Jump to content

Featured Replies

Posted

Uff.. jeg blir mer og mer skeptisk til denne maskina!

http://www2.tv2.no/nyss/n2i.vis?par=70&par=1202422&ext=370425"'>http://www2.tv2.no/nyss/n2i.vis?par=70&par=1202422&ext=370425" TARGET=_blank>http://www2.tv2.no/nyss/n2i.vis?par=70&par=1202422&ext=370425

 

mvh Håkon

------------------

Håkon Brekke Aarøen

(Keyboards, Hammond B3, Fender Rhodes)

haakon@ringnett.no

 

Dersom det stemmer at piloten feilberegnet landingen vil det vel være det samme hva slags flytype/modell/merke det var?

Trist uansett for all del!

mvh

Ivar

[Edited by Ivar Amundsen 22-12-1999.]

MD-11 er en ny udgave af DC-10. MD-11 har fået vinglets og glascockpit. Nårjeg skal se om det er en DC-10 eller MD-11 kigger jeg altid om den har vinglets. MD-11 kunne jo sagtens have heddet DC-10 (DC-10-50?). Det ville være det samme hvis Boeing kalder en evt. ny udgave af 747 for 748!

En glascockpit er et bilde eller uttrykk på hvordan informasjonen til pilotene presenteres. På gamle fly viser hver måler/"klokke" en spesiell verdi for et spesielt system, eller for presentasjon av primære verdier som hastighet, stigning, fart osv. Mange runde målere….

Airbus og Boeing (med 757-modellen) tok første gang i bruk såkalte CRT'er som er dataskjermer som viser både primær flight opplysninger og systemverdier på skjermer. Det betyr at det er færre målere på panelet, men at de få skjermene kan gi mer informasjon. Bl a kan en skjerm vise drivstoffbruk/gjenværende, hydraulikksystemene og deres status, motorverdier, bremsetemperaturer m v etter pilotenes valg. Hvis det oppstår feil i et system, vil verdiene for systemet "tvangsvises" for pilotene, slik at de kan gjøre de riktige tingene. Når det gjelder primær flight data, kan for eksempel værradar vises sammen med HSI hvis flygeren velger det.

Hilsen Roald

[Edited by Roald Hansen 23-12-1999.]

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...