Harald Oanes Skrevet 14. februar 2001 Skrevet 14. februar 2001 Så for litt siden et bilde av en DC10 fra SAS som hadde lå i sjøen ved enden av rullebanen på JFK i New York på 80-tallet. Jeg erindrer så vidt denne hendelsen - er det noen som husker årsaken til at dette skjedde - og hadde ikke SAS en liknende incident ved Fornebu med en DC9 maskin en gang? På forhånd takk for svar Harald O. [Endret av Harald Oanes 14-02-2001.] Siter
Petter Nord Skrevet 14. februar 2001 Skrevet 14. februar 2001 Tror det er denne: http://www.ntsb.gov/NTSB/brief.asp?ev_id=20001214X38741&key=1"'>http://www.ntsb.gov/NTSB/brief.asp?ev_id=20001214X38741&key=1" TARGET=_blank>http://www.ntsb.gov/NTSB/brief.asp?ev_id=20001214X38741&key=1 Synes å huske at de var 60 Kts over Vref, men det står jo noe annet her. Siter
Kjell Martinsen Skrevet 14. februar 2001 Skrevet 14. februar 2001 Tror Arve Tellefsen var en av passasjerene på denne flighten. KjellM Siter
Roger Krutå Skrevet 14. februar 2001 Skrevet 14. februar 2001 Samme hendelsen er omtalt http://www.airdisaster.com/cgi_bin/view_details.cgi?date=02281984&airline=Sandinavian+Air+System" TARGET=_blank>her Litt andre detaljer men samme årsak. Siter
Roald Hansen Skrevet 14. februar 2001 Skrevet 14. februar 2001 quote: Roger Krutå skrev: ...Litt andre detaljer men samme årsak. Ja, men en "detalj" er forskjellig og likevel viktig: Det var nok en DC-10-30. Å bruke en -10-10 transatlantisk hadde vel vært i sterkeste laget [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image] Ellers hadde vel SAS en DC-8-63 "på magen" i Tokio-bukta på 70-tallet så vidt jeg erindrer, men at det i denne hendelsen også gikk mirakuløst bra. Fornebu-incidenten? Jo, jeg husker noe om en DC-9 som gikk ut på isen etter landing. Her trenges det mer research! Gamle Hvem-Hva-Hvor er en sikker kilde for de som har en slik skatt i nærheten. Hilsen Roald [Endret av Roald Hansen 14-02-2001.] Siter
H S Skrevet 14. februar 2001 Skrevet 14. februar 2001 Hei! ang.DC-8: LN-MOO,en DC-8-62,SK933,decendet i sjøen under innflyging til Los Angeles,15 av 45 omkom.Mangel på crew coordination etter en mindre indikasjons-malfunction. ang.DC-9: LN-RLM,en DC-9-21,fikk feilaktig indikert stallwarning,aborted take off og gikk i sjøen.Sank på grunnt vann.(noen husker kanskje bildet av flyet der det ligger med vann opp til døren)30 personer om bord og ingen omkom. Se forøvrig disse sidene: http://aviation-safety.net/database/type/index.htm"'>http://aviation-safety.net/database/type/index.htm" TARGET=_blank>http://aviation-safety.net/database/type/index.htm hilsen Hans Petter ------------------ Siter
H S Skrevet 14. februar 2001 Skrevet 14. februar 2001 Glemte å skrive at disse ulykkene skjedde hhv.13/1-69 og 30/1-73. Hans Petter ------------------ Siter
Håvard Sande Skrevet 15. februar 2001 Skrevet 15. februar 2001 SAS hadde vel en maskin i vannet på Sola for en del år siden også? Eller husker jeg feil...? ------------------ Håvard Sande havarsa@online.no Siter
Christian Håkonsen Skrevet 28. februar 2001 Skrevet 28. februar 2001 Heisann! DC-10-10 ble dog designet for mellomdistanseflygninger, men den har ikke noe problem med å krysse "dammen". Scanair brukte den fra Oslo til Miami de, hvis jeg husker riktig var de regelmessig innom Goose Bay for å fylle bensin, men det er på andre siden av Atlanteren! [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image] Mener de fløy direkte også, kom vel ann på vekten. MVH; Christian Siter
Harald Horpestad Skrevet 28. februar 2001 Skrevet 28. februar 2001 Dc 10 ulykken var i New yourk La Guardia airport.For stor fart og glatt rullebane gjorde sitt til at SAS maskinen ikke greide å stoppe og kjørte ut i vannet.Flyet ble totalødelagt,men ingen kom til skade.En Sas dc9 en måned gammel havnet i sjøen utenfor rullebanen på Fornebu 1973.Ingen omkom.Vet at en dc8 falt ned i havet utenfor Los angeles en gang i slutten av 60 tallet.Mange omkom.Harald Horpestad. Siter
H S Skrevet 1. mars 2001 Skrevet 1. mars 2001 Harald: Ulykkene du nevner står omtalt lengre opp på siden med henvisninger til både havarirapporter etc. Forøvrig har ikke jeg funnet ut annet enn at hendelsen med DC-10-30 til SAS (LN-RKB) fant sted på JFK,dette står bla.omtalt i boken "Norge på vingene" utgitt av Luftfartsverket. LN-RKB ble heller ikke tolalødelagt (hull loss),som man kan se på bilder osv.SAS fikk levert denne maskinen 23 januar-77 som LN-RKB, og solgte den etter ulykken på JFK videre til Federal Express,der det flyr i dag som N311FE,altså har den fremdeles luft under vingene,dog som frakt fly! Årsaken/konklusjon etter ulykken kan som nevnt forøvrig leses på linkene på toppen av siden. med vennlig hilsen Hans Petter ------------------ Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.