Posted April 16, 200619 yr Vi har greid dette med campingvogna, men med et fly? VG nett Makan til ujevn fordeling skal du lete lenge etter.. Varig sliter vil jeg si
April 17, 200619 yr Skjedde ikkje dette med ein DC-10 eller MD-11 eller noko liknande borte i USA for nokre år attende? Meinar at dei lossa fremste cargobay først og då kjente stuarane at no går det til vers. Litt etter klatra dei fortumla ut av maskina og oppdaga at det var jo langt ned til bakken hehe...
April 17, 200619 yr Trur nok dette er "the dead end" for Varig ja. Tviler på at Varig dør som selskap, men fagforeningen har blitt enig om en avtale hvor antall ansatte går ned fra 9800 til 6900 i tillegg til at de går ned i lønn. Varig har 70% av det internasjonale markedet (som nasjonale selskap utgjør), mens de har tapt veldig mye på det nasjonale markedet (kun 19% nå).
April 17, 200619 yr Hvorfor har jeg aldri hørt om Varig før? Forresten, hva skjer egentlig med et fly når det tippes på den måten? Får det strukturelle skader eller varige (!) men, eller er det bare få det ned på jorda og fikse lakken (det får vel riper i lakken...?)
April 17, 200619 yr Hmmm... STOL-konfig? haha Montert halehjul sikkert, etterligner en Fieseler Storch ( ? )
April 18, 200619 yr Dette har skjedd flere ganger under loading/unloading av lastefly som Dc-10/Md-11 og 747, det har rett og slett med at de glemmer å ta hensyn til balansepunktet, og da skjer slikt. I høst tippet også en 744 fra UA bakover på halen under MX på KSFO, etter at noen mekanikere dro opp hjula mens flyet stod på bakken, uten at låsepinnene på MLG var satt i. I de fleste tilfeller er det ikke verre enn at det blir noen små bulker, i og med at tyngdepunktet ikke blir flyttet dramatisk langt bakover (med mindre lasten forskyver seg mens flyet tipper,) så treffer nok ikke flyskroget bakken med så alt for stor kraft. På flere internasjonale lufthavner er det bakkefester, hvor de låser nesehjulet til bakken med waiere, nettopp for å avverge dette. Når det gjelder Varig, så har det også vært snakk om at andre selskaper skal ta over, feks Varig Log, som for flere år tilbake ble skilt ut som eget cargoselskap fra Varig. Gol har det også vært snakk om.
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.