Skrevet 14. februar 2001 23 år Så for litt siden et bilde av en DC10 fra SAS som hadde lå i sjøen ved enden av rullebanen på JFK i New York på 80-tallet. Jeg erindrer så vidt denne hendelsen - er det noen som husker årsaken til at dette skjedde - og hadde ikke SAS en liknende incident ved Fornebu med en DC9 maskin en gang? På forhånd takk for svar Harald O. [Endret av Harald Oanes 14-02-2001.]
Skrevet 14. februar 2001 23 år Tror det er denne: http://www.ntsb.gov/NTSB/brief.asp?ev_id=20001214X38741&key=1"'>http://www.ntsb.gov/NTSB/brief.asp?ev_id=20001214X38741&key=1" TARGET=_blank>http://www.ntsb.gov/NTSB/brief.asp?ev_id=20001214X38741&key=1 Synes å huske at de var 60 Kts over Vref, men det står jo noe annet her.
Skrevet 14. februar 2001 23 år Samme hendelsen er omtalt http://www.airdisaster.com/cgi_bin/view_details.cgi?date=02281984&airline=Sandinavian+Air+System" TARGET=_blank>her Litt andre detaljer men samme årsak.
Skrevet 14. februar 2001 23 år quote: Roger Krutå skrev: ...Litt andre detaljer men samme årsak. Ja, men en "detalj" er forskjellig og likevel viktig: Det var nok en DC-10-30. Å bruke en -10-10 transatlantisk hadde vel vært i sterkeste laget [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image] Ellers hadde vel SAS en DC-8-63 "på magen" i Tokio-bukta på 70-tallet så vidt jeg erindrer, men at det i denne hendelsen også gikk mirakuløst bra. Fornebu-incidenten? Jo, jeg husker noe om en DC-9 som gikk ut på isen etter landing. Her trenges det mer research! Gamle Hvem-Hva-Hvor er en sikker kilde for de som har en slik skatt i nærheten. Hilsen Roald [Endret av Roald Hansen 14-02-2001.]
Skrevet 14. februar 2001 23 år Hei! ang.DC-8: LN-MOO,en DC-8-62,SK933,decendet i sjøen under innflyging til Los Angeles,15 av 45 omkom.Mangel på crew coordination etter en mindre indikasjons-malfunction. ang.DC-9: LN-RLM,en DC-9-21,fikk feilaktig indikert stallwarning,aborted take off og gikk i sjøen.Sank på grunnt vann.(noen husker kanskje bildet av flyet der det ligger med vann opp til døren)30 personer om bord og ingen omkom. Se forøvrig disse sidene: http://aviation-safety.net/database/type/index.htm"'>http://aviation-safety.net/database/type/index.htm" TARGET=_blank>http://aviation-safety.net/database/type/index.htm hilsen Hans Petter ------------------
Skrevet 14. februar 2001 23 år Glemte å skrive at disse ulykkene skjedde hhv.13/1-69 og 30/1-73. Hans Petter ------------------
Skrevet 15. februar 2001 23 år SAS hadde vel en maskin i vannet på Sola for en del år siden også? Eller husker jeg feil...? ------------------ Håvard Sande havarsa@online.no
Skrevet 28. februar 2001 23 år Heisann! DC-10-10 ble dog designet for mellomdistanseflygninger, men den har ikke noe problem med å krysse "dammen". Scanair brukte den fra Oslo til Miami de, hvis jeg husker riktig var de regelmessig innom Goose Bay for å fylle bensin, men det er på andre siden av Atlanteren! [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image] Mener de fløy direkte også, kom vel ann på vekten. MVH; Christian
Skrevet 28. februar 2001 23 år Dc 10 ulykken var i New yourk La Guardia airport.For stor fart og glatt rullebane gjorde sitt til at SAS maskinen ikke greide å stoppe og kjørte ut i vannet.Flyet ble totalødelagt,men ingen kom til skade.En Sas dc9 en måned gammel havnet i sjøen utenfor rullebanen på Fornebu 1973.Ingen omkom.Vet at en dc8 falt ned i havet utenfor Los angeles en gang i slutten av 60 tallet.Mange omkom.Harald Horpestad.
Skrevet 1. mars 2001 23 år Harald: Ulykkene du nevner står omtalt lengre opp på siden med henvisninger til både havarirapporter etc. Forøvrig har ikke jeg funnet ut annet enn at hendelsen med DC-10-30 til SAS (LN-RKB) fant sted på JFK,dette står bla.omtalt i boken "Norge på vingene" utgitt av Luftfartsverket. LN-RKB ble heller ikke tolalødelagt (hull loss),som man kan se på bilder osv.SAS fikk levert denne maskinen 23 januar-77 som LN-RKB, og solgte den etter ulykken på JFK videre til Federal Express,der det flyr i dag som N311FE,altså har den fremdeles luft under vingene,dog som frakt fly! Årsaken/konklusjon etter ulykken kan som nevnt forøvrig leses på linkene på toppen av siden. med vennlig hilsen Hans Petter ------------------
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.