Gå til innhold

Featured Replies

Skrevet

Har jeg fått dette riktig for meg?: En flytur i dagslys:

Oppstart av motor: beacon-lys

Taxi: beacon og taxi

Cleared for take off: Landings-lys, stobe, beacon og taxi.

Climb: Landingslys, stobe, beacon og taxi.

Over 10.000 fot: stobe, beacon

 

Nav lys bruker bare når det er mørke.

 

Er dette riktig?

 

Skrevet

Tror gjør man i kirka ""

Kanskje vi skulle spleise på denne så får vi endelig svar ""

 

BTW, når vi snakker om lys.

Hvorfor slukker de lys i cabin under takeoff / landing når det er mørkt ?

Skrevet

Dette har med lokale prosedyrer å gjøre. Her i Rørosfly som jeg er elev nå slår vi på strobes ved holding line eller ved line up på rullebanen (avhengig av flytype og sjekkliste til de forskjellige flytypene).

 

 

Skrevet

I dagslys er det kun krav om beacon. I mørke må man også ha navlys og landing/taxi-lys. Er flyet utstyrt med strobes, bør man vente med å skru dem på til man er på rullebanen.

 

God airmanship når man gjør run-up på holding er å sette flyet litt på skrå, slik at du ikke sandblåser flyet bak deg. Men står strobelysene på, får han som står bak deg stroben rett i fleisen. Jeg har selv stått på holding på Kjeller med 3 Warriors foran meg. Alle med nav og strobelys på. Selv i dagslys blender det no skikkelig.

Men også taxi-lys bør skrus av når du ikke takser. Landing/taxi-lys på holding kan forstyrre fly på rullebanen.

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …