Kaffekroken
Her diskuterer vi alt som har med flysimulatorer og flyvning å gjøre. Her finnes det også en del utenomsnakk som ikke nødvendigvis er fly eller flysimulator relatert.
25 265 emner i kategorien
-
G'day!Foreldrene mine og bruttern skal til Gran Canaria i Desember(UTEN MEG [image]images/icons/mad.gif" border="0[/image] !!)jaja...Men jeg lurte på hvilket flyselskap og fly de da antagelig skal reise med,avreise skjer da i fra Værnes 6.Des..Turoperatøren er Star Tour. Ole Martin Hansen
-
- 9 svar
- 748 visninger
-
-
Det er yttret ønske om BRUK av radioscannere, dette blir iløpet av dette halvåret drøftet innen eu-kommisjonen. Det blir muligens lov her i Norge og å bruke disse radioene. Reliable info fra NPT. post@cp-electronic.no post@npt.no
-
- 17 svar
- 1,3k visninger
-
-
http://www.flightsim.com/cgi/kds?$=main/compo/compo_winners.htm"'>http://www.flightsim.com/cgi/kds?$=main/compo/compo_winners.htm" TARGET=_blank>http://www.flightsim.com/cgi/kds?$=main/compo/compo_winners.htm [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image] [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image] [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image] [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image]
-
Er det noen som vet noe om årsaksforholdene rundt flyulykken på Svalbard på slutten av 90-tallet?
-
- 11 svar
- 1,2k visninger
-
-
Hey ...sjekk denne! Ser at medlems-tallet øker i dette forumet..så prøv denne fly-turen,(dette er en små-fly tur) ta av fra en plass som heter Chacoan(SEAM) å fly til Rio Amason(SESM)..innfyginga e rå-cul....prøv å bedøm selv. GOD TUR!!! [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image] [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image] [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image] [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image] LN-EMK/VWF-040
-
- 6 svar
- 748 visninger
-
-
Så det var en avstemning på http://airliners.net" TARGET=_blank>airliners fortjener sas en stemme? hmm.. [image]images/icons/rolleyes.gif" border="0[/image]
-
- 1 svar
- 444 visninger
-
-
Dumpa over en link som var veldig kjekk her - AIP publikasjoner (kart inkludert) for endel land [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image] http://www.eurocontrol.be/eatmp/ais/linkslist/index_to_linkslist.htm