Gå til innhold

Featured Replies

Skrevet

HEI!

 

Er det sånn at man ikke behøver å trykke på approach knappen når man flyr med FMC vnav og lnav? Og hva betyr T/D som det står der man begynner og decende?

 

Jeg lurer også på hvordan "samspillet" mellom ATC og FMC er når man flyr i fs. Jeg har ikke prøvd å fly med begge deler samtidig, men jeg lurer på f.eks når man kommer til T/D og begynner å decende, vil da ATC godta dette?

Skrevet
HEI!

 

Er det sånn at man ikke behøver å trykke på approach knappen når man flyr med FMC vnav og lnav? Og hva betyr T/D som det står der man begynner og decende?

 

Jeg lurer også på hvordan "samspillet" mellom ATC og FMC er når man flyr i fs. Jeg har ikke prøvd å fly med begge deler samtidig, men jeg lurer på f.eks når man kommer til T/D og begynner å decende, vil da ATC godta dette?

 

Man aktiverer APP knappen når man skal etablere seg på ILS. Ofte blir vnav deaktivert rundt FL100 og man bruker kun FL CHG, ATT HOLD, V/S og SPD modes.

 

T/D står for Top of descent, altså der man begynner å descende.

 

IRL spør man ATC om å få descende når man ønsker dette eller FMC foreslår dette. Av og til gir ATC deg klarering til å descende uten at du spør. I FS må du nok spørre om å få bytte cruise altitude, da ATC ikke vet hva din FMC foreslår. Man trenger heller ikke starte descend når FMC foreslår det

Skrevet

Ser også en liten feil fra min side nå, det skulle ha vært ALT HLD, altså Altitude hold, og ikke attitude hold, men det er riktig som du skriver Andreas

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …