Gå til innhold

daghb

Premium Medlem
  • Ble med

  • Siste besøk

  1. I dag skal vi fly en tur i VMC-vær (VMC = Visual Meteorilogical Conditions). Det vil si at det er tillatt å fly med visuelle flygeregler (VFR). Da må piloten være skjerpet, flyet må være i god stand, været må være bra og vi må ha gjort unna en planlegging som gjør at vi er trygge på at vi kan nå fram i god behold. Det er lørdag, og flyplassen stenger allerede kl. 13.30, så vi må skynde oss litt. I dag skal jeg ha med meg en passasjer som kan hjelpe med å holde utkikk. Passasjeren er ikke noen pilot, men som 17-åringer flest har hun godt syn og er kvikk i oppfattelsen. Hun vil gjerne besøke venner i Bergen, så vi bestemmer oss for å prøve å komme av gårde tidlig. Før vi drar, tar vi en gjennomgang av vær, baneforhold og annet som kan være av betydning. Vi har lyst til å se kysten, så en flytur på dagtid en søndag i godt vær fra Molde til Bergen er innafor, både på lengde og natur, også på en klar vinterdag slik det er i dag. Som pilot, så tar jeg en sjekk innom AVINOR IPPC (https://www.ippc.no/) for å hente dagens briefing. Jeg trenger ingen bruker her for å lage en briefing, så jeg går rett til menyen Briefing -> Aerodrome and/or IFR og lager med en briefing for VFR og for flight levels opp til 100. Her finner vi værdata, både METAR som omhandler været på flyplassene jeg skal ta av fra og lande på (METAR) og værmeldinger (TAF). For flygingens del ser værmeldingen veldig bra ut i dag. For Molde ser det slik ut: METAR ENML 091050Z 02008KT 9999 SCT045 BKN070 03/M03 Q1040= TAF ENML 091100Z 0912/0921 04005KT 9999 FEW015 SCT050 PROB30 TEMPO 0912/0919 25010KT SHRA BKN014CB Klokken er nå 11.20 UTC (12.20 lokal tid), METAR på Molde er fra 10.50Z (UTC), altså 11.50 lokal tid og melder noe vind (8 knop fra 20 grader nord-nordøst). Rullebaneretningen er 07, så vinden har en sidevindskomponent fra venstre på 50 grader. Siden vi ikke skal fly før ca. kl. 14, så er TAF litt mere interessant. Denne viser mindre vind mellom kl. 12 UTC og 21 UTC, med 5 knop fra 40 grader. Skydekket er FEW (1/8-2/8 av synlig himmel dekket av skyer) over 1500 fot, og SCT (3/8-4/8) over 5000 fot. Utenom skyene er det minst 10 km sikt. Mellom kl. 12 UTC og 19 UTC er det imidlertid meldt 30 prosent sjanse for SHRA (regnskyll) og cumulonimbus, en skytype som kan gi mye regn og mye vind på kort tid og skylag ned mot 1400 fot. På vinterstid kan det også bety stor fare for ising. Vi beslutter derfor å utsette turen. En kort titt innom på windy.com og planleggingsverktøyet der avslører stort potensiale for en skyfri tur med spredning ui duggpunktstemperaturen på mellom 5,3 og 9,5 grader, noe som må være svært akseptabelt for en februartur på Vestlandet. Dagen etter står vi opp tidlig og forbereder turen på nytt. I dag ser METAR bedre ut: METAR ENML 101120Z VRB03KT CAVOK 02/M06 Q1043 NOSIG RMK WIND 1200FT 06003KT TAF ENML 100500Z 1006/1106 11005KT CAVOK PROB30 1012/1019 07010KT Stabile forhold der, og hovedmeldingen tilsier samme været helt fram til dagen etter kl. 10. CAVOK sier at skylag er fraværende og at visibilteten ikke er noe å bry seg om. Klarvær, sol og vinter, med andre ord. I Bergen er historien nesten den samme: TAF ENBR 100530Z 1006/1022 03003KT CAVOK PROB30 1012/1019 36010KT Underveis ser vi også på hvordan det ser ut på ENFL (Florø) for å sjekke at underveisværet også er OK, og det er det. Piloten føler seg uthvilt og er klar for dagens dyst. Vi har bestilt skoleflyet i Molde i hele dag, en enmotors Piper Cherokee Archer II med regnr. LN-KAF, og var innom kvelden før for å fylle bensin og se over flyet. I går var det et visst press for å komme seg avgårde tidlig, men med dagens åpningstider på ENML fram til 22.30 i kveld er det ikke lenger noen faktor. På ny gjør vi briefingen fra i går på ippc.no og det er ikke dukket opp noen NOTAMs utover de vanlige med åpningstider og et par ting vi må være oppmerksom på under innflyging og utflyging til ENML. Vi sjekker SafeSky-appen etter aktivitet og ser at det er en drone som jobber inne på fjellet ved Ørsta, antakelig er det kraftverket som er ute på inspeksjon. Og riktig nok – på HemsWX-appen ser vi dronen i lufta på ca. 1.800 fot rett ved en kraftlinje. I tillegg er det noe fallskjermaktivitet i Molde på SafeSky, og hoppflyet er stadig nedom for å hente flere hoppere. På ippc.no lager vi oss en flyveplan slik at vi kan få bedre oppfølging fra ATC underveis og også søk- og redningshjelp om det skulle skje noe. En tilsvarende plan kan vi lage oss på VATSIM (https://my.vatsim.net/pilots/flightplan). Siden det koster masse penger å parkere med bil på ENML, så parkerer vi et stykke unna med bilen og går ned på flyplassen. Denne flyplassen har ikke noen automatisk port med kortleser, så vi må henvende oss i vakta og bli sluppet inn manuelt. Etter å ha legitimert oss, så rusler vi bort til klubbhangaren og begynner preflight-inspeksjonen. Alt ser OK ut, det er null kondensvann i bensinen og flyet ser tipp topp ut med unntak av det er litt lite olje. Vi fyller på og peiler på nytt. Til slutt fjerner vi hjulklossene og drar flyet ut av hangaren. Vel ombord for passasjeren de siste formaningene om steril cockpit ved taksing, avgang og landing, hun får vite hvor brannslokkeren ligger, hvordan hun skal åpne døren og komme seg ut og at hun mæ være først ut om det skjer noe – den eneste døra er på styrbord side. Utkikk kommer godt med, så hun skal være aktiv og hjelpe meg med å titte etter andre fly, eller hindringer slik som fugler og paraglidere. Sjekkilsta blir funnet fram og motor kommer etter hvert på og intercomen fungerer. På Molde er det ikke ATC, men AFIS, så dermed skal vi ikke spørre om klarering, men heller etter informasjon. Vi stiller inn radioen på 130.075 og får tak i ATIS med vær og lufttrykk. Vi noterer QNH 1043, information M og RWY 25 in use. Deretter stiller vi inn radioen på 119.100 for Molde AFIS og transponderen på 7000 (for VFR). KN-KAF: Molde Information, Lima November Kilo Alpha Foxtrot ENML AFIS: Lima Alpha Foxtrot, go ahead Molde svarer oss og forkorter kallesignalet vårt til den første og de to siste bokstavene. LN-KAF: Parked at flyklubben, VFR flight to Bergen, information Mike, QNH 1043, Lima Alpha Foxtrot. ENML AFIS: Runway 25 in use, wind variable 3 knots, report when ready to taxi LN-KAF: Runway 25 In use, wilco, Lima Alpha Foxtrot Deretter gjør vi ferdig run-up og er klar for å sette i gang. Transponder går til ALT-modus. LN-KAF: