Gå til innhold

Featured Replies

Skrevet

Her kommer noen bilder av en konkurrent til Volvos 9700.

 

I begynnelsen av juli kom det to nye turbusser. De har kjørt sponsorer i fotball-EM. Begge er av typen Scania Irizar Century. Innvendig finner du utstyr som forventet i en turbuss, men ikke så mye oppsiktsvekkende. Jeg sleit med å finne girspaken. Den er plassert der du forventer å finne vindusviskerhendelen.

 

P1070337--.jpg

Den ene kom ferdig dekorert.

 

P1070341--.jpg

Førermiljøet er stilrent og innbydende.

 

P1070195--.jpg

Her har jeg vasket den andre, som kom uten dekor.

 

P1070347--.jpg

Svarte seter kan være vanskelig å holde rene.

 

P1070197--.jpg

 

P1070348--.jpg

 

P1070200--.jpg

 

 

Her kommer et par andre utvalgte.

 

P1070350--.jpg

33 er utstyrt med et Vest Liner - karosseri og Volvo chassis. Her har jeg akkurat dusjet den.

 

P1070352--.jpg

En litt eldre turbuss som kom i vinter.

 

P1070353--.jpg

 

 

 

Tilbakemeldinger er alltid hyggelig, og jeg kommer gjerne med flere bussbilder om ønskelig.

 

 

Skrevet

Woaw. Cockpiten på den første bussen så UTROLIG digg ut!

 

 

HAHA' date=' Hvorfor ta bilde av dassen? :sick: :grin:[/quote']

Kanskje fordi dette er litt over standaren til busser ? ;)

Skrevet

Lekre bilder av Scania Irizar Century ja, har alltid synes

de fleste busser med Irizar-karosseriet er lekre - og denne var

intet unntak. Og førermiljøet minnet en del om det Saab har

i sine personbiler, ikke så rart kanskje - siden Saab og Scania

tidligere har vært ett og samme selskap.

 

Meget fine bilder, flott med flere bussbilder på forumet!

Skrevet
  • Forfatter

Takk for tilbakemeldinger.

"Dassbildet" ble bare tatt med for å vise hvordan et irizardo ser ut.

I dag har jeg satt inn bossbøtter, og fikk dermed muligheten til å kjøre den en liten runde. Giringen minner om i-shift, bortsett fra clutchen som må brukes ved start og stopp. Det ga mer kontroll til sjåføren, og uttak i automatmodus ble mykere. Siden jeg ikke har sertifikat blir det nesten bare start og stopp på meg. Clutchen gjør dermed jobben enklere.

 

På spaken finner du de vanlige R, N og D, i tillegg til H (hill) der den ikke hopper over gir.

P1070361--.jpg

 

 

 

Skrevet
  • Forfatter

Veolia kjøpte rundt femti stykker av denne typen. Det var opprinnelig meningen å handle både fra Volvo og Scania, men de fikk bussene ca. 400 000 kr. billigere pr. stykk ved å bare kjøpe Scania. I Østerhus finnes også en 2006 Volvo 9700 med i-shift. Det kan bli spennende å høre sjåførenes erfaringer med opticruise mot i-shift.

 

Jeg kan legge med at bussvalget ikke var så populært i begynnelsen. Noen mener at bussene er bygget for langruter og ikke turkjøring. I tillegg hadde de gode erfaringer med Volvoen. Da bussene kom, ble de litt mer positive. Men hvem lar seg ikke rive med av nytt materiell? Jeg likte ikke Irizar-interiøret. Rester fra klær fester seg lett til de svarte setene. Plastikk er også flittig brukt, til og med på beinstøttene. I tillegg mangler ting som bossbøtter og håndtak.

 

Hva mener du skiller Volvo fra Scania når det gjelder busser?

Skrevet
  • Forfatter

Ja, det er mye spennende materiell for tiden. Her står det litt om disse bussene. I tillegg har det også kommet 35 gassbusser, og de kan leses om her.

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …