Skrevet 18. desember 2006 18 år Dette viser hvor farlig ising paa fly kan vaere. Heldigvis gikk det bra denne gangen. Link Kjell
Skrevet 18. desember 2006 18 år Er vel hverken første eller siste gang dette har skjedd med en Caravan... Ofte går det mye verre også...
Skrevet 18. desember 2006 18 år Var det ved Gardermoen det gikk i skogen grunnet ising og manglende de-icing på forhånd som førte til at groundeffekten var det eneste som holdt flyet flygende? Når var dette? Hvor?
Skrevet 18. desember 2006 18 år Var det ved Gardermoen det gikk i skogen grunnet ising og manglende de-icing på forhånd som førte til at groundeffekten var det eneste som holdt flyet flygende? Når var dette? Hvor? Du tenker sikkert på LN-PCB (tror jeg det var) som gikk i skogen ved Gardermoen rundt 1994? 1 som mistet livet.
Skrevet 18. desember 2006 18 år Fra rapporten: Havarikommisjonen har tidligere undersøkt to ulykker med Cessna 208 i Norge der ising var en faktor. Begge ulykkene inntraff på Gardermoen. 4. desember 1994 omkom en person da LN-PBC havarerte etter avgang som følge av is på vinger og haleflater (RAP. 04/1995). 24. februar 2000 oppstod det betydelige materielle skader på OY-PBF da det steilet og falt ned på rullebanen igjen etter avgang. (RAP. 47/2002). Edit: rapporten for hendelsen i 2002 ligger her, og det er jo antageligvis samme maskinen da som nå (OY-PBF/LN-PBF)...
Skrevet 18. desember 2006 18 år Ja, begge Caravan-ulykkene er omtalt i rapportens side 4: Havarikommisjonen har tidligere undersøkt to ulykker med Cessna 208 i Norge der ising var en faktor. Begge ulykkene inntraff på Gardermoen. 4. desember 1994 omkom en person da LN-PBC havarerte etter avgang som følge av is på vinger og haleflater (RAP. 04/1995). 24. februar 2000 oppstod det betydelige materielle skader på OY-PBF da det steilet og falt ned på rullebanen igjen etter avgang. (RAP. 47/2002).
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.