Posted May 15, 200718 yr Nå som miljøkrisen pågår er det jo mye snakk om fly. Da lurer jeg på om det finnes fly som opererer helt miljøvennlig, altså på hydrogen eller tilsvarende. Det vil selvsakt være omulig å bruke et slikt fly i Norge, i likhet med slike biler p.g.a. manglende påfyllingsstasjoner, men jeg lurer altså på om det finnes slike fly. (hvis dere forstår)
May 15, 200718 yr Har sett et fly som er laget av NASA som går på solenergi. Men den går vel av seg selv og kan ikke ha med seg noen passasjerer o.l.
May 15, 200718 yr Author Har sett et fly som er laget av NASA som går på solenergi. Men den går vel av seg selv og kan ikke ha med seg noen passasjerer o.l. Helios ja, hadde helt glemt den jeg. Tenkte mer på å ha folk oppi der da, hvis jeg vil fly radiostyrt fly så tar jeg heller mitt lille seilfly :grin:
May 15, 200718 yr Author Men finnes det seilfly med strikkstart da (bortsett fra de små R7C flyene, slik som jeg har skaffet meg)? Jeg vil gjerne ha en motor også (selv om jeg ikke har noe i mot seilfly, og kommer til å prøve det når jeg får tid). Nå begynner vi vel å nerme oss alle betingelsene tror jeg...
May 15, 200718 yr Author OK begynner å komme flere gode løsninger her nå. Jeg lover at hvis (sier bare hvis i tilfelle noe skulle komme i veien) jeg blir pilot, skal jeg skaffe et helt miljøvennlig fly når jeg får råd Seriøst, bare vennt å se
May 15, 200718 yr Author Noen som har prisen på kjerra der? Forresten noen som vet hvoe mye LN-GMV bruker på en start og climb til 3000ft?
May 15, 200718 yr Nå som miljøkrisen pågår er det jo mye snakk om fly. Da lurer jeg på om det finnes fly som opererer helt miljøvennlig' date=' altså på hydrogen eller tilsvarende. [/quote']Russerne prøvde jo å bygge en versjon av Tu-154 som skulle gå på hydrogen. De kom ganske langt i testinga, og flyet var to ganger i utlandet(Nice og Hannover). Flyet gikk under definisjonen Tu-155, og var registrert CCCP-85035.
May 15, 200718 yr Hjemmesnekret kraftverk i bekken utenfor døra her Eneste ulempen er at man må ha så innmari lang ledning!
May 15, 200718 yr Author Nå som miljøkrisen pågår er det jo mye snakk om fly. Da lurer jeg på om det finnes fly som opererer helt miljøvennlig' date=' altså på hydrogen eller tilsvarende. [/quote']Russerne prøvde jo å bygge en versjon av Tu-154 som skulle gå på hydrogen. De kom ganske langt i testinga, og flyet var to ganger i utlandet(Nice og Hannover). Flyet gikk under definisjonen Tu-155, og var registrert CCCP-85035. Hvorfor i allverden sluttet de med det/hvis de fortsatte hvorfor har vi ikke hørt noe om det?
May 15, 200718 yr Så vidt jeg husker ble det stilt spørsmål ved om hydrogendrevne fly var trygge. Det ble uansett satt i storage i 1992, så det kan nok ha noe med Sovejetunionens fall også. Flyet står forresten fortsatt lagret i Zhukovskiy.
May 15, 200718 yr Problemet med flytende hydrogen er jo at det tar mye plass (fire ganger så mye som vanlig bensin), og hørte av naturfagslæreren det er eksplosivt om det komprimeres ytterlige. Det vil jo kreve noen ENORME tanker for å drive et svært passasjerfly over atlanterhavet. Noe positivt da, er at det veier vanvittig lite i forhold til parafin. Angående Tu-155, har den noen gang vært air-borne?
May 15, 200718 yr Author Å få nok drivstoff til langturer var også et problen i flytransportens tidlige dager, man sluttet ikke å fly flytransport for det, og se hva man kan nå!
May 15, 200718 yr Ja det er jo klart det var det... F.eks svake motorer. Flyene kunne ikke være så store og laste spesielt mye fuel. Nå er det snakk om et helt annet drivstoff med fire ganger så stort volum.. Jeg tror det skal bli en veldig vanskelig oppgave å fly over atlanteren med et slikt fly.
May 15, 200718 yr Kommer an på hvor mye hydrogen en motor forbrenner i forhold til vanlig fuel per dags dato da
May 15, 200718 yr Angående Tu-155' date=' har den noen gang vært air-borne? [/quote']Jepp, fløy første gang 15. april 1988. Flyet tok 14 verdensrekorder mens det ble testet. Som sagt var det på tur både til Nice og Hannover. Flyet ble satt på bakken i 1992. Og Andreas, du har helt rett. Flyet hadde en diger tank bak(20 kubikkmeter). Den tok opp plassen fra der vingen slutter og til der luftinntaket til motor 2 starter.Tanken var nok til 2 timer i lufta. :crazy:
May 15, 200718 yr Author Sjønner at dette ennå ikke egner seg for vanlig passasjertransport med de tankdimensjonene, men man må da kunne utvikle, eller er man ikke såpass interessert i miljøet?
May 15, 200718 yr Da fikk vi bekreftet det Andreas Men synes likevel det er noe som burde forskes videre på. Tror det ligger mye potensiale i hydrogendrivstoff. Aleksander, mener at en bilmotor på hydrogen forbrenner mer drivstoff per mil enn en bilmotor på bensin.
May 15, 200718 yr Nå er jeg usikker' date=' men jeg tror det er mulig å få elektromotorer i seilfly [/quote'] Jepp!
May 15, 200718 yr Hvor miljøvennlig elektroseilfly er kommer da an på hva strømmen kommer av Lader du den opp i Norge kommer strømmen av vannkraft
May 15, 200718 yr Author Da fikk vi bekreftet det Andreas Aleksander' date=' mener at en bilmotor på hydrogen forbrenner mer drivstoff per mil enn en bilmotor på bensin gjør. [/quote']Så må vi huske at bensin har vært brukt i over hundre år og hydrogen er noe "nytt." Kommer nok til å bli en enorm utvikling på dette området hvis man satser på det
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.