Baard C Skrevet 26. august 2001 Skrevet 26. august 2001 Det høres jo utrolig ut at flyet kunne lande på Lajes flyplass, Azorene etter 18 minutter uten motorkraft! Lurer på om mannskapet ombord virkelig trodde de kunne komme seg ned helskinnet! Har dette i det hele tatt skjedd før med et stort fly? Tenkte jeg skulle trene litt i fsim på dette så får vi se hvordan det går når jeg skrur av motorene........ [image]images/icons/confused.gif" border="0[/image] Siter
Gjest Skrevet 26. august 2001 Skrevet 26. august 2001 Dette er ingen ting å skrive om, men om en en dame på 83 år lager bråk ombord slik at de måtte ned for å kaste henne ut av flyet. Det finnes ikke aldersgrense på om å lage trøbbel. Siter
Thomas Lorentzen Skrevet 27. august 2001 Skrevet 27. august 2001 Men den kom aldri til Winnipeg, derimot gjorde den en 'landing' på ei drag-stripe ved navn Gimli [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image] Bra jobbet av pilotene..! Siter
Simen Trovatten Taraldsen Skrevet 27. august 2001 Skrevet 27. august 2001 ..og hele historien om "The Gimli glider" kan leses her: http://www.frontier.net/~wadenelson/successstories/gimli.html" TARGET=_blank>The Gimli Glider / Air Canada Siter
Christopher Eriksen Skrevet 27. august 2001 Skrevet 27. august 2001 quote: Opprinnelig postet av Sveinung Helgeland: Jepp.. en B767 fra Edmonton til Calgary i Canada hadde bare halvparte nav fuel, (pga av omregnings feil fra gallon/pound) og måtte glidefly inn til Winnipeg..Det finnes en dramatisert dokumentarfilm om denne hendelsen som heter "flight 174". Hvilket årstall dette var husker jeg ikke, men mener det var den første B767 i kanadisk tjeneste dette skjedde med . Er en stund siden jeg så filmen, så husker ikke alle fakta.. Bare for å korrigere litt. Årstallet var 1983 og flyet var på vei fra Montreal til Edmonton, men måtte glidefly inn til Gimli utnfor Winnipig som Thomas skriver. Grunnen var omregnings feil fra pund/kilo. Jeg mener filmen heter "Freefall", men flightnr. er 174 (er ikke helt sikker på akkurat det). Siter
Thomas Lorentzen Skrevet 27. august 2001 Skrevet 27. august 2001 Christopher, Stemmer det, mener også den het; "Freefall, Flt 174" eller noe.. tror faktisk jeg har den liggende ett sted også... Mvh Thomas P.S. For de ATC gale vil jeg om en times tid laste opp en fil jeg tok opp i går... ca 8 MB [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image] Siter
SH Skrevet 27. august 2001 Skrevet 27. august 2001 quote: Opprinnelig postet av Christopher Eriksen: Bare for å korrigere litt. Årstallet var 1983 og flyet var på vei fra Montreal til Edmonton, men måtte glidefly inn til Gimli utnfor Winnipig som Thomas skriver. Grunnen var omregnings feil fra pund/kilo. Jeg mener filmen heter "Freefall", men flightnr. er 174 (er ikke helt sikker på akkurat det). Det stemmer selvfølgelig [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image] Jeg letet litt i vhs samlingen nå netopp og gjett hva jeg fant? joda filmen om "The Gimili Glider" [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image] Ikke nødvendig å si hvilken film jeg skal underholdes av i kveld [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image] Siter
Kenneth Lima Skrevet 27. august 2001 Skrevet 27. august 2001 Hei Thomas!!! Hvor kan jeg laste ned den ATC-filen du skulle laste opp? [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image] Siter
Thomas Lorentzen Skrevet 27. august 2001 Skrevet 27. august 2001 Kenneth, Den var litt i største laget for servern min som er ganske stappa fra før.. driver å fjerner nå 'dritt' derfra nå.. håper å få den på plass i løpet av kvelden...! Poster vel en link her..tenker jeg [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image] Siter
Jarle Kristiansen Skrevet 27. august 2001 Skrevet 27. august 2001 Synest det var helt fantastisk av piloten å beregne nedstigningen. `Noen som vet hva er glidetallet for slike fly? Siter
Åke Lindberg Skrevet 27. august 2001 Skrevet 27. august 2001 I det här fallet beräknade de sitt glidtal till 11:1. Jämför med äldre segelflyg t.ex. Grunau Baby 17:1, Ka4 19:1 eller Doppelraab 20:1. Nyare segelflyg ligger runt 40-50:1. Nimbus 3/24.5 har så högt glidtal som 60:1. Åke Siter
SH Skrevet 27. august 2001 Skrevet 27. august 2001 quote: Opprinnelig postet av Baard Christensen: Har dette i det hele tatt skjedd før med et stort fly? Jepp.. en B767 fra Edmonton til Calgary i Canada hadde bare halvparte nav fuel, (pga av omregnings feil fra gallon/pound) og måtte glidefly inn til Winnipeg..Det finnes en dramatisert dokumentarfilm om denne hendelsen som heter "flight 174". Hvilket årstall dette var husker jeg ikke, men mener det var den første B767 i kanadisk tjeneste dette skjedde med . Er en stund siden jeg så filmen, så husker ikke alle fakta.. Siter
Helge Bø Skrevet 28. august 2001 Skrevet 28. august 2001 Den aktuelle filmen heter " Flight 174 i fritt fall" på norsk, og er sendt på TVN et par ganger...jeg har den på vhs. Bra laget, bl.a i en 767-simulator. Ja flyet var den første 767'en i Air Canada, men den hadde defekte fuel-gauges [image]images/icons/rolleyes.gif" border="0[/image] så beregning måtte foretas manuelt. Og den beregningen skar seg en smule... Kapteinen var temmelig [image]images/icons/confused.gif" border="0[/image] pga det nye systemet med fuelberegning men han valgte å stole på teknikeren som mente at det var pumpa inn korrekt med fuel. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.