Jump to content

Featured Replies

Posted

he he. er d noen som kan si meg hva fulpump on/off bryteren er til (små flya). Jeg har prøvd med begge deler on/off men merker ikke forskjell. D er vel bare til og lese instruktions boka men d tar tid.......

De fleste lavvingede småfly med forgassermotor har brennstofftankene sittende lavere enn forgasserinntaket. De trenger derfor (i motsetning til ditto høyvingede fly) en pumpe som skal flytte brenstoff fra tanken til forgasseren.

De fleste har to brenstoffpumper. En mekanisk som er koblet direkte til motoren (og som dermed kun er i gang når motoren er i gang) og en elektrisk som er uavhengig av om motoren er i gang. Som Tarjei sier ovenfor brukes den elektriske pumpa (den du starter med "Fuel Pump" bryteren) når du skal starte motoren.

I tillegg skrus den på som en ekstra forsikring ved avgang, landing og bl.a. ved skifte av tank. Når den "kritiske" fasen av flyginga er over skrus den elektriske pumpa av og en stoler på den mekaniske pumpa. Ved avgang skjer dette typisk 600' over banen.

Jeg har ikke erfaring med fly med direkteinnsprøyting og "Fuel Pump" brukes muligens annerledes i disse.

------------------

Harald Hagen

Harstad, Norway

harald.hagen@online.no

[Edited by Harald Hagen 16-01-2000.]

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...