Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Høyden varierer endel. Det er flykontrollen som gir reiseruter og hvor høyt du kan fly. Normalt på en B737 ligger cruisehøyden mellom 27000 og 35000 fot. Farten avhenger av lufttrykk og mot/med vind noe som kan gi store forskjeller.

Skrevet

Litt tilleggsinformasjon om hastigheter og høyder for 737.

Først og fremst - det er forksjell i hastigheten for 737-400 og -500 og de nye (NG) som er modellrekken fra 600 til 900.

For de "gamle" er max høyde FL370, og nedre høyde er veldig avhengig av distansen som skal flys. Idealhastigheten er M.745 fra FL310 og høyere. IAS (indicated air speed) reduseres ettersom høyden økes. I FL310 er IAS 287. I FL330 263, i FL350 251, og i FL370 240.

For NG gjelder andre hastigheter - denne flyr fortere og høyere. Idealhastighet er rundt M.78. I FL310 er den 285 KIAS, i FL330 274, og i FL370 256. I topphøyden - FL410 - er hastigheten M.781 (230 KIAS).

Høyden blir beregnet ut fra idealhøyde, dvs mest økonomisk høyde(lengde på turen og vekt på flymaskinen). Dette regnes ut av flyets Flight Management Computer. Flykontrollen vil normalt gi den forespurte FL i flightplan hvis ikke øvrig trafikk er til hinder for dette.

Hilsen Roald

[Endret av Roald Hansen 22-08-2000.]

Skrevet

Hei, Åke!

Vi har før diskutert air-filer og fuelforbruk, f eks http://www.flightsim.no/ubb/Forum5/HTML/000992.html" TARGET=_blank>her og http://www.flightsim.no/ubb/Forum5/HTML/000600.html" TARGET=_blank>her.

Status er den samme for 737-fila. Det er etter min mening ingen som matcher Project Freeware's air-fil til 737 når det gjelder flyegenskaper. Ved hjelp av AirEd eller AD98 anbefales å øke fuel consumption slik at forbruket dobles i forhold til originale verdier. (Se tidligere innlegg om drivstoffbruk). Øk også ytelsen noe på motorene, den klatrer litt tregt i høyder over FL250 i originalutførelse.

Den neste air-fila jeg vil trekke frem er PF's FDE-fil til Boeing 767-200ER som heter 200ER-CF6-B2. Det eneste som trenges å gjøres med denne er å øke verdien i fuel consumption til 415. Verdien finnes i REC600 Jet Engine, og verdien heter Fuel Consumption/TSFC=XXX. Verdiene vil etter denne justeringen være relativt nært de tabellene som følger Eric Ernsts panel.

Den tredje jeg vil anbefale er PF's [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/wink.gif[/image] MD-80-fil, som faktisk ser relativt korrekt ut m h t drifstoffbruk. I tillegg flyr den godt.

Hilsen Roald

[Endret av Roald Hansen 22-08-2000.]

Skrevet

Yes, Sir!

Jeg fant en e-mailadresse til henne i Nederland - det var det nærmeste jeg kunne komme - og sendte henne en god del tabeller for -500 i slutten av februar i år, men jeg har ikke fått respons. Dama er visst ikke så lett å få tak i, og ikke minst å få svar fra ut fra det jeg har fortstått....

Hilsen Roald

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...