Jump to content
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Flightsim.no

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Bilder og reise med: tog / t-bane / trikk i Oslo:

Featured Replies

Ja dette blir vel unntaket som bekrefter regelen, har aldri

vært spesiellt opptatt av verken tog (unntaket

er hurtigtog, slik som X2000 / TGV / Eurostar osv.)

, t-bane, eller trikk - men her kommer en liten fotoserie av

nettopp det. Selv flyttet jeg fra Oslo før T-banen fikk satt inn T-2000

serien, og Sporveien fikk satt inn sine "SL-95" trikkesett.

Spesiellt T-2000 serien på Holmenkollbanen, var noe jeg

lenge kunne tenkt meg å ta en tur med - og slik ble det!

 

Siden jeg var i Norge allerede, ble det NSB med

ett av sine InterCity-tog på strekningen

fra Hedmark og ned til tigerstaden:

 

 

IMG_6029.jpg

NSB med BM70-materiell (dobbelt sett på denne avgangen).

 

IMG_6032.jpg

IMG_6031.jpg

IMG_6039.jpg

IMG_6038.jpg

"Komfort klasse" velger jeg på disse turene, for å få det litt rolig

rundt meg (i tillegg til "gratis" varm drikke, samt aviser) - men

setene er det definitivt ikke mye "komfort" over desverre.

 

 

IMG_6040.jpg

IMG_6041.jpg

To bilder av ordinært SL-79 materiell.

 

 

 

Så over til trikketypen som er noe av det "nyere" materiellet

som Oslo Sporveier.. ehh, jeg mener "Ruter" disponerer -

nemlig SL-95. Denne typen ble bestillt i 1995, og er tyngre

enn de andre trikkene - og har førerplass i begge retninger:

 

IMG_6042.jpg

IMG_6049.jpg

IMG_6046.jpg

SL-95 ser helt klart mer moderne ut enn SL-79, og også

mer behagelig og komfortabelt å reise med.

 

 

IMG_6051.jpg

IMG_6052.jpg

To interiørbilder av SL-95.

 

 

 

Så over til T-bane, og her var det altså T-2000 som jeg

aldri har fått reist med. Disse vognene skiller seg ganske

kraftig fra de eldre typene, selv om også T-2000 begynner

å kjenne tidens tann. Dog synes jeg de holder seg nogenlunde

godt:

 

IMG_6058.jpg

IMG_6078.jpg

 

 

T-2000 ble kjøpt inn i 1994, for å erstatte de eldgamle

teakvognene på Holmenkollbanen. Riktignok var det en del

oppstartsproblemer og barnesykdommer relatert med disse

T-2000 settene i starten, men har siden fungert meget bra.

 

Disse var de første T-banevognene der passasjerer fritt

kan spasere mellom vognene, i tillegg er selsagt disse

utstyrt med pantografer - og dette er også grunnen til

at T-2000 ikke blir skiftet ut med MX3000 (bilder lengre ned)

da MX3000 ikke kan trafikkere Holmenkollbanen pga.

manglende strømavtaker på taket:

 

 

IMG_6067.jpg

IMG_6068.jpg

IMG_6070.jpg

IMG_6066.jpg

Holmenkollbanen er et meget spesiell forstadsbane, mellom

Majorstuen og Frognerseteren - og betjenes altså av T-2000

materiell på Linje: 1.

 

I tillegg har linjen naturlig nok bra med stigning, fra

Majorstuen stasjon på 47,7 meter over havet -

og helt oppe på Frognerseteren med sine 469 meter over havet!

 

IMG_6073.jpg

IMG_6075.jpg

To interiørbilder fra T-2000.

 

 

Til sammenligning, begynner det eldre materiellet virkelig

å bli gammelt:

 

IMG_6082.jpg

IMG_6083.jpg

 

men som fortløpende skiftes ut med MX-3000 serien:

 

IMG_6056.jpg

IMG_6085.jpg

IMG_6087.jpg

 

Og du tok ikke bilde nâr du passerte Ris??(Jeg bor rett ved siden av stasjonen nemlig) Reiser en del med T2000 hjem fra skolen, alle i klassen klager over at Sporveiene nedprioterer linje 1. Men bystyret vil oppgradere banen med tanke pâ VM2011.

IMG_6029.jpg

På hvilke stasjon er dette bildet tatt?

 

Disse var de første T-banevognene der passasjerer fritt

kan spasere mellom vognene' date=' i tillegg er selsagt disse

utstyrt med pantografer - og dette er også grunnen til

at T-2000 ikke blir skiftet ut med MX3000 (bilder lengre ned)

da MX3000 ikke kan trafikkere Holmenkollbanen pga.

manglende strømavtaker på taket:[/quote']

Nå er det planer om å oppgradere Holmenkollbanen til metrostandard fram til 2011, så det blir spennende å se hva de gjør med T-2000 etter dette.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.