Posted August 20, 200024 yr Hei Jeg lurer på hva som er vanlig høyde fart osv når jeg flyr en B 737. [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image] Magnus Øverås LN-MSE
August 20, 200024 yr Hei. Høyden varierer endel. Det er flykontrollen som gir reiseruter og hvor høyt du kan fly. Normalt på en B737 ligger cruisehøyden mellom 27000 og 35000 fot. Farten avhenger av lufttrykk og mot/med vind noe som kan gi store forskjeller.
August 21, 200024 yr Litt tilleggsinformasjon om hastigheter og høyder for 737. Først og fremst - det er forksjell i hastigheten for 737-400 og -500 og de nye (NG) som er modellrekken fra 600 til 900. For de "gamle" er max høyde FL370, og nedre høyde er veldig avhengig av distansen som skal flys. Idealhastigheten er M.745 fra FL310 og høyere. IAS (indicated air speed) reduseres ettersom høyden økes. I FL310 er IAS 287. I FL330 263, i FL350 251, og i FL370 240. For NG gjelder andre hastigheter - denne flyr fortere og høyere. Idealhastighet er rundt M.78. I FL310 er den 285 KIAS, i FL330 274, og i FL370 256. I topphøyden - FL410 - er hastigheten M.781 (230 KIAS). Høyden blir beregnet ut fra idealhøyde, dvs mest økonomisk høyde(lengde på turen og vekt på flymaskinen). Dette regnes ut av flyets Flight Management Computer. Flykontrollen vil normalt gi den forespurte FL i flightplan hvis ikke øvrig trafikk er til hinder for dette. Hilsen Roald [Endret av Roald Hansen 22-08-2000.]
August 21, 200024 yr Roald, tack för sakkunnig upplysning! Kan du ge tips på bra AIR-filer för FS98 för olika Boeingmodeller? Gärna andra också. Åke
August 22, 200024 yr Hei, Åke! Vi har før diskutert air-filer og fuelforbruk, f eks http://www.flightsim.no/ubb/Forum5/HTML/000992.html" TARGET=_blank>her og http://www.flightsim.no/ubb/Forum5/HTML/000600.html" TARGET=_blank>her. Status er den samme for 737-fila. Det er etter min mening ingen som matcher Project Freeware's air-fil til 737 når det gjelder flyegenskaper. Ved hjelp av AirEd eller AD98 anbefales å øke fuel consumption slik at forbruket dobles i forhold til originale verdier. (Se tidligere innlegg om drivstoffbruk). Øk også ytelsen noe på motorene, den klatrer litt tregt i høyder over FL250 i originalutførelse. Den neste air-fila jeg vil trekke frem er PF's FDE-fil til Boeing 767-200ER som heter 200ER-CF6-B2. Det eneste som trenges å gjøres med denne er å øke verdien i fuel consumption til 415. Verdien finnes i REC600 Jet Engine, og verdien heter Fuel Consumption/TSFC=XXX. Verdiene vil etter denne justeringen være relativt nært de tabellene som følger Eric Ernsts panel. Den tredje jeg vil anbefale er PF's [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/wink.gif[/image] MD-80-fil, som faktisk ser relativt korrekt ut m h t drifstoffbruk. I tillegg flyr den godt. Hilsen Roald [Endret av Roald Hansen 22-08-2000.]
August 22, 200024 yr Tack för tipsen! Jag försöker hålla mig till PF-s AIR-filer. Intressant info om bränsleförbrukningen. Har du tipsat PF-gruppen, Christine Derksen om detta? Åke
August 22, 200024 yr Yes, Sir! Jeg fant en e-mailadresse til henne i Nederland - det var det nærmeste jeg kunne komme - og sendte henne en god del tabeller for -500 i slutten av februar i år, men jeg har ikke fått respons. Dama er visst ikke så lett å få tak i, og ikke minst å få svar fra ut fra det jeg har fortstått.... Hilsen Roald
August 24, 200024 yr "Dama er visst ikke så lett å få tak i, og ikke minst å få svar fra ut fra det jeg har fortstått...." Det gäller nog flera damer! :0))
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.