Kenneth Jacobsen Skrevet 16. januar 2000 Skrevet 16. januar 2000 he he. er d noen som kan si meg hva fulpump on/off bryteren er til (små flya). Jeg har prøvd med begge deler on/off men merker ikke forskjell. D er vel bare til og lese instruktions boka men d tar tid....... Siter
Tarjei Lundarvollen Skrevet 16. januar 2000 Skrevet 16. januar 2000 Fuel pumpa skal på småfly med stempelmotor(er) brukes "ved behov" dvs normalt kun ved start av motor. Vennlig hilsen Tarjei Lundarvollen Siter
Harald Hagen Skrevet 16. januar 2000 Skrevet 16. januar 2000 De fleste lavvingede småfly med forgassermotor har brennstofftankene sittende lavere enn forgasserinntaket. De trenger derfor (i motsetning til ditto høyvingede fly) en pumpe som skal flytte brenstoff fra tanken til forgasseren. De fleste har to brenstoffpumper. En mekanisk som er koblet direkte til motoren (og som dermed kun er i gang når motoren er i gang) og en elektrisk som er uavhengig av om motoren er i gang. Som Tarjei sier ovenfor brukes den elektriske pumpa (den du starter med "Fuel Pump" bryteren) når du skal starte motoren. I tillegg skrus den på som en ekstra forsikring ved avgang, landing og bl.a. ved skifte av tank. Når den "kritiske" fasen av flyginga er over skrus den elektriske pumpa av og en stoler på den mekaniske pumpa. Ved avgang skjer dette typisk 600' over banen. Jeg har ikke erfaring med fly med direkteinnsprøyting og "Fuel Pump" brukes muligens annerledes i disse. ------------------ Harald Hagen Harstad, Norway harald.hagen@online.no [Edited by Harald Hagen 16-01-2000.] Siter
Kenneth Jacobsen Skrevet 16. januar 2000 Forfatter Skrevet 16. januar 2000 takk for hjelpa folken`s! JEG setter pris på at dere gidder og svare nybegynner også! Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.