Molde information, Lima Alpha Foxtrot ready to taxi ENML AFIS: Lima Alpha Foxtrot, no reported traffic runway 25, wind variable at 3 knots, takeoff at own discretion LN-KAF: no reported traffic runway 25, takeoff at own discretion, Lima Alpha Foxtrot Vi entrer rullebanen og gjør en backtrack for å ha hele banen tilgjengelig og setter flaps 1. Deretter tørner vi og setter full fart. Vi sjekker at alle instrumentene er innenfor grønt område og finner fartsmåleren. På 65 knop gjør vi en rotate og er i lufta. Her er det fast understell, så vi venter til vi er på 500 fot før vi drar av fra full til climb power. Etter ytterligere 300 fot, så tar vi opp flaps, stopper fuelpumpa og slår av landingslys. Siden vi skal viere sørover, så fortsetter vi rett fram i retning Vigra. På 3.000 fot er vi fremdeles under Møre Approach (nord) ATC fra 3.500 fot og oppover, så vi trenger ikke kontakte dem enda, men det er en sannhet med modifikasjoner. Vi nærmer oss kanten på Molde TIZ (Traffic Information Zone) og skal etterhvert inn i Møre Approach (sør) og der er nedre grense på 2.500 fot. Siden vi skal fly langt, er vi interessert i tynnere luft og bedre drivstofføkonomi, så vi går for 5.000 fot. Etter Tautra sier vi farvel til Molde Information: LN-KAF: Molde Information, Lima Alpha Foxtrot above Tautra at 3.000 feet, leaving frequency, hadet bra ENML AFIS: Lima Alpha Foxtrot, roger, frequency change approved, god tur! Vi bytter deretter til Møre på 129.325 LN-KAF: Møre approach, riktig god søndag, Lima November Kilo Alpha Foxtrot, 10 miles southeast of Molde on VFR to Bergen. Møre TMA: God formiddag, Lima Alpha Foxtrot, QNH is 1044, squawk 5644, no reported traffic, report altitude LN-KAF: QNH 1044, squawk 5644, at 3.300 feet Lima Alpha Foxtrot Møre TMA: Lima Alpha Foxtrot identified. No reported traffic below Møre TMA except drone activity near Hovden airport. LN-KAF: Lima Alpha Foxtrot request 5.000 feet Møre TMA: Lima Alpha Foxtrot, cleared 5.000 feet or below LN-KAF: 5.000 feet or below, Lima Alpha Foxtrot Vi stiller inn 1044 på transponderen og sjekker at den fortsatt står i ALT mode. Det er en aldeles super dag med sol inn fra babord. Fjellene på Midsund ligger badet i sol og vi ser Nordøyene utenfor Ålesund i det fjerne. Noe motvind er det, men 8 knop på denne høyden er ikke det verste å slåss mot. Vi dreier straks til babord mot Vartdalsfjorden og holder oss utenfor kontrollsonen til Vigra. Ulsteinvik passerer under oss og vi ligger litt nord for Hovden TIZ som går opp til 3.500 fot rundt ENOV. Stadlandet er karakteristisk på styrbord side og vi passerer litt nord for Selje. På vei ut fra Møre TMA får vi et oppkall: Møre TMA: Lima Alpha Foxtrot, you are leaving controlled airspace in approximately two minutes. Identification terminated. LN-KAF: Lima Alpha Foxtrot, copy. Request frequency change to Polaris. Møre TMA: Lima Alpha Foxtrot, flight information by Polaris, 124.7, frequency change approved, god tur videre! LN-KAF: 124.7. Takk for god service! Lima Alpha Foxtrot LN-KAF: Polaris, riktig god søndag, Lima November Kilo Alpha Foxtrot VFR from Molde to Bergen at 5.000 feet, 5 miles northwest of Måløy Polaris Control (Sogn TIA): Lima Alpha Foxtrot, god formiddag, no reported