Gå til innhold

Kaffekroken

Her diskuterer vi alt som har med flysimulatorer og flyvning å gjøre. Her finnes det også en del utenomsnakk som ikke nødvendigvis er fly eller flysimulator relatert. 

1. Started by Orjan Utne,

Bare for å gi litt info så ser det ut til at de gode gamle sliterene i RNoAF kommer til Sola igjen. F-5`ene kommer meget sansynligvis i uke 21, så vi får sette oss ned å vente i spenning. PS: Var forresten ute på Sola idag og fikk en omvisning i en C-17 Globemaster III samt en tur oppi Cocpiten på en svart RAF BAe Hawk. [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image] [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image] [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image] DS: [ 14-05-2001: Endret av: Orjan Utne ]

2. Started by Mathias Ganss,

HEI!!! Skrev for ikke så lenge siden om et flyin som kommer nå. Fikk ikke så mye respons på det så jeg prøver igjen. Tar til og med sjangsen på å skrive det med Caps Lock på og mange utropstegn etter i håp om å ikke bli bitt av hånden. LØRDAG 19.05.01 ER DET FLYIN!!!!! Fikk alle med seg det? Neivel, en gang til; LØRDAG 19.05.01 ER DET FLYIN!!!!! Sånn. Til det mer praktiske. Navn: Northern Norway Flyin Tidspunkt: Lørdag 19.05.01 fra kl 19.00-22.00 UTC. Flyplasser: ENEV, ENTC, ENHV og ENKR. ATC til nå: ENKR_APP Eirik Hovland ENTC_APP Stian Czybulla ENEV_APP Bobbo Kristoffersen ENBD_N_CTR Jonas Rettum ENBD_S_CTR Mathias Tangvall (Kan bli bytte etter …

3. Started by Arnfinn Trønes,

I følge VG gikk det ikke helt som forventet. (jeg vet man ikke skal tro på alt som står i nyhetene, men...) http://www.nettavisen.no/servlets/page?section=2&item=155725"'>http://www.nettavisen.no/servlets/page?section=2&item=155725" TARGET=_blank>http://www.nettavisen.no/servlets/page?section=2&item=155725 13Min. fra alarmen gikk til redningsmannskaper var på plass, atpåtil i bare underbuksa. Det synes jeg er litt skremmende. Noen som vet mer om denne øvelsen??? [image]images/icons/confused.gif" border="0[/image]

4. Vet ikke om denne topiken passer her, men tar sjansen. Kan noen si meg hvilke sim som er å foretrekke som den beste for combat?? Falcon 4.0, Jane's F18, USAF eller hva?? Takker for gode tips. MVH Einar

• 3 svar
    • 679 visninger
  5. Started by Tore Sætre,

Heisann! Siden vi har en del multimedia-designere og diverse her i forumet prøver jeg meg med et off-topic spørsmål. Holder å redigere ferie-filmen på PC'en og ønsker å sveipe over noen plakater og kart laget i GIF-format (eller et annet stillbildeformat). "Sveipen" tenkte jeg å lagre som AVI-format og importere i videoredigeringsprogrammet. Finnes der noe program som kan gjøre dette eller skal jeg bruke en annen metode for å få dette til? Skal forestten importere AVI'en inn i videoredigeringsprogrammet IntroDV (fra Digital Origin). [ 12-05-2001: Endret av: Tore Sætre ] [ 12-05-2001: Endret av: Tore Sætre ]

6. Gjest
    Started by Gjest,

Jeg har/hadde en Uniden mottaker, som jeg ikke brukte, men med antennen tilkoplet (Helt til narko-sør indro denne). De sier at det er ulovlig å ha denne. Selvfølgelig så blir man nervør da... Jeg har lest tusen plasser her at det er lov å eie en, men ikke bruke (Noe som de ikke kan bevise), bortsett for at frekvensene er plottet inn. Men siden disse frekvensene ikke er utgitt og jeg ikke visste hvilke frekvenser som var på denne, kan de da ta meg på dette ?? Har lest igjennom hele teleloven men den sier ingenting om dette, som jeg kan forstå..

7. Started by Karl R Pettersen,

Denne karen har skjønt meningen med livet. Ta en titt på turene hans. http://hometown.aol.com/GSDeeter/"'>http://hometown.aol.com/GSDeeter/" TARGET=_blank>http://hometown.aol.com/GSDeeter/

8. Started by Frederik Knoblauch,

Teoretisk så er jo dette mulig, men praktisk så er det nok litt verre. Tor nok dette er kryptert, og at pc'ene er koblet opp imot en server som igjen er koplet imot en krypto-mottaker. Men hvis du har det rette utstyret, denne mottakeren og softwaren, så.... Tror det til slutt vil være billigere å kjøpe seg en liten mini radar [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image]..

9. Under en lang simtur fra LIRF til ENBO kom jeg til å tenke på hvilke fly jeg har vært med "real life", og det kunne være interessant å lese hva dere andre har vært passasjer i eller flydd selv? Skal vi nå se: Fly jeg har vært pax i: A-319-100 B-737-200 B-737-300 B-737-500 B-737-600 B-757 C-130 Hercules DHC-6-300 DHC-7 DHC-8-100 DC-9-30 DC-9-Super 80? (kan ha vært MD-80) Fokker F27 Friendship Fokker F50 MD-81 MD-82 MD-83 MD-90 I tillegg en eventyrlig [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image] tur med en Westland Sea King (noen kompiser og jeg var "forlist" under opplæring av nye redningsmenn, og vi ble heist opp fra Vestfjo…

• 25 svar
    • 1,7k visninger
  10. Gjest
    Started by Gjest,

Noen som kan anbefale en god sivil helikoptersimulator. -Sliter med å håndtere B206 i FS98 (Er det andre nedlastbare som er lettere å fly?) -Demoversjon av Search & Rescue er helt tåkete. (Har kanskje for dårlig maskin. Gidder ikke å kjøpe fullversjon hvis hardware ikke holder mål) -SimCopter blir litt for simpelt Noen gode forslag? mvh Karstein

11. Started by Erik Olstad,

Jeg er veldig interresert i å få tak i noen fly videoer. Spesielt fikk jeg lyst på ITVV's Virgin 747. Er det noen som har lyst å selge den, kjøper jeg den gjerne! Ellers har jeg også lyst på andre videoer fra ITVV.

• 1 svar
    • 460 visninger
  12. Started by John I. Hansen,

Jeg har nettopp oppgradert Pc'n min med ny Amd athlon 1300 mhz processor og har fått bra framrate sammen med nytt skjermkort og skal egentlig ikke klage men jeg har hørt det går an å endre lydoppsettet i Fs2000 slik en kan få enda bedre Framrate og kunne tenkt meg å prøve det også for å få bedre Framrate i Fs2000 enn det jeg har nå. Hvis det er noen som vet det så er jeg takknemmelig på å få raskt svar fra dere som vet det. [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image] John I. Hansen

13. Started by Dag Johansen,

Da har altså "dot-com krisen" også fått alvorlige følger for meg. Etter å ha vært ansatt i SOL siden selskapet ble opprettet fører nedskjæringer til at jeg nå er oppsagt. Dette er en situasjon jeg har vist om en ukes tid nå, og denne perioden har vært vanskelig og hektisk for meg. Dette har nok gått ut over en del mail og andre henvendelser fra dere som jeg ikke har fått besvart. For FlightSim.no sin del kan kanskje dette være positivt siden jeg nå får tid til å jobbe mye med siten, men dette er selvsagt ikke noe jeg kan leve av. Inntill jeg kommer meg i full jobb igjen kan kanskje noen av dere hjelpe meg. Enten med å hjelpe meg å selge annonser/skaffe sponsorer til F…

• 15 svar
    • 885 visninger
  14. Gjest
    Started by Gjest,

Jeg går inn på http://www.avsim.com/ffg" TARGET=_blank>www.avsim.com/ffg men der kommer ikke siden engang opp. Hva skjer? Er det bestemt noen dato nå som den faktisk kommer opp på. Venter i spenning

• 0 svar
    • 361 visninger
  15. Started by Tore Rasch-Olsen,

Vet at dette er heeelt off topic, men er desperat! Har et prosjekt i engelsken på skolen om gulf krigen. Vil gjerne vite hvor mange soldater USA og de allierte hadde i gulfen dagene før krigen brøt ut. Vet at de hadde 6 hangarskip og 22 skvadroner fra US Air Force. Men hvor mange soldater hadde de???? Er VELDIG takknemlig for svar. Takk. [image]images/icons/confused.gif" border="0[/image]

16. Gjest
    Started by Gjest,

Etter en livlig helg, kommer alltid mandagen bardust på! Man er sjelden klar for å stå opp på de mest ukristelige tider slik man ofte må på en mandag. Dagen i dag var intet unntak, men jeg fikk meg en positiv overraskelse da jeg møtte opp på FKS i dag. Vakthavende major kom bort til meg og ga meg 30 minutter til å kjøre ut til Sola, og hive meg på P3C'en som stod klar til avgang! Jeg heiv meg i bilen, og freste ut (jeg vil ikke si jeg brøt fartsgrensa), hylte inn på Sola Flystasjon og parkerte. Det første jeg fikk da jeg gikk ombord, var en hvit plastpose - til å rope på elgen i (den fikk jeg heldigvis ikke brukt for) "Slik du isje griser til flyet!", sa kapteinen.…

• 6 svar
    • 937 visninger
  17. Started by Steffen Andre Hustveit,

KLUKKEN 19:15 I DAG STYRTET DET ET FLY LIKE VED AVDAL. FLYET TILHØRTE TYNSET FLYKLUBB. DET VAR 3 STYKKER I FLYET DA DET STYRTET. FLYGEREN BLE HARDT SKADD, OG TO JENTER OMKOM ULYKKEN. VELDIG VELDIG TRIST!!! [image]images/icons/frown.gif" border="0[/image] [image]images/icons/frown.gif" border="0[/image] [image]images/icons/frown.gif" border="0[/image]

• 21 svar
    • 2,7k visninger
  18. Started by Arnfinn Trønes,

ENdelig har det blitt bestemt at redningshelikoptrene skal få døgnbemanning. http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/d209675.htm"'>http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/d209675.htm" TARGET=_blank>http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/d209675.htm Det var nå på tide synes jeg. Hva med Virtual Redningstjenesten??? (ikke 24t basert, men...) [image]images/icons/cool.gif" border="0[/image]

19. Started by mwalther,

Jeg leter etter et nettsted med masse video og annet fly relatert multimedia. Jeg husker air-online.com som et flott sted før...men det er lagt ned. Andre steder som har dette? Altså GOD KVALITET fly klipp... markus

• 0 svar
    • 376 visninger
  20. Started by Daniel Gjerstad,

Heisann! Jeg har hørt at det skal koste en del penger å lande på Flesland (og andre flyplasser seff.), men hvor mye penger er det snakk om?

21. Started by Christopher Eriksen,

God kveld, tok frem Braathens videoen fra World Air Routes i dag, og bl litt nysgjerrig på noe jeg la merke til på de (altfor få) cockpit bildene det er på filmen. Rett over høydemåleren var det en liten boks som lyste "Altitude alert" med røde bokstaver. Hva betyr dette folkens? Forøvrig en film som kunne vært utroolig bra hvis fotografen hadde konsentrert seg om cockpiten og ikke fjella på Svaldbard [image]images/icons/mad.gif" border="0[/image]

• 2 svar
    • 466 visninger
  22. Started by Frank Ånstad,

Hei, Flysimmere. Jeg har mange gange lurt på noe (kansje et dumt spørsmål?) -Hva betyr og hvordan bruker man egentlig: add-ons? -Hva er: framrate? Er takknemlig for svar. Frank. fraansta@online.no

23. Started by Magnus Øverås,

Har luftforsvarets Jagerfrly (F16) de samme fartsgrensene som andre fly (max 250kts under 10000ft. for eksempel).

