Henning Kjensli Skrevet 19. desember 2000 Skrevet 19. desember 2000 Jeg har blitt fortalt at det tidlig på 1980 tallet var mange ulykker med dc-10 flyene. Mange personer som skulle ut og fly avstod fra å reise, når de fikk se at flyet var en dc-10. Fant man noen gang en konklusjon på dette siden flyene fortsatt er i drift? Siter
Roger Krutå Skrevet 19. desember 2000 Skrevet 19. desember 2000 Hei. I følge data fra http://www.airdisaster.com/cgi_bin/view_manu_details.cgi?aircraft=DC-10" TARGET=_blank>airdisaster.com er årsaken til havariene aldri sammenfallende. Det nevnes i fleng: Eksplosjon motor nr 1, lasteromsdør faller av, punktering og kollaps i understell, bremsesvikt/vedlikeholdsmangel, eksplosjon motor nr 2, terrorbombe, thunderstorm, crosswind, vannplaning og flyvelederfeil. I tillegg pilotfeil som crash på stengt rullebane, crash i tåke, crash i fjellvegg på grunn av feil med flightplan osv osv. Sjekk for øvrig linken for detaljer. Hilsen Roger. Siter
Ståle Ekholt Skrevet 20. desember 2000 Skrevet 20. desember 2000 Hei Dte var forskjellige årsaker til ulykkene, men en faktor går igjen i mange av dem: DC10 har ikke annet enn hydraulikk-kontroll av rorene. Det er riktig nok 3 separate systemer, men ingen annen backup, f.eks med waier. Det var flere tilfelle hvor alle tre hydraulikk-system ble satt ut av drift fordi rørene går tett ved hverandre og ble revet over ved motor-eksplosjon/dører som datt av osv. Når dette skjedde, så hadde pilotene bare motorkraften å manøvrere med ! Da var man avhengig av at pilotene var dyktige ! De tilfeller hvor pilotene ikke taklet dette, så gikk det helt galt (f.eks. Turkish Airlines i Paris). Det var også tilfeller hvor pilotene klarte å styre flyet på et vis (f.eks. United Airlines i Iowa), og hvor mange overlevde. Mvh Ståle Siter
Martin Kaareng Skrevet 21. desember 2000 Skrevet 21. desember 2000 quote: Originally posted by Ståle Ekholt: DC10 har ikke annet enn hydraulikk-kontroll av rorene. Jeg tror ikke at det er så mange passasjerfly i dag som har annet enn hydraulisk kontroll. Å bevege rorene på en 747 manuelt er simpelthen for tungt. Men, hvis filmene har rett så går det an hvis man bare tar skikkelig tak og får copiloten til å hjelpe. [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image] Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.