traffic, report position at Florø LN-KAF: no reported traffic, will report at Florø, Lima Alpha Foxtrot Ikke lenge etterpå passerer vi Florø og gjør som vi har fått beskjed om. LN-KAF: Lima Alpha Foxtrot, passing Florø at 5.000 feet Polaris Control: Lima Alpha Foxtrot, traffic information: Widerøe Dash 8 departing Florø runway 25, climbing FL100, estimated to cross your track in 2 minutes LN-KAF: Traffic in sight, maintaining 5.000 feet, traffic in sight, will monitor, Lima Alpha Foxtrot LN-KAF: Polaris, Lima Alpha Foxtrot, clear of traffic, resuming direct Bergen at 5.000 feet. Polaris Control: Roger. Contact Flesland Approach at 121.0, frequency change approved, ha det bra LN-KAF: Contact Flesland Approach at 121.0, ha det bra – Lima Alpha Foxtrot Vi bytter frekvens igjen og er klare for å kontakte Flesland Approach. Foreløpig er vi ca. ved Eivindvik og i ukontrollert luftrom, men nærmer oss klasse C-luftrom LN-KAF: Flesland Approach, god formiddag, Lima November Kilo Alpha Foxtrot passing Eivindvik at 5.000 feet, inbound Flesland Flesland Approach: Lima Alpha Foxtrot, cleared to enter Flesland TMA VFR 5.000 feet. LN-KAF: Cleared to enter Flesland TMA, 5.000, Lima Alpha Foxtrot Flesland Approach: Lima Alpha Foxtrot, identified, QNH at Flesland 1042 LN-KAF: QNH 1042, Lima Alpha Foxtrot Nå begynner vi å nærme oss storbyflyplass og pulsen stiger litt. Det er søndag og mange fly i luften. Flesland Approach: Lima Alpha Foxtrot, descend 4.000 feet. LN-KAF: Descend 4.000 feet, Lima Alpha Foxtrot Flesland Approach: Lima Alpha Foxtrot , descend 2.500 feet LN-KAF: Descend 2.500 feet, Lima Alpha Foxtrot Flesland Approach: Lima Alpha Foxtrot, contact Flesland Tower 119.1, god formiddag LN-KAF: 119.1, riktig god formiddag Vi gjør vårt siste kanalskifte for dagen over til Flesland Tower. LN-KAF: Flesland Tower, god formiddag, Lima November Kilo Alpha Foxtrot inbound Flesland at Vikebø 2.500 feet Flesland Tower: Riktig god formiddag, Lima Alpha Foxtrot cleared to enter control zone via reporting point YELTO, descend 1.000 feet, QNH 1042 LN-KAF: Cleared to enter via YELTO, 1.000 feet, QNH 1042, Lima Alpha Foxtrot Flesland Tower: Lima Alpha Foxtrot, proceed towards reporting point HAGANES and expect to hold. LN-KAF: Proceed towards HAGANES and expecting hold, Lima Alpha Foxtrot Vi flyr sørover forbi YELTA, BILDOY og kommer til HAGANES hvor vi legger oss på hold, fremdeles i 1.000 fot. Etter en stund får vi clearance. Flesland Tower: Lima Alpha Foxtrot, join left downwind runway 35. LN-KAF: Will join left downwind 35, Lima Alpha Foxtrot Flesland Tower: Lima Alpha Foxtrot, number two behind traffic on short final 35, continue circuit to final 35. LN-KAF: Number two behind traffic on short final 35, continue circuit to final 35. Landing traffic in sight, Lima Alpha Foxtrot Flesland Tower: Lima Alpha Foxtrot, 050 degrees, 4 knots, runway 35 cleared to land LN-KAF: 35, cleared to land, Lima Alpha Foxtrot Flesland Tower: Lima Alpha Foxtrot landed 57, first right and taxi to parking LN-KAF: First right and taxi to parking, Lima Alpha Foxtrot, takk for i dag! Da kan vi strekke på beina, men først må vi slå av all radio og leane motoren til den stopper, altså bare følge sjekklista. Takk for turen!
