Skrevet 29. juli 2003 21 år Har jeg fått dette riktig for meg?: En flytur i dagslys: Oppstart av motor: beacon-lys Taxi: beacon og taxi Cleared for take off: Landings-lys, stobe, beacon og taxi. Climb: Landingslys, stobe, beacon og taxi. Over 10.000 fot: stobe, beacon Nav lys bruker bare når det er mørke. Er dette riktig?
Skrevet 29. juli 2003 21 år Meiner eg har høyrd at strobelights ikkje skal på før man er kommen litt opp i lufta. Er det rett?
Skrevet 29. juli 2003 21 år Forfatter tror ikke det. Da jeg var på Hamburg forrige uke, slo alle på stobe lys mens de ventet på take off.
Skrevet 29. juli 2003 21 år Mulig dette med strobes kommer inn under lokale trafikkrestriksjoner for å begrense "lysforurensning".
Skrevet 29. juli 2003 21 år Mener bestemt at STROBES slåes på før man taxer inn på RWY og slåes av etter landing når man har folatt rullebanen...
Skrevet 30. juli 2003 21 år Tror gjør man i kirka Kanskje vi skulle spleise på denne så får vi endelig svar BTW, når vi snakker om lys. Hvorfor slukker de lys i cabin under takeoff / landing når det er mørkt ?
Skrevet 30. juli 2003 21 år Fordi du er da bedre tilpasset mørket hvis det eventuelt skulle skje en evakuering av flyet.
Skrevet 30. juli 2003 21 år Dette har med lokale prosedyrer å gjøre. Her i Rørosfly som jeg er elev nå slår vi på strobes ved holding line eller ved line up på rullebanen (avhengig av flytype og sjekkliste til de forskjellige flytypene).
Skrevet 30. juli 2003 21 år I dagslys er det kun krav om beacon. I mørke må man også ha navlys og landing/taxi-lys. Er flyet utstyrt med strobes, bør man vente med å skru dem på til man er på rullebanen. God airmanship når man gjør run-up på holding er å sette flyet litt på skrå, slik at du ikke sandblåser flyet bak deg. Men står strobelysene på, får han som står bak deg stroben rett i fleisen. Jeg har selv stått på holding på Kjeller med 3 Warriors foran meg. Alle med nav og strobelys på. Selv i dagslys blender det no skikkelig. Men også taxi-lys bør skrus av når du ikke takser. Landing/taxi-lys på holding kan forstyrre fly på rullebanen.
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.