Jump to content

Recommended Posts

Posted

Har jeg fått dette riktig for meg?: En flytur i dagslys:

Oppstart av motor: beacon-lys

Taxi: beacon og taxi

Cleared for take off: Landings-lys, stobe, beacon og taxi.

Climb: Landingslys, stobe, beacon og taxi.

Over 10.000 fot: stobe, beacon

 

Nav lys bruker bare når det er mørke.

 

Er dette riktig?

 

Posted

I dagslys er det kun krav om beacon. I mørke må man også ha navlys og landing/taxi-lys. Er flyet utstyrt med strobes, bør man vente med å skru dem på til man er på rullebanen.

 

God airmanship når man gjør run-up på holding er å sette flyet litt på skrå, slik at du ikke sandblåser flyet bak deg. Men står strobelysene på, får han som står bak deg stroben rett i fleisen. Jeg har selv stått på holding på Kjeller med 3 Warriors foran meg. Alle med nav og strobelys på. Selv i dagslys blender det no skikkelig.

Men også taxi-lys bør skrus av når du ikke takser. Landing/taxi-lys på holding kan forstyrre fly på rullebanen.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...