Jump to content
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Flightsim.no

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Featured Replies

Så for litt siden et bilde av en DC10 fra SAS som hadde lå i sjøen ved enden av rullebanen på JFK i New York på 80-tallet. Jeg erindrer så vidt denne hendelsen - er det noen som husker årsaken til at dette skjedde - og hadde ikke SAS en liknende incident ved Fornebu med en DC9 maskin en gang?

På forhånd takk for svar

Harald O.

[Endret av Harald Oanes 14-02-2001.]

quote:

Roger Krutå skrev:

...Litt andre detaljer men samme årsak.

Ja, men en "detalj" er forskjellig og likevel viktig: Det var nok en DC-10-30. Å bruke en -10-10 transatlantisk hadde vel vært i sterkeste laget [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

Ellers hadde vel SAS en DC-8-63 "på magen" i Tokio-bukta på 70-tallet så vidt jeg erindrer, men at det i denne hendelsen også gikk mirakuløst bra. Fornebu-incidenten? Jo, jeg husker noe om en DC-9 som gikk ut på isen etter landing. Her trenges det mer research! Gamle Hvem-Hva-Hvor er en sikker kilde for de som har en slik skatt i nærheten.

Hilsen Roald

[Endret av Roald Hansen 14-02-2001.]

Hei!

ang.DC-8:

LN-MOO,en DC-8-62,SK933,decendet i sjøen under innflyging til Los Angeles,15 av 45 omkom.Mangel på crew coordination etter en mindre indikasjons-malfunction.

ang.DC-9:

LN-RLM,en DC-9-21,fikk feilaktig indikert stallwarning,aborted take off og gikk i sjøen.Sank på grunnt vann.(noen husker kanskje bildet av flyet der det ligger med vann opp til døren)30 personer om bord og ingen omkom.

Se forøvrig disse sidene:

http://aviation-safety.net/database/type/index.htm"'>http://aviation-safety.net/database/type/index.htm" TARGET=_blank>http://aviation-safety.net/database/type/index.htm

hilsen

Hans Petter

------------------

 

Glemte å skrive at disse ulykkene skjedde hhv.13/1-69 og 30/1-73.

Hans Petter

------------------

 

SAS hadde vel en maskin i vannet på Sola for en del år siden også? Eller husker jeg feil...?

------------------

Håvard Sande

havarsa@online.no

Heisann!

DC-10-10 ble dog designet for mellomdistanseflygninger, men den har ikke noe problem med å krysse "dammen". Scanair brukte den fra Oslo til Miami de, hvis jeg husker riktig var de regelmessig innom Goose Bay for å fylle bensin, men det er på andre siden av Atlanteren! [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image] Mener de fløy direkte også, kom vel ann på vekten.

MVH;

Christian

 

Dc 10 ulykken var i New yourk La Guardia airport.For stor fart

og glatt rullebane gjorde sitt til at SAS maskinen ikke greide å

stoppe og kjørte ut i vannet.Flyet ble totalødelagt,men ingen kom til skade.En Sas dc9 en måned gammel havnet i sjøen utenfor rullebanen på Fornebu 1973.Ingen omkom.Vet at en dc8 falt ned i havet utenfor Los angeles en gang i slutten av 60 tallet.Mange omkom.Harald Horpestad.

Harald:

Ulykkene du nevner står omtalt lengre opp på siden med henvisninger til både havarirapporter etc.

Forøvrig har ikke jeg funnet ut annet enn at hendelsen med DC-10-30 til SAS (LN-RKB) fant sted på JFK,dette står bla.omtalt i boken "Norge på vingene" utgitt av Luftfartsverket.

LN-RKB ble heller ikke tolalødelagt (hull loss),som man kan se på bilder osv.SAS fikk levert denne maskinen 23 januar-77 som LN-RKB, og solgte den etter ulykken på JFK videre til Federal Express,der det flyr i dag som N311FE,altså har den fremdeles luft under vingene,dog som frakt fly!

Årsaken/konklusjon etter ulykken kan som nevnt forøvrig leses på linkene på toppen av siden.

 

med vennlig hilsen

Hans Petter

------------------

 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.