Skrevet 4. september 2003 21 år Lurer på om det er nokon som har peiling på ei eller anna side på nettet der ein finn utfyllande info om areodynamikk. Har ein diskusjon pågåande om senter of gravity. Veit vel eigentleg kva det er, og kvar det er (sånn cirka), men vil gjerne prøve å finne korleis ein finn det. Utrekningsmåte med andre ord. Nokon som veit????????? Takkar og bukkar!
Skrevet 4. september 2003 21 år Denne side fra NASA dækker vist det mest grundlæggende, men den er på engelsk, however ret nem at forstå: http://virtualskies.arc.nasa.gov/aeronautics/tutorial/intro.html Ellers prøv at søge på google. /Peter PS: Nederst på denne side i tutorial'en er der et forsøg, med at styre flyet med throttle. Det var vist noget en pilot engang selv opfandt på en ruteflyvning i USA, da alt hydraulik røg en tur. Er der nogle der kan huske detaljerne? Jeg mener at det var i en B767...
Skrevet 4. september 2003 21 år Det var nok en DC10 ja. Og det var jo forsåvidt utrolig, bare synd det ikke gikk så bra under landingen.
Skrevet 4. september 2003 21 år Som Tarjei sier, så var det en DC-10... Denne er mest kjent som "United 232", og det var den 19 Juli 1989 at hendelsen skjedde. Kort forklart så fikk motor nr. 2 (den i halen) en "uncontained failure" som gjorde at turbinblader og andre deler mer eller mindre sprutet ut av siden på motoren og kuttet rørene til samtlige hydraulikk-systemene. Pilotene måte lære å fly flyet på en ny måte (differential thrust), og i den påfølgende kontrollerte kræsjen så overlevde 184 av de 296 passasjerne som en følge av pilotenes dyktighet og evne til å samarbeide. En DC-10 lander normalt med 300 fpm gjennomsynk og 140 kts, men siden United 232 hadde hverken flaps eller høyderor så hadde den 1854 fpm gjennomsynk og 215 kts da den traff bakken.... Les hele historien HER... Det hører også med til historien at man i ettertid gjenskapte situasjonen i simulator slik at andre piloter kunne prøve, men ingen klarte det....
Skrevet 4. september 2003 21 år Etter Sioux City-chrashet ble det utviklet systemer for "Propulsion Controntrol" som gjør det mulig å lande bare ved hjelp av "differential thrust"... Mer om det HER NASA landet en MD 11 med "differential thrust"...
Skrevet 4. september 2003 21 år Hadde tenkt til å nevne NASA som landet MD 11'en med Diff. thrust jeg også. 19. Juli 1989! Da var jeg ikke gamle karen. 2 dager...
Skrevet 4. september 2003 21 år Hadde tenkt til å nevne NASA som landet MD 11'en med Diff. thrust jeg også. 19. Juli 1989! Da var jeg ikke gamle karen. 2 dager... LOL!! Men husker det til trots, svärt godt!
Skrevet 4. september 2003 21 år Denne side fra NASA dækker vist det mest grundlæggende For bare et par uker siden hadde vi en diskusjon om saken, med utgangspunkt at et par fysikere hevder at denne forklaringen er ikke riktig. Se her . Boken står fremdeles på hylla. Denne er mest kjent som "United 232", og det var den 19 Juli 1989 at hendelsen skjedde. 4 år tidligere skjedde noe lignende med en japansk 747. Pilotene klarte å snu flyet med "differential thrust", men traff et fjell på veien tilbake. Se her .
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.