Gå til innhold

Featured Replies

Skrevet

...denne gangen angående ATIS ""

Eksempel på ATIS melding (amatørmessig)

 

This is, Bergen Flesland, information India. At time, 1750. Wind, variable between 360 degrees, and 035 degrees, at 3 knot.

Expect ILS approach. Runway in use 35. Transition level 85. All traffic to use, frequency 119.1. Wind, variable, at 1 knot. Visibility, more then 10 kilometres. 2500, broken. Temperature 9, dewpoint 4. This was Bergen Flesland, at first contact, report India.

 

Spm: Hvorfor er det information India? Eller Alpha, X-ray, Sierra. Hva er det dette avhenger av?

 

Og, "at time one seven five zero" Hva betyr dette?

 

Sånn, no e eg ferdig ""

Noen? ""

Skrevet

Enkelt forklart?

 

Hver halvtime (30minutter) oppdateres ATIS - den første meldingen om morgenen starter som "information Alpha", så er den neste Bravo.. når de har kommet til enden, så starter den på ny..

 

Grunnen er vel at pilotene skal kunne si til atc "we have information India" eller som KLM sier.. "we copied weather India"..

 

U see?

Skrevet
Kan jo legge til at i Norge legges det ut METAR for hver 20 og 50 over hele time.

Men det er vel berre når tårnet er bemanna?

Slik at på kortbane flyplassane som ikkje er bemanna heile dagen er ikkje METAR oppdatert heile tida ""

 

I FS får ein vel ikkje opp verken kva stasjon eller tidspunkt været blir henta frå?

Skrevet

Kan legge til at Haavard Gjenstø og undertegende har laget en ATIS for Sandane, fikk det godkjent av AFIS betjenten... (i riil!) ""

Skrevet

Grunnen er vel at pilotene skal kunne si til atc "we have information India" eller som KLM sier.. "we copied weather India"..

 

For og si det på en annen måte...kontroll at pilotene har den siste\\rette atis

Skrevet
Kan legge til at Haavard Gjenstø og undertegende har laget en ATIS for Sandane, fikk det godkjent av AFIS betjenten... (i riil!) ""

 

Det har jeg mine tvil om siden Sandane ikke er kontrollert, bare har AFIS og ingen ATIS utsendelse ""

 

Det dere skrev var nok metar som blir sendt klokken 50 hver time normalt.

Skrevet

Klokkeslettet for observasjonen, oppgis oftest i GMT/UTC/Zulu. ""

 

ALLTID i UTC-tid...

 

Og de tre enhetene er vel det samme? Men Zulu brukes f.eks. mest i det millitære, GMT brukes i dagliglivet osv... eller?

Skrevet

Jeg hører på ATIS vær dag med en vanlig klokkeradio jeg fikk til bursdagen min i fjor!Jeg bor tvers over Kjevik så det er godt signal!

 

 

 

 

-----------------------

Braa....aeh...Scannor good night!

Skrevet
Og de tre enhetene er vel det samme?

 

Faktisk ikke helt det samme (spikker fliser her) "":

GMT er "astronomisk tid vedlikeholdt av Royal Observatory in Greenwich"

UTC er "atomtid vedlikeholdt av Bureau International des Poids et Mesures"

 

Disse kan skille på sekunder!!

 

Linker:

http://wwp.greenwichmeantime.com

http://wwp.greenwichmeantime.com/info/timezone.htm

http://encyclopedia.thefreedictionary.com/Zulu%20time

http://aviationweather.gov/static/info/faq/faq-a.html#A5a

 

JT

Skrevet
  • Forfatter

This is Bergen Flesland information Juliet, at time 1420. Expect ILS approach. Runway in use 35. Transition level 80. Wind 360 at 4 knot. Visibility more then 10 kilometres. Few 1.000 feet, Scattered 1.500 feet, Broken 5.000 feet. Temperature 9, dewpoint 6. QNH 1021 NOSIG. Report information Juliet.

 

Skulle det f.eks stått i ATIS mld. Oppdaget at jeg fikk noe feil under kopieringen ""

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …