Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

MD-11 er en ny udgave af DC-10. MD-11 har fået vinglets og glascockpit. Nårjeg skal se om det er en DC-10 eller MD-11 kigger jeg altid om den har vinglets. MD-11 kunne jo sagtens have heddet DC-10 (DC-10-50?). Det ville være det samme hvis Boeing kalder en evt. ny udgave af 747 for 748!

Skrevet

En glascockpit er et bilde eller uttrykk på hvordan informasjonen til pilotene presenteres. På gamle fly viser hver måler/"klokke" en spesiell verdi for et spesielt system, eller for presentasjon av primære verdier som hastighet, stigning, fart osv. Mange runde målere….

Airbus og Boeing (med 757-modellen) tok første gang i bruk såkalte CRT'er som er dataskjermer som viser både primær flight opplysninger og systemverdier på skjermer. Det betyr at det er færre målere på panelet, men at de få skjermene kan gi mer informasjon. Bl a kan en skjerm vise drivstoffbruk/gjenværende, hydraulikksystemene og deres status, motorverdier, bremsetemperaturer m v etter pilotenes valg. Hvis det oppstår feil i et system, vil verdiene for systemet "tvangsvises" for pilotene, slik at de kan gjøre de riktige tingene. Når det gjelder primær flight data, kan for eksempel værradar vises sammen med HSI hvis flygeren velger det.

Hilsen Roald

[Edited by Roald Hansen 23-12-1999.]

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...