  2. daghb begynte å følge Lenkesamling
  3. Har du noen bidrag til lenkesamlingen? Send gjerne ditt bidrag direkte til forfatteren, så oppdaterer jeg gjerne med gode lenker! SimulatorerNavn Lenke Microsoft Flight Simulator 2020 / 2024 https://www.flightsimulator.com/ DCS https://www.digitalcombatsimulator.com/ X-Plane https://www.x-plane.com/ ModsNavn Lenke Flightsim.to https://flightsim.to/ Flightsim.to - norske sceneries sortert på de nyeste først https://flightsim.to/by-country/NO/ Flightsim.to - norske sceneries sortert på de siste oppdateringene først https://flightsim.to/by-country/NO/new-updates/ Lennarts scenarier til MSFS 2020 (svenske flyplasser) https://www.rbdesign.se/lennarts-scenery-till-fs2020/ Oversikt over nordiske sceneries https://www.google.com/maps/d/u/0/viewer?mid=1GH_lBArFGdyXF9mKREOOXC1a7ZI6MqDa&ll=63.37316204484706%2C11.635606424002496&z=6 FlyByWire - gratis A380, A320, trafikk https://flybywiresim.com/ Flight Simulator First Offcer - styrmann som gjør rutineoppgaver automatisk https://flightsimfirstofficer.com/ PMS50 - gratis (og betaltversjon) Garmin GTN750 for mange tredjepartsfly https://pms50.com/msfs/ TDS GTNXi - Garmin GTN 650/750 Xi (betaltversjon) for mange tredjepartsfly https://tdssim.com/tdsgtnxi NyheterNavn Lenke Simulation Daily https://simulationdaily.com/ FSElite https://fselite.net/ Threshold https://www.thresholdx.net/ MSFSAddons https://msfsaddons.com/ Flightsim.com https://www.flightsim.com/ FSNews https://fsnews.eu/ AVSim https://www.avsim.com/ Stormbirds https://stormbirds.blog/ Online flygingNavn Lenke VATSIM https://vatsim.net/ VATSIM Radar - oversikt over online piloter og ATC på VATSIMplattformen https://vatsim-radar.com/ The Pilot Club - for deg som gjerne vil fly online sammen med andre https://www.thepilotclub.org/ VATSIM Scandinavia - for deg som flyr i din egen region https://vatsim-scandinavia.org/ IVAO Webeye - oversikt over online piloter og ATC på IVAO-plattformen https://webeye.ivao.aero/ PilotEdge - for flygning med ATC på vestkysten av USA https://www.pilotedge.net/ FlyplanleggingNavn Lenke SimBrief - gratis flyplanlegging https://www.simbrief.com/ ChartFox - gratis charts https://chartfox.org/ Navigraph - navigasjonsdata og charts https://navigraph.com/ Where2Fly - for deg som gjerne vil fly der det er utfordrende vær, der det er ATC-dekning eller andre kriterier https://where2fly.today/ BadBadWeather.com - for deg som vil vite hvor det er utfordrende å fly https://badbadweather.com/ Gramet Autorouter - gir deg vertikale værrapporter på din flyrute https://www.autorouter.aero/gramet Microsoft Flightplanner https://planner.flightsimulator.com/ Verktøy underveisNavn Lenke Volanta - flight tracker https://volanta.app/ Little Navmap - VFR flyplanlegger og flight tracker https://albar965.github.io/ SimToolkitPro - flyplanlegger og flight tracker https://simtoolkitpro.co.uk/ Top of descent calculator https://descent.vercel.app/ Flyplassvær med sidevindskomponenter https://runway.airportdb.io/ Andre verktøyNavn Lenke Skybrary - masse "real world"-dokumentasjon om prosedyrer, flyplasser, ATC-fraseologi og mye mer https://skybrary.aero/ BeyondATC - AI flytrafikktjeneste med mere https://www.beyondatc.net/ SayIntentions AI - AI flytrafikktjeneste med mere https://www.sayintentions.ai/ NeoFly - karrieresimulator https://www.neofly.net/ ModdingNavn Lenke MSFS Dev Support https://devsupport.flightsimulator.com/index.html FSDeveloper - forum for deg som utvikler mods https://www.fsdeveloper.com/ FS2020Creation - Reddit-forum for deg som utvikler mods https://www.reddit.com/r/FS2020Creation/ Youtube - tutorial for deg som vil bygge flyplasser https://www.youtube.com/channel/UC0kX_z9ahGIe5Kvt5YTWGiA MSFS offisielt forum for byggere https://forums.flightsimulator.com/c/user-support-hub/sdk/184 Lenke til siste MSFS SDK https://forums.flightsimulator.com/t/link-to-latest-sdk/316017/106
