Skrevet 10. august 2008 16 år Ja dette blir vel unntaket som bekrefter regelen, har aldri vært spesiellt opptatt av verken tog (unntaket er hurtigtog, slik som X2000 / TGV / Eurostar osv.) , t-bane, eller trikk - men her kommer en liten fotoserie av nettopp det. Selv flyttet jeg fra Oslo før T-banen fikk satt inn T-2000 serien, og Sporveien fikk satt inn sine "SL-95" trikkesett. Spesiellt T-2000 serien på Holmenkollbanen, var noe jeg lenge kunne tenkt meg å ta en tur med - og slik ble det! Siden jeg var i Norge allerede, ble det NSB med ett av sine InterCity-tog på strekningen fra Hedmark og ned til tigerstaden: NSB med BM70-materiell (dobbelt sett på denne avgangen). "Komfort klasse" velger jeg på disse turene, for å få det litt rolig rundt meg (i tillegg til "gratis" varm drikke, samt aviser) - men setene er det definitivt ikke mye "komfort" over desverre. To bilder av ordinært SL-79 materiell. Så over til trikketypen som er noe av det "nyere" materiellet som Oslo Sporveier.. ehh, jeg mener "Ruter" disponerer - nemlig SL-95. Denne typen ble bestillt i 1995, og er tyngre enn de andre trikkene - og har førerplass i begge retninger: SL-95 ser helt klart mer moderne ut enn SL-79, og også mer behagelig og komfortabelt å reise med. To interiørbilder av SL-95. Så over til T-bane, og her var det altså T-2000 som jeg aldri har fått reist med. Disse vognene skiller seg ganske kraftig fra de eldre typene, selv om også T-2000 begynner å kjenne tidens tann. Dog synes jeg de holder seg nogenlunde godt: T-2000 ble kjøpt inn i 1994, for å erstatte de eldgamle teakvognene på Holmenkollbanen. Riktignok var det en del oppstartsproblemer og barnesykdommer relatert med disse T-2000 settene i starten, men har siden fungert meget bra. Disse var de første T-banevognene der passasjerer fritt kan spasere mellom vognene, i tillegg er selsagt disse utstyrt med pantografer - og dette er også grunnen til at T-2000 ikke blir skiftet ut med MX3000 (bilder lengre ned) da MX3000 ikke kan trafikkere Holmenkollbanen pga. manglende strømavtaker på taket: Holmenkollbanen er et meget spesiell forstadsbane, mellom Majorstuen og Frognerseteren - og betjenes altså av T-2000 materiell på Linje: 1. I tillegg har linjen naturlig nok bra med stigning, fra Majorstuen stasjon på 47,7 meter over havet - og helt oppe på Frognerseteren med sine 469 meter over havet! To interiørbilder fra T-2000. Til sammenligning, begynner det eldre materiellet virkelig å bli gammelt: men som fortløpende skiftes ut med MX-3000 serien:
Skrevet 10. august 2008 16 år Utrolig stilig. Alltid en fornøyelse å se de litt "annerledes" bildeseriene fra deg, Lars. Takk for titten
Skrevet 10. august 2008 16 år Og du tok ikke bilde nâr du passerte Ris??(Jeg bor rett ved siden av stasjonen nemlig) Reiser en del med T2000 hjem fra skolen, alle i klassen klager over at Sporveiene nedprioterer linje 1. Men bystyret vil oppgradere banen med tanke pâ VM2011.
Skrevet 10. august 2008 16 år På hvilke stasjon er dette bildet tatt? Disse var de første T-banevognene der passasjerer fritt kan spasere mellom vognene' date=' i tillegg er selsagt disse utstyrt med pantografer - og dette er også grunnen til at T-2000 ikke blir skiftet ut med MX3000 (bilder lengre ned) da MX3000 ikke kan trafikkere Holmenkollbanen pga. manglende strømavtaker på taket:[/quote'] Nå er det planer om å oppgradere Holmenkollbanen til metrostandard fram til 2011, så det blir spennende å se hva de gjør med T-2000 etter dette.
Skrevet 10. august 2008 16 år Dette var veldig stilige bilder. Har selv tenkt på å ta noen bilder av de gamle t-banesettene før de byttes ut.
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.