Posted March 16, 200025 yr Ground Controlled Approach Hvordan funker egentlig dette?? MVH Ådne Askildsen
March 16, 200025 yr Heisann, Se på Første siden her på fs.no du ,og last ned lydfilen så får du nok svar på det. Hvis ikke så er det sikkert noen andre her som kan forklare deg det nærmere MVH Krister Bye [Edited by Krister Bye 16-03-2000.]
March 16, 200025 yr Author Bruker de Radaren til å se hvordan de ligger i forhold til glideslope eller er det et spesielt instrument eller noe sånt? Spør kanskje dumt nå men jaja. MVH Ådne Askildsen adne_askildsen@c2i.net
March 17, 200025 yr GCA er en presisjons approach, akkurat som ILS.Dette er de to presisjonsapproachene som finnes.LLZ, VOR/DME, NDB appr.er non prec.approaher.GCA er en type approach som finnes på militære flyplasser, og som var veldig utbredt på den tiden jagerfly ikke var utstyrt med ILS, og finnes kun på svært få flyplasser i dag,bla.siden det ikke er så mange fly som har behovet og at det er få GCA kontrollører som har gyldig utsjekk.GCA kontrolløren har radarscoop som viser både glideslope og "LLZ", og kan derfor med MEGET stor nøyaktighet ta fly/helikopter ned til lave minima. Flygeren følger GCA kontr.sine headinger etc.og får hele tiden vite hvordan han ligger i forhold til GS og "LLZ".(kort fortalt). Hør forøvrig på GCA filen som finnes på sidene her,det er en fin illustrasjon på hvordan det fungerer. Jeg har selv fløyet noen GCA approacher,bla på Bardufoss for noen år siden, og det fungerer veldig bra!! hilsen Hans Petter Stue ------------------
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.