  4. Er du ny simmer eller vil du bare ha en enklere installasjon? Kanskje du har lite plass på C-disken og vil legge mods et annet sted? BakgrunnSiden tidenes begynnelse, altså helt tilbake til 1982 når den første MSFS kom, har simulatorbrukere hatt ønske om å tilføre ny funksjonalitet som ikke leverandøren vil eller kan gi oss. Etter hvert fikk simulatorene mulighet for å legge inn såkalte "mods", eller programtillegg, som utvidet funksjonaliteten. I starten var både utviklingen av mods og det å ta en mod i bruk, nokså teknisk komplisert. I dag med simulatorversjonene 2020 og 2024 er det blitt mye enklere - det er bare å pakke ut en mod i en spesiell filmappe og starte simulatoren på nytt, så er disse moddene tilgjengelige for bruk. Med disse enkle metodene for å ta en mod i bruk, så skapes det nye behov for forenkling og oversikt. Mange simmere har gjerne flere hundre mods installert, og å holde oversikten er vanskelig. Meningen med denne artikkelen er å vise hva som finnes av muligheter for forenkling, oversikt samt å få en god prosess i det å finne og oppdatere mods. Hvor finner du mods?Hovedkilden for mods til MSFS 2020 og 2024 er https://flightsim.to som oppstod i forbindelse med lanseringen av MSFS 2020. Her er det gratis å legge ut nye mods og gratis å hente mange mods. I tillegg finnes det mods som det koster å laste ned, men i hovedsak er dette kilden om du skal laste ned mods. Noen andre kilder finnes også, og her er en liten liste: https://flightsim.to https://www.google.com/maps/d/u/0/viewer?mid=1GH_lBArFGdyXF9mKREOOXC1a7ZI6MqDa&ll=63.37316204484706%2C11.635606424002496&z=6 - Oversikt over nordiske sceneries med lenker til nedlasting og produkter https://www.rbdesign.se/lennarts-scenery-till-fs2020/ - Svenske flyplasser https://msfsaddons.com/ - endel addons samt nyheter https://flyawaysimulation.com/downloads/msfs/ - enkelte modder du ikke finner på flightsim.to Hvordan skal du installere mods?Når du finner en mod, kan du laste den ned. Når den er lastet ned, vil du se at det er snakk om en pakket fil av typen zip eller rar. Begge filtypene er pakkeformater som kan pakkes ut, og aller helst til en folder på din datamaskin. I Windows ligger det verktøy som kan pakke ut zip-filer. Om du skal pakke ut en "rar"-fil, trenger du et eget verktøy for dette, for eksempel gratisverktøyet 7-zip (https://7-zip.org). Etter at filen er pakket ut, vil det ligge en mappe inni den som er pakket ut. Eksempel: - Filnavn lastet ned: cg-airport-nzme-mercer-fs2024-v1_3_n_qjQ - Mappe som ligger inni zip-filen: cg-airport-nzme-mercer Det er denne siste mappa som er viktig å få med til mod-folderen i MSFS. Når du har kommet så langt, er det en god idé å ta imot verktøy, spesielt om du har et visst antall mods installert. Om det er bare snakk om noen få mods, så kan du bare kopiere disse over til den mappa i MSFS som inneholder slike mods og starte simulatoren. Verktøy for håndtering av modsI hovedsak finnes det to verktøy for installasjon og håndtering av mods. I denne artikkelen vil jeg ta for meg MSFS Addons Linker, men det finnes en nokså lik en som heter MFS AddOn Collector som er mye brukt. Det finnes andre også - se https://flightsim.to/discover?s=addon&category=47&sorting=0&baseProduct=0&simulatorVersion=both&page=1 Med disse verktøyene har jeg en prosess som ser slik ut: 1. Lag deg en folder på en disk med god plass hvor du ønsker å legge inn mods. Selv har jeg laget en folder med et lite hierarki som ser slik ut: - D:\addons - fly - da62x - pa28-bettercameras - hpg-airbus-h135 - scenery - generelt - norge - sverige - flyplasser - norge - verden - sverige - tyskland - danmark - eksterne - a2a - inibuilds - orbx - tools - msfs addons linker For leverandører som har egne installasjonsprogrammer, har jeg valgt i disse programmene at de installerer til D:\addons\eksterne i stedet for standardmappa som er communitymappa til MSFS. Grunnen er at jeg gjerne vil velge selv hvilke av disse installerte moddene jeg vil at MSFS skal laste inn ved oppstart, slik at jeg ikke får for lang oppstartstid. 