July 4, 200817 yr Skjedde den 30. Juni i år: http://www.airliners.net/photo/Aeroflot---Russian/Tupolev-Tu-154M/1368425/L/ Noen som vet no' mer? :confused: Takk
July 4, 200817 yr Ser ut som ett eller flere kompressorblader har løsnet og satt motoren i brann. Birdstrike kanskje... . M
July 5, 200817 yr Flere bilder og video. Som videoen viser skjedde dette like etter at takeoff roll ble påbegynt. Har lest andre steder at farten var ca 30 knop. Mvh, Kjell
July 5, 200817 yr Det som er skremmende er at ikke Fan Casen holder mål. Selv om et eller flere fan blades ryker, skal de ikke penetrere casen. Resultatet ser dere på skroget. Bak det sitter det folk. Skulle det skjedd på stor høyde kunne en slik skade på skroget være katastrofal. Dette var den største utfordringen for motor konstuktørene på motorene til B777. Med de enorme fan bladene. Men i testen, hvor de sprengte løs et blad på 100% N1, klarte fancasen som var forsterket med kevlar, å holde restene innabors, alt kom ut i kø bak. Men det flyr mange gamle fly rundt med denne svakheten ennu, desverre. Å nevne hvilke tør jeg ikke gi meg inn på.
July 5, 200817 yr Den DC-10 ulykken, i Utah/Sioux var det vel, hvor bladene løsnet på halemotoren og penetrerte skroget, slik at alle 3 hydrolikksystemene sviktet. Resultatet var at de klarte å styre flyet kun ved å endre gasspådrag på hhv syrbord og babord motor. Landingen ble filmet, som gikk ikke så bra. http://www.youtube.com/watch?v=oQ0XrEqSXp8
July 5, 200817 yr Author Er vel bra at Aeroflot begynner med Airbus til OSL fra August/September da... Vet ikke om det er så bra for oss spottere da
July 6, 200817 yr Den DC-10 ulykken' date=' i Utah/Sioux var det vel, hvor bladene løsnet på halemotoren og penetrerte skroget, slik at alle 3 hydrolikksystemene sviktet. Resultatet var at de klarte å styre flyet kun ved å endre gasspådrag på hhv syrbord og babord motor. Landingen ble filmet, som gikk ikke så bra. http://www.youtube.com/watch?v=oQ0XrEqSXp8 [/quote'] Jepp, det ble resultatet den gang, men mange modifikasjoner og krav kom etter den ulykken. Dette er også en av årsaken til at såkalte "unducted fan" motorene ikke ble videre utviklet. Skulle det bli en birdstrike med tap av matriale på et av bladene, ville det bli stor ubalanse og bladene måtte kunne skytes løs i sekvens så de gikk ut fra skroget. Meget komplisert, teknisk sett.
July 6, 200817 yr Dette er også en av årsaken til at såkalte "unducted fan" motorene ikke ble videre utviklet. Skulle det bli en birdstrike med tap av matriale på et av bladene' date=' ville det bli stor ubalanse og bladene måtte kunne skytes løs i sekvens så de gikk ut fra skroget. Meget komplisert, teknisk sett. [/quote']Blir spennende å se hvordan de har tenkt å løse dette, nå som enkelte motorprodusenter har begynt å se seriøst på dette konseptet igjen. Første generasjons UDF slet også med støy, i den grad at metallet på flyskroget nær motorene tok skade :crazy:
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.