 17. Mai og flagg må jeg si meg enig med dem som sier at andre lands flagg ikke hører hjemme. 17 Mai er dagen Norge skal feires, ikke alle andre nasjonaliteter som bor i Norge. Men landet Norge, ikke befolkningen. Slik at andre flagg har ingenting å gjøre på den dagen. Siter
Even Moe Egenes Skrevet 6. november 2008 Forfatter Skrevet 6. november 2008 For 3 år siden var det ikke noen som hadde brydd seg.. nå er det "fy-fy" Syns det setter en ekstra gnist i toget, men som Alexander sier, så er det off-topic og vi blir ferdige med det - ikke nå, ikke nå.. men NÅ!! :grin: Siter
Chris_Andre Martinussen Skrevet 6. november 2008 Skrevet 6. november 2008 Enig med deg Alexander. Vi har lov til å stille krav. Resultatet av å ikke gjøre det er at du og jeg gjør det i etterkant, gjerne kanalisert via Frp (dusteparti). Jeg mener dette burde vært gjort for lenge siden, mest for innvanderenes egen skyld. Å tilby sine barn en god fremtid bør være motivasjon nok. Når noen (få) faktisk holder sine barn borte fra skolen må myndighetene slå hardt til. Å sende ressurs sterke mennesker ut av landet er latterlig. Ser vi oss selv i konkurranse med USA som har en meget vellykket integrering bør vi bli mer selektive. Er det krig og hungersnød vil de 10 000 flyktningene vi tar imot representere den samme lettelsen for hjemlandet. Vi kan altså selv velge ut hvilke mennesker vi vil ha. Dette er dog litt avhengig av opphavsland da vi ikke kan stille like krav. I tilfellet Russland ønsker jeg flere russere velkommen. Høy grad av utdannelse, språkforståelse og relativ lik kultur bør være nok for myndighetene. Stygt å si det på ett åpent forum, men en potetbonde fra Somalia representerer ikke den samme verdiskapningen for Norge. Men, vi snakker allikevel om flyktninger, sendt til Norge på kvoter fastsatt av FN. Så vi bør nok se oss langt etter for mange russere. Siter
Harald Strand Skrevet 6. november 2008 Skrevet 6. november 2008 Jeg vill først bare si: jeg er ikke rasist! Jeg spør: Hvorfor er det alltid snakk om rasisme i media over de minste ting. Alt er vist rasistisk i disse dager. Det er vist rasistisk og ikke la innvandrerne gå med deres flagg på Norges nasjonaldag, der vi feirer Norge. Må og se meg litt ening i påstanden at Innvandrerene snylter litt på Norge. Jeg mener at det bør settes visse krav til innvandrerne. Som noen nevnte tidligere, er det mangen som ikke kan språket når de har bodd her i flere år. For at de skal komme seg i arbeidslivet er det jo helt grunnleggende at de kan språket. At folk synes det er rasistisk at folk ikke er så lystne på og ha et asylmotak i nabolaget synes jeg er helt rimelig. Det er jo ikke en hemmelighet at det er registrert mye vold på asylmotak. De er da redde for at barna skal komme i konflikt med noen av dem, og alle er jo redde for barna sine. Noe jeg liker lite og er det at politikere bruker ting om rasisme til og fremheve seg selv blir jeg kvalm av. Var bare et lite utspill fra min side, God kveld Siter
Even Moe Egenes Skrevet 6. november 2008 Forfatter Skrevet 6. november 2008 Joda Harald, godt innspill. Kan ikke dømme deg som rassist;) Aldri møtt deg og har aldri hørt meningene dine om dette tema. Kan dømme vennene mine som rassister for de veit jeg åssen er. Tror ikke jeg ville vært særlig glad hadde kommet ett asylmottak på sida av meg her, men på en annen side, så hadde jeg ikke vært glad hadde det vært en fabrikk eller skole heller. Men han som er "hovedrassisten" bor jo ikke lengre unna enn 8-9 KM fra der asylmottaket skal være.. Hvor grensen for rassisme / Ikke rassisme er, vet ikke jeg, men mange har egne meninger på rassisme! Ser det ble oprettet en gruppe "Ja til asylmottak på Tau" litt over 100 medlemmer nå! Så nå blir det greier her, er allerede medlemm! Siter
Andrew Thomsen Skrevet 6. november 2008 Skrevet 6. november 2008 Spania er et land som pr. i dag blomstrer på grunn av nettopp innvandrere. Men så har de også vært så smarte at de stiller krav om at de har en jobb å gå til. Hvis ikke, bye-bye. Så enkelt kan det gjøres. Norge har pr. i dag ikke skjønt bæret ennå...og da oppstår sinnet. Et sinne som mange velger å omskrive "rasisme". Ordet er så misbrukt at man kan få fnatt av mindre. Siter
Even Moe Egenes Skrevet 6. november 2008 Forfatter Skrevet 6. november 2008 Ett poeng med noe i! Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.