2. Pakk ut aktuell mod og flytt mappen som ligger inni modden i en av folderne over slik som eksemplet med addons/fly En interessant ting her er at mods ofte oppdateres, spesielt like etter at de er nye, med feilrettinger og tillegg. Det jeg gjør for å unngå problemer, er at jeg sletter innholdet av den eksisterende folderen hvor modden ligger, uten å fjerne selve folderen, og kopierer inn innholdet av den nye versjonen der det gamle innholdet lå. På den måten forstyrres ikke den jobben som MSFS Addons Linker gjør. For å se oppdaterte modder på flightsim.to, gå inn på denne siden for å se hvilke du har lastet ned tidligere og som det finnes oppdateringer til: https://flightsim.to/user/my-downloads/update-available 3. Kjør MSFS Addons Linker Denne må kjøres i Administratormodus for å fungere ordentlig. Dette kan du gjøre for å sette opp at den alltid skal starte i Adminmodus: Høyreklikk på programmet (dette finner jeg i mitt tilfelle på D:\addons\tools\msfs addons linker) og heter enten MSFS_AddonsLinker.exe (for MSFS 2020) eller MSFS_AddonsLinker_2024.exe og velg at det skal legges til Start-menyen eller til oppgavelinja. Når det havner der, kan du høyreklikke på programikonet, velge programmet fra menyen som kommer fram og så gå inn på Egenskaper/Properties. På den første fanen som kommer opp, gå inn på Avansert/Advanced og huk av for kjøring i Adminmodus og "OK" deg ut. Start deretter programmet som vanlig ved å klikke på programikonet. Du vil bli spurt om å starte i Adminmodus. Vel inne i programmet kan du legge inn din nyetablerte addons-folder ved å gå inn på Tools/Options og trykke Add. For meg er det så enkelt som å legge inn D:\Addons og programmet oppdager da hva slags addons du har lastet ned automatisk. I tillegg bør du sette filstien til Community-folderen på samme sted dersom den ikke er satt av programmet. For meg, er MSFS 2024 Steam-versjon installert på C-disken og da blir foldernavnet slik: c:\users\<brukernavn>\appdata\roaming\microsoft flight simulator 2024\packages\community. Trykk deretter OK. Nå skal du ha fått en liste over mods som du kan grave deg ned i. På enklest mulig vis kan du nå gå gjennom lista og krysse av for de moddene du vil ha tilgjengelig i MSFS når den starter. Det er bare å krysse av eller fjerne et kryss, så blir Community-mappa hvor moddene normalt skal ligge oppdatert med lenke til den modden du valgte. Presets i Addons LinkerDette er MSFS Addons Linker i sin enkleste bruk. Jeg har også stor sans for "Presets" (forhåndsvalg) som er ferdige pakker med mods som du selv setter sammen. Selv har jeg en preset som heter "Norge med aktuelle fly" som inneholder alle interessante norske modder samt de flyene jeg synes er aktuelle for flyging i Norge. Tilsvarende har jeg en setting for Karibia, med sceneries, flyplasser og fly som er aktuelle der. En preset lager du ved å velge Presets -> Manage/Apply preset fra menyen. Her kan opprette en preset og deretter fylle på med modder som er aktuelle for en pakke du selv ønsker å lage. Når du har laget en preset med modder, kan du når som helst velge preseten nederst i hovedvinduet og så vil Community-mappa di kun inneholde de moddene som preseten inneholdt. Til høyre i bildet vil du se alle moddene som MSFS vil finne ved neste oppstart.
  5. daghb la til et innlegg i et emne i Kaffekroken
    Bare artig å hjelpe! Volanta er en flight tracker, hvor du kan se andre i samme ærend, og da gjerne de som er pålogget nettverk som VATSIM. Der kan du logge dine flygninger og henter fram flygeplaner. Du får detaljer fra din egen flyging, og ser visuelt hva som har foregått, også i 3D om du vil. Kjekt å kunne se i ettertid hvor flink man var på landingsrunder til å holde 90 grader etc.