24. Gjest
    Started by Gjest,

Hei! Jeg lurte på om noen visste hva som er det beste redskapet til å lage fotorealistisk scenery med? Er dette foresten utrolig vanskelig??? [image]images/icons/confused.gif" border="0[/image] Takk for eventuelle tips, Stian Tørnquist

• 4 svar
    • 582 visninger
  25. Started by Andreas Pettersen,

Vet ikke om dette er riktig sted for innlegg om x-plane men... Jeg har kjøpt x-plane og er godt fornøyd med det. Prøvde å lage litt scenery rundt "heimen" og det gikk sånn passe. Her om dagen(e) lastet jeg ned siste versjon, 5.66,(65 mb) og nå får jeg ikke inn sceneryet mitt. Det jeg lurer på er om de har forandret på katalog-strukturen siden cd- versjonen, 5.54 tror jeg det var. På 5.54 var strukturen slik: X-system 5.54/Additional nav data/Earth/+060+010/*.env Når jeg lager denne strukturen kommer ikke sceneryet frem hverken i x-plane eller i world maker. [ 08-05-2001: Endret av: Andreas Pettersen ] [ 08-05-2001: Endret av: Andreas Pettersen ]

26. Started by Jan Ove Govasli,

Hei folkens, er det noen som har lyst til å være med på et sammarbeid om å lage et Nord Trøndelag scenery ? Selv om Norway 98 og 2000 er utrolig bra savner jeg en del landmerker og "flyplasser" i Nord Trøndelag, en trønder subb som meg blir aldri helt fornøyd [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image] . Selv har jeg ingen erfaring med scenery bygging, men det lærer jeg sikkert fort hvis en får litt hjelp. Hvis noen er intresert send meg en mail.

27. Gjest
    Started by Gjest,

Jeg vet dette muligens er blitt spurt om før, men jeg prøver. Dere som har litt info rundt flygning. Kan man bli en flyger med 2/3 i matte?? Og man gjør det bra på de opptaksprøvene? Jeg hadde satt stor pris på et konkret svar? med vennlig hilsen Morten Jensen

• 2 svar
    • 486 visninger
  28. Started by SH,

Lurer på om noen vet hvorhenne jeg kan laste ned add-on biler, mission og cheats til MM2? har letet "over alt" lissom... fant en del cheats men ingen av dem virka.. noen som kan hjelpe ?

• 5 svar
    • 746 visninger
  29. Started by Oystein Thomassen,

Kom inn på flightsim.no her i dag å så en ny og veldig oversiktelig side [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image] Forandring fryder heter det vel [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image] Jaja, leste litt på noen poster da jeg skulle prøve å trykke på denne opp til toppen knappen nede i copyright linjen [image]images/icons/frown.gif" border="0[/image] Da går Explorer inn på en helt hvit side, du kan jo ta en titt på det [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image] [ 08-05-2001: Endret av: Oystein Thomassen ]

• 8 svar
    • 799 visninger
  30. Started by Thomas Teslo,

Snubla plutselig over denne lille artikkelen om Squawkbox og ProControllers historie. Morsomt å lese, spesielt for de som har holdt på med det helt fra begynnelsen av. http://www.satpac.pcsa.net.au/history.htm"'>http://www.satpac.pcsa.net.au/history.htm" TARGET=_blank>http://www.satpac.pcsa.net.au/history.htm Ellers er det jo et tips til folk som er hjemme på dagtid (f. eks. ved sykdom). Australia har tirsdager som fast flyin-dag. Dette foregår mellom 0930-1300 Z, og det er jo mellom 1130 og 1500 lokal tid. Så her er det bare å laste ned scenery og andre nødvendige ting, å joine folka downunder. Thomas [ 08-05-2001: Endret av: Thomas Teslo ]

• 0 svar
    • 429 visninger