Skrevet 16. april 2006 18 år Vi har greid dette med campingvogna, men med et fly? VG nett Makan til ujevn fordeling skal du lete lenge etter.. Varig sliter vil jeg si
Skrevet 17. april 2006 18 år Skjedde ikkje dette med ein DC-10 eller MD-11 eller noko liknande borte i USA for nokre år attende? Meinar at dei lossa fremste cargobay først og då kjente stuarane at no går det til vers. Litt etter klatra dei fortumla ut av maskina og oppdaga at det var jo langt ned til bakken hehe...
Skrevet 17. april 2006 18 år Trur nok dette er "the dead end" for Varig ja. Tviler på at Varig dør som selskap, men fagforeningen har blitt enig om en avtale hvor antall ansatte går ned fra 9800 til 6900 i tillegg til at de går ned i lønn. Varig har 70% av det internasjonale markedet (som nasjonale selskap utgjør), mens de har tapt veldig mye på det nasjonale markedet (kun 19% nå).
Skrevet 17. april 2006 18 år Hvorfor har jeg aldri hørt om Varig før? Forresten, hva skjer egentlig med et fly når det tippes på den måten? Får det strukturelle skader eller varige (!) men, eller er det bare få det ned på jorda og fikse lakken (det får vel riper i lakken...?)
Skrevet 17. april 2006 18 år Hmmm... STOL-konfig? haha Montert halehjul sikkert, etterligner en Fieseler Storch ( ? )
Skrevet 18. april 2006 18 år Dette har skjedd flere ganger under loading/unloading av lastefly som Dc-10/Md-11 og 747, det har rett og slett med at de glemmer å ta hensyn til balansepunktet, og da skjer slikt. I høst tippet også en 744 fra UA bakover på halen under MX på KSFO, etter at noen mekanikere dro opp hjula mens flyet stod på bakken, uten at låsepinnene på MLG var satt i. I de fleste tilfeller er det ikke verre enn at det blir noen små bulker, i og med at tyngdepunktet ikke blir flyttet dramatisk langt bakover (med mindre lasten forskyver seg mens flyet tipper,) så treffer nok ikke flyskroget bakken med så alt for stor kraft. På flere internasjonale lufthavner er det bakkefester, hvor de låser nesehjulet til bakken med waiere, nettopp for å avverge dette. Når det gjelder Varig, så har det også vært snakk om at andre selskaper skal ta over, feks Varig Log, som for flere år tilbake ble skilt ut som eget cargoselskap fra Varig. Gol har det også vært snakk om.
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.