Jump to content
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Flightsim.no

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nordmenn charterfly truffet av stor fugl !!!

Featured Replies

Riktig det med balansevekta ja, har sett bilde fra det og det ser ut som om det er en trailer som har kjørt over den ""

Klippet fra VG:

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=8675894

En balansevekt på 5,5, kilo fallt av ett av hovedrororbladene og traff et annet av rotorbladene med ekstrem hastighet

Det med isoporkruset er tilfelle, men vil ikke gjøre så stor skade at det må nødlande, men det gir skader på rotorbladene om du klarer å treffe med det superlette isoporkruset i den sterke vinden fra rotoren.

Dette er faktisk referat fra en mekaniker på sola.

Jeg er ingen ekspert, og jeg tviler på at du er det heller Thomas. Men tar det for god fisk når en fagmann uttaler seg.

Jeg er langt på nær noe ekspert nei, men har da litt kunnskap om emnet.

Passasjerfly har vinduer som er laminert og i flere lag av forskjellig type "glass" og tykkelser.Vtnduene er utstyrt med oppvarmning og denne må eller måtte i alle fall tidligere være "på" for å kunne tåle kollisjon med fugl.

Sjekk www.aviationpics.de , gå inn på siden "military" og "birdstrike". Her er et godt eksempel på hvilke skader en kollisjon med fugl kan forårsake.

Den første F-16 som hararerte i Norge kolliderte med en grågås i stor høyde over Telemark. Flygeren måtte skyte seg ut, flyet ble ødelagt. Man fant etterpå en fjær fra fuglen under flygerens klær, og kunne på den måte fastslå ulykkesårsaken.

Norske F-16 har jo vært borte i fugler en god del ganger da...

Hvis jeg ikke husker feil, var birdstrike årsaken til F-16 styrten på Rygge for en tid tilbake...

Mener å huske at en av to F-16 som tok av i formasjon traff en fugl...hvorpå piloten skjøt seg ut og flyet krasjet på et jorde...