Gå til innhold

Featured Replies

Skrevet

Var det ved Gardermoen det gikk i skogen grunnet ising og manglende de-icing på forhånd som førte til at groundeffekten var det eneste som holdt flyet flygende? Når var dette? Hvor?

Skrevet
Var det ved Gardermoen det gikk i skogen grunnet ising og manglende de-icing på forhånd som førte til at groundeffekten var det eneste som holdt flyet flygende? Når var dette? Hvor?

 

Du tenker sikkert på LN-PCB (tror jeg det var) som gikk i skogen ved Gardermoen rundt 1994? 1 som mistet livet.

Skrevet

Fra rapporten:

 

Havarikommisjonen har tidligere undersøkt to ulykker med Cessna 208 i Norge der ising var en faktor. Begge ulykkene inntraff på Gardermoen. 4. desember 1994 omkom en person da LN-PBC havarerte etter avgang som følge av is på vinger og haleflater (RAP. 04/1995). 24. februar 2000 oppstod det betydelige materielle skader på OY-PBF da det steilet og falt ned på rullebanen igjen etter avgang. (RAP. 47/2002).

 

Edit: rapporten for hendelsen i 2002 ligger her, og det er jo antageligvis samme maskinen da som nå (OY-PBF/LN-PBF)...

Skrevet

Ja, begge Caravan-ulykkene er omtalt i rapportens side 4:

Havarikommisjonen har tidligere undersøkt to ulykker med Cessna 208 i Norge der ising var en faktor. Begge ulykkene inntraff på Gardermoen. 4. desember 1994 omkom en person da LN-PBC havarerte etter avgang som følge av is på vinger og haleflater (RAP. 04/1995). 24. februar 2000 oppstod det betydelige materielle skader på OY-PBF da det steilet og falt ned på rullebanen igjen etter avgang. (RAP. 47/2002).

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …