Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann,

Se på Første siden her på fs.no du ,og last ned lydfilen så får du nok svar på det.

Hvis ikke så er det sikkert noen andre her som kan forklare deg det nærmere

MVH

Krister Bye

[Edited by Krister Bye 16-03-2000.]

Skrevet

GCA er en presisjons approach, akkurat som ILS.Dette er de to presisjonsapproachene som finnes.LLZ, VOR/DME, NDB appr.er non prec.approaher.GCA er en type approach som finnes på militære flyplasser, og som var veldig utbredt på den tiden jagerfly ikke var utstyrt med ILS, og finnes kun på svært få flyplasser i dag,bla.siden det ikke er så mange fly som har behovet og at det er få GCA kontrollører som har gyldig utsjekk.GCA kontrolløren har radarscoop som viser både glideslope og "LLZ", og kan derfor med MEGET stor nøyaktighet ta fly/helikopter ned til lave minima.

Flygeren følger GCA kontr.sine headinger etc.og får hele tiden vite hvordan han ligger i forhold til GS og "LLZ".(kort fortalt).

Hør forøvrig på GCA filen som finnes på sidene her,det er en fin illustrasjon på hvordan det fungerer.

Jeg har selv fløyet noen GCA approacher,bla på Bardufoss for noen år siden, og det fungerer veldig bra!!

hilsen

Hans Petter Stue

------------------

 

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...