Aleksander Berge Posted July 29, 2003 Posted July 29, 2003 Har jeg fått dette riktig for meg?: En flytur i dagslys: Oppstart av motor: beacon-lys Taxi: beacon og taxi Cleared for take off: Landings-lys, stobe, beacon og taxi. Climb: Landingslys, stobe, beacon og taxi. Over 10.000 fot: stobe, beacon Nav lys bruker bare når det er mørke. Er dette riktig? Quote
Jonas Lysne Posted July 29, 2003 Posted July 29, 2003 Meiner eg har høyrd at strobelights ikkje skal på før man er kommen litt opp i lufta. Er det rett? Quote
Aleksander Berge Posted July 29, 2003 Author Posted July 29, 2003 tror ikke det. Da jeg var på Hamburg forrige uke, slo alle på stobe lys mens de ventet på take off. Quote
Håkon Aarøen Posted July 29, 2003 Posted July 29, 2003 Mulig dette med strobes kommer inn under lokale trafikkrestriksjoner for å begrense "lysforurensning". Quote
Andreas Grindvoll Posted July 29, 2003 Posted July 29, 2003 Mener bestemt at STROBES slåes på før man taxer inn på RWY og slåes av etter landing når man har folatt rullebanen... Quote
Timmy Brandt Posted July 30, 2003 Posted July 30, 2003 Tror gjør man i kirka Kanskje vi skulle spleise på denne så får vi endelig svar BTW, når vi snakker om lys. Hvorfor slukker de lys i cabin under takeoff / landing når det er mørkt ? Quote
Kristoffer Rivedal Posted July 30, 2003 Posted July 30, 2003 Fordi du er da bedre tilpasset mørket hvis det eventuelt skulle skje en evakuering av flyet. Quote
Tarjei Lundarvollen Posted July 30, 2003 Posted July 30, 2003 Dette har med lokale prosedyrer å gjøre. Her i Rørosfly som jeg er elev nå slår vi på strobes ved holding line eller ved line up på rullebanen (avhengig av flytype og sjekkliste til de forskjellige flytypene). Quote
Antun Pejakovic Posted July 30, 2003 Posted July 30, 2003 I dagslys er det kun krav om beacon. I mørke må man også ha navlys og landing/taxi-lys. Er flyet utstyrt med strobes, bør man vente med å skru dem på til man er på rullebanen. God airmanship når man gjør run-up på holding er å sette flyet litt på skrå, slik at du ikke sandblåser flyet bak deg. Men står strobelysene på, får han som står bak deg stroben rett i fleisen. Jeg har selv stått på holding på Kjeller med 3 Warriors foran meg. Alle med nav og strobelys på. Selv i dagslys blender det no skikkelig. Men også taxi-lys bør skrus av når du ikke takser. Landing/taxi-lys på holding kan forstyrre fly på rullebanen. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.