July 10, 200817 yr Her kommer noen bilder av en konkurrent til Volvos 9700. I begynnelsen av juli kom det to nye turbusser. De har kjørt sponsorer i fotball-EM. Begge er av typen Scania Irizar Century. Innvendig finner du utstyr som forventet i en turbuss, men ikke så mye oppsiktsvekkende. Jeg sleit med å finne girspaken. Den er plassert der du forventer å finne vindusviskerhendelen. Den ene kom ferdig dekorert. Førermiljøet er stilrent og innbydende. Her har jeg vasket den andre, som kom uten dekor. Svarte seter kan være vanskelig å holde rene. Her kommer et par andre utvalgte. 33 er utstyrt med et Vest Liner - karosseri og Volvo chassis. Her har jeg akkurat dusjet den. En litt eldre turbuss som kom i vinter. Tilbakemeldinger er alltid hyggelig, og jeg kommer gjerne med flere bussbilder om ønskelig.
July 10, 200817 yr HAHA, Hvorfor ta bilde av dassen? :sick: :grin: Pene bilder, og veldig uvanlige på dette forumet
July 10, 200817 yr Woaw. Cockpiten på den første bussen så UTROLIG digg ut! HAHA' date=' Hvorfor ta bilde av dassen? :sick: :grin:[/quote']Kanskje fordi dette er litt over standaren til busser ?
July 11, 200817 yr Lekre bilder av Scania Irizar Century ja, har alltid synes de fleste busser med Irizar-karosseriet er lekre - og denne var intet unntak. Og førermiljøet minnet en del om det Saab har i sine personbiler, ikke så rart kanskje - siden Saab og Scania tidligere har vært ett og samme selskap. Meget fine bilder, flott med flere bussbilder på forumet!
July 11, 200817 yr Author Takk for tilbakemeldinger. "Dassbildet" ble bare tatt med for å vise hvordan et irizardo ser ut. I dag har jeg satt inn bossbøtter, og fikk dermed muligheten til å kjøre den en liten runde. Giringen minner om i-shift, bortsett fra clutchen som må brukes ved start og stopp. Det ga mer kontroll til sjåføren, og uttak i automatmodus ble mykere. Siden jeg ikke har sertifikat blir det nesten bare start og stopp på meg. Clutchen gjør dermed jobben enklere. På spaken finner du de vanlige R, N og D, i tillegg til H (hill) der den ikke hopper over gir.
July 12, 200817 yr nei, og nei og atter nei! Jernbanevogna jo :grin: Scania er best som lastebil det og ikke buss, mener jeg og Nettbuss, hehe
July 13, 200817 yr Author Veolia kjøpte rundt femti stykker av denne typen. Det var opprinnelig meningen å handle både fra Volvo og Scania, men de fikk bussene ca. 400 000 kr. billigere pr. stykk ved å bare kjøpe Scania. I Østerhus finnes også en 2006 Volvo 9700 med i-shift. Det kan bli spennende å høre sjåførenes erfaringer med opticruise mot i-shift. Jeg kan legge med at bussvalget ikke var så populært i begynnelsen. Noen mener at bussene er bygget for langruter og ikke turkjøring. I tillegg hadde de gode erfaringer med Volvoen. Da bussene kom, ble de litt mer positive. Men hvem lar seg ikke rive med av nytt materiell? Jeg likte ikke Irizar-interiøret. Rester fra klær fester seg lett til de svarte setene. Plastikk er også flittig brukt, til og med på beinstøttene. I tillegg mangler ting som bossbøtter og håndtak. Hva mener du skiller Volvo fra Scania når det gjelder busser?
July 13, 200817 yr Kan vel også nevne at Veolia har gått til innkjøp av to etasjes rutebusser, som allerede er i drift i Stavanger
July 13, 200817 yr Author Ja, det er mye spennende materiell for tiden. Her står det litt om disse bussene. I tillegg har det også kommet 35 gassbusser, og de kan leses om her.
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.