Skrevet 8. desember 2007 17 år Trodde det var nå i helgen det hadde skjedd. Gammel sak heldigvis! "Rapporten om Widerøe-motorbrannen 19. mai 2004" Uansett, skremmende og alvorlig.
Skrevet 8. desember 2007 17 år Satt og leste denne rapporten ein kveld. Ganske interessant lesning det der.
Skrevet 8. desember 2007 17 år Så faktisk det flyet når det brant i motoren, skal ha et bilde liggende et sted.
Skrevet 8. desember 2007 17 år Har det ikke digitalt, hadde ikke digital camera på den tia men skal se om jeg finner det i flytte lasset mitt
Skrevet 9. desember 2007 17 år Så faktisk det flyet når det brant i motoren' date=' skal ha et bilde liggende et sted. [/quote']Du mener sannsynligvis at du så/tok bilde av flyet samme dag det landet, Morten Alexander, men at du ikke så/tok bilde når det brant. I tilfelle du har bilde som viser brannen - i hvilken høyde befant du deg? Kommisjonens konklusjon er at brannen tidligst ble slukket av brannslokningsflasken etter 29 sekunder, senest 7 minutter før landing. Les punktene 2.5.1 til 2.5.3 på side 41 i rapporten: 2.5 Tidspunktet for slukking av brannen2.5.1 Det er ikke mulig med sikkerhet å fastslå når brannen slukket. Det er imidlertid ingenting som tyder på det var brann i motoren da flyet landet. At det er funnet uforbrent olje i motorrommet underbygger dette, og kan tyde på at brannen slukket før tilførsel av ny olje opphørte. Høytrykksdelen av motoren dro oljepumpen med tilstrekkelig hastighet til å levere oljetrykk i en periode på to minutter etter at kompressorbladet løsnet. Under forutsetning av at trykkpumpen hadde motorolje tilgjengelig, ville motorrommet tilføres olje i den perioden. Dette peker mot at brannen hadde slukket senest 7 minutter før landingen. 2.5.2 Det er mulig at systemet for brannslukking slukket brannen allerede da den første brannslukningsflasken ble utløst 29 sekunder etter at kompressorbladet løsnet. Motoren ble i så fall kjølt ned i ca. 9 minutter før brann og redningstjenesten startet sitt arbeid. Hvis brannen ble slukket da andre brannslukningsflaske ble utløst, brant det i ca. ett minutt. Brannen slukket i så fall ca. 8 minutter før brann og redningstjenesten startet sitt arbeid. 2.5.3 Om brannen ble slukket av brannslukningsflaskene, eller om brannen slukket av seg selv da tilførsel av ny olje opphørte ca. 7 minutter før landing, er vanskelig å fastslå. Det er lite brennbart materiale i motoren utenom oljen.
Skrevet 9. desember 2007 17 år jeg tok bildet når jeg var i hagen, flyet var under innflygning, men skal se om jeg finner bildet
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.