  6. daghb la til et innlegg i et emne i Kaffekroken
    Hei Kåre, knallbra at du er med igjen, dette blir bra. Enda bedre enn å bruke musa er å bruke tastaturet. Alt-Tab veksler mellom det programmet som ligger i forgrunnen og det som ligger rett bak. Om du holder inne Alt og trykker Tab flere ganger kan du bla gjennom alle programmene i bakgrunnen slin at fu kan ha flere. Selv bruker jeg Volanta til flylogging og alikt og synes det er nyttig. Håper det hjelper!
  7. frem til

    Årets happening i Elverum! Starmoen flyplass forvandles til en eneste stor fest med aktiviteter for hele familien. Fullstappet med store og små fly, helikoptere, seilfly, warbirds, luftballonger, flyshow, fallskjermshow, modellfly, konkurranser, utekino, konserter, kurs ,foredrag og mye mye mer. Mot helgen blir det non-stop aktivitet på plassen fra morgen til de sene nattetimer med aktiviteter tilpasset både store og små. Salg av mat & drikke. Vi har booket ekstra overnatting for våre gjester og har egene sjåfører som henter og bringer! Det blir flyshow med warbirds, Stearman, Yak og mange flere, fallskjermhopp fra Hercules (80 hoppere!), NM i akro, Nordisk mesterskap i presisjonsflyging, hangar-kino, konserter med Dirty Deeds (Europas råeste AC/DC tribute) & Splitter Pine, mange besøkende fly og leverandører/salgsboder. https://luftsportsuka.no/
  8. daghb la til et arrangement i Community Calendar

    frem til

    Tired of the normal IFR operations? Then Scandinavia regional series is just the right thing for you. January 29th from 17:00 to 21:00 UTC we are covering 4 regional airports buried in the deep ends of the fjords. Come fly to either Ålesund (ENAL), Kvernberget (ENKB), Molde (ENML) or Hovden (ENOV). Make sure to bring your chart and we will see you there! Check ATC booking Charts - Avinor Pilot Briefing Don't know where to fly from or to, check out: Where2Fly
  9. daghb la til et arrangement i Community Calendar

    frem til

    Have you ever seen the beautiful mountains of Trøndelag? Now you have the opportunity! On the 26th February Trondheim Værnes (ENVA), Ørland (ENOL) and Røros (ENRO) will be staffed! Make sure to bring your chart and we will see you there! Check ATC booking Charts - Avinor ENVA - Airport Briefing Pilot Briefing Don't know where to fly from or to, check out: Where2Fly
  10. daghb svarte i Geir Teigos innlegg i et emne i Kaffekroken
    God jul! faf er i sikte, så får vi håpe på en myk landing i dagene etter nyttår!
  11. Nytt er også to GA-frekvenser for air-to-air-kommunikasjon:
  12. Norsk luftrom får nye frekvenser med 8,33 kHz kanalseparasjon i løpet av 2025. Her er en informasjonsplakat fra Avinor som viser hvilke luftrom og flyplasser som får nye frekvenser og når dette skjer (altså når de blir aktuelle i AIRAC)
  13. Helt enig. Jeg har opplevd flere ganger å miste hele loggen, masse bugs der.
  14. På trynet. Fra før er det Leirin som er truet sammen med Bømoen. Og Geiteryggen er vel også ute og sykler. Eggemoen er jo et alternativ, men lenger unna og er ikke den privat og kan når som helst finne på noe "lurt"? Det går nedover med småflymulighetene i Norge. Og fra før av er jo ikke Avinor de mest positive til småfly.
  15. daghb la til et innlegg i et emne i Kaffekroken
    Tror ikke jeg ville tatt turen med en C140...
  16. daghb la til et innlegg i et emne i Kaffekroken
    Flyet skal være stasjonert i Bergen og fly Bergen -> Trondheim, München, Tromsø, Stavanger fra juni til august.