Gå til innhold

Featured Replies

Skrevet

For noen år siden reiste vi med MyTravel og doningen A333, fikk da se hastighet, avstand fra destinasjon etc.

Hold på å bli spennvill over at vi lå på en jevn hastighet på 999 km/h på samtlige deler av flyturen!

Skrevet
220-240 km/t raskere så hadde det sagt bang. (på flere enn en måte)

 

Neppe, TAS er ikke det samme som GS.

Skrevet
220-240 km/t raskere så hadde det sagt bang. (på flere enn en måte)

 

Neppe. På ingen måter faktisk. Lydens hastighet er ikke konstant men varierer sterkt med høyden.

Skrevet

Douglas dc-8 brøt faktisk lydmuren mach 1012 fra 52090 ft og ned til 41088 ft i 1961.

Så Concorde var nok tregere ute til å bryte lydmuren,da DC-8 maskinen var det første komersielle flyet i verden som brøt lydmuren.

Dette var jo i stup da,men alikevell.Det smalt !

 

DC-8.ORG ""

Skrevet

Ja ble kanskje på land det med 1230-40 eller noe. (ThrustSSC)

Vet at det varierer med henhold til høyde luft osv. osv.

Skrevet
Ja ble kanskje på land det med 1230-40 eller noe

 

Som nevnt varierer det med temperaturen, men hastigheten for lydmuren blir faktisk lavere med avtagende temperatur.

Dvs. at det stadig vekk er passasjerfly som med en god jetstrøm flyr raskere i forhold til bakken enn hastigheten for lydmuren med gitt temperatur. Men de bryter fortsatt ikke lydmuren, siden hastigheten gjennom luften er akkurat den samme som om det skulle vært vindstille.

Skrevet
Ved ekvator roterer jorda rundt med en hastighet på 1670 km/t. Hvorfor hører man ikke smell pga jordas hastighet der nede? ""

 

Fordi folk som bor rundt ekvator er døve?

Skrevet
Ved ekvator roterer jorda rundt med en hastighet på 1670 km/t. Hvorfor hører man ikke smell pga jordas hastighet der nede? ""

Fordi folk som bor rundt ekvator er døve?

Derfor bor jeg her i Norge!! ""

Skrevet
Hvorfor hører man ikke smell pga jordas hastighet der nede? ""

 

Skrämmande geografikunnskaper!!

"Där nede"?? Det är ju faktiskt mitt på!

 

""

Skrevet

Var det ikke i fjor (eller lengre siden), hvor et SAS eller SAS Braathens fly også hadde en slik "rekord-flyvning" i Norge. Mener det var en innenriksflyvning, som også gikk ekstremt kjapt unna pga. medvind (muligens fra OSL til Bodø eller Tromsø eller lignende..)

Skrevet

Jeg var med et Braathen-fly fra Trondheim til Bergen(eller var det Bergen-Trondheim?) for en 5-6 år siden.Da opplyste kapteinen at vi fløy i over 1000 km/t.Tror det var over Sognefjorden eller deromkring.Var om vinteren.GS 540 knop , IAS 320 knop ,mach 0.74?

Skrevet
Neppe. På ingen måter faktisk. Lydens hastighet er ikke konstant men varierer sterkt med høyden.

 

Jøss, 3 stk for å underbygge påstanden, med samme innhold.. snakk om spaltesløsing. ""

Skrevet
Ved ekvator roterer jorda rundt med en hastighet på 1670 km/t. Hvorfor hører man ikke smell pga jordas hastighet der nede? ""

 

Duh, du skjønner da vel at smellet kom idet jorda STARTET rotasjonen, og etter den tid har holdt seg over mach 1.

 

""""

Skrevet
Jeg var med et Braathen-fly fra Trondheim til Bergen(eller var det Bergen-Trondheim?) for en 5-6 år siden.Da opplyste kapteinen at vi fløy i over 1000 km/t.Tror det var over Sognefjorden eller deromkring.Var om vinteren.GS 540 knop , IAS 320 knop ,mach 0.74?

 

Når man kaster et blikk på Groundspeedrecords.com, så ser man jo at man har dokumentert hele 520 kts på Q400, kun slått av en Piper Cheyenne med hele 527 kts GS i turbopropklassen... 338 kts GS i en C182 er jo heller ikke ille... ""

Skrevet

Var det ikke en gang for ikke så lenge siden (1-2 år?) at et innenlandsfly i Norge hadde GS på 1180 km/h pga ekstrem medvind? Mener jeg leste noe om det i nyhetene.

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …