Gå til innhold

Bilder og reise med: tog / t-bane / trikk i Oslo:

Featured Replies

Skrevet

Ja dette blir vel unntaket som bekrefter regelen, har aldri

vært spesiellt opptatt av verken tog (unntaket

er hurtigtog, slik som X2000 / TGV / Eurostar osv.)

, t-bane, eller trikk - men her kommer en liten fotoserie av

nettopp det. Selv flyttet jeg fra Oslo før T-banen fikk satt inn T-2000

serien, og Sporveien fikk satt inn sine "SL-95" trikkesett.

Spesiellt T-2000 serien på Holmenkollbanen, var noe jeg

lenge kunne tenkt meg å ta en tur med - og slik ble det!

 

Siden jeg var i Norge allerede, ble det NSB med

ett av sine InterCity-tog på strekningen

fra Hedmark og ned til tigerstaden:

 

 

IMG_6029.jpg

NSB med BM70-materiell (dobbelt sett på denne avgangen).

 

IMG_6032.jpg

IMG_6031.jpg

IMG_6039.jpg

IMG_6038.jpg

"Komfort klasse" velger jeg på disse turene, for å få det litt rolig

rundt meg (i tillegg til "gratis" varm drikke, samt aviser) - men

setene er det definitivt ikke mye "komfort" over desverre.

 

 

IMG_6040.jpg

IMG_6041.jpg

To bilder av ordinært SL-79 materiell.

 

 

 

Så over til trikketypen som er noe av det "nyere" materiellet

som Oslo Sporveier.. ehh, jeg mener "Ruter" disponerer -

nemlig SL-95. Denne typen ble bestillt i 1995, og er tyngre

enn de andre trikkene - og har førerplass i begge retninger:

 

IMG_6042.jpg

IMG_6049.jpg

IMG_6046.jpg

SL-95 ser helt klart mer moderne ut enn SL-79, og også

mer behagelig og komfortabelt å reise med.

 

 

IMG_6051.jpg

IMG_6052.jpg

To interiørbilder av SL-95.

 

 

 

Så over til T-bane, og her var det altså T-2000 som jeg

aldri har fått reist med. Disse vognene skiller seg ganske

kraftig fra de eldre typene, selv om også T-2000 begynner

å kjenne tidens tann. Dog synes jeg de holder seg nogenlunde

godt:

 

IMG_6058.jpg

IMG_6078.jpg

 

 

T-2000 ble kjøpt inn i 1994, for å erstatte de eldgamle

teakvognene på Holmenkollbanen. Riktignok var det en del

oppstartsproblemer og barnesykdommer relatert med disse

T-2000 settene i starten, men har siden fungert meget bra.

 

Disse var de første T-banevognene der passasjerer fritt

kan spasere mellom vognene, i tillegg er selsagt disse

utstyrt med pantografer - og dette er også grunnen til

at T-2000 ikke blir skiftet ut med MX3000 (bilder lengre ned)

da MX3000 ikke kan trafikkere Holmenkollbanen pga.

manglende strømavtaker på taket:

 

 

IMG_6067.jpg

IMG_6068.jpg

IMG_6070.jpg

IMG_6066.jpg

Holmenkollbanen er et meget spesiell forstadsbane, mellom

Majorstuen og Frognerseteren - og betjenes altså av T-2000

materiell på Linje: 1.

 

I tillegg har linjen naturlig nok bra med stigning, fra

Majorstuen stasjon på 47,7 meter over havet -

og helt oppe på Frognerseteren med sine 469 meter over havet!

 

IMG_6073.jpg

IMG_6075.jpg

To interiørbilder fra T-2000.

 

 

Til sammenligning, begynner det eldre materiellet virkelig

å bli gammelt:

 

IMG_6082.jpg

IMG_6083.jpg

 

men som fortløpende skiftes ut med MX-3000 serien:

 

IMG_6056.jpg

IMG_6085.jpg

IMG_6087.jpg

 

Skrevet

Og du tok ikke bilde nâr du passerte Ris??(Jeg bor rett ved siden av stasjonen nemlig) Reiser en del med T2000 hjem fra skolen, alle i klassen klager over at Sporveiene nedprioterer linje 1. Men bystyret vil oppgradere banen med tanke pâ VM2011.

Skrevet
IMG_6029.jpg

På hvilke stasjon er dette bildet tatt?

 

Disse var de første T-banevognene der passasjerer fritt

kan spasere mellom vognene' date=' i tillegg er selsagt disse

utstyrt med pantografer - og dette er også grunnen til

at T-2000 ikke blir skiftet ut med MX3000 (bilder lengre ned)

da MX3000 ikke kan trafikkere Holmenkollbanen pga.

manglende strømavtaker på taket:[/quote']

Nå er det planer om å oppgradere Holmenkollbanen til metrostandard fram til 2011, så det blir spennende å se hva de gjør med T-2000 etter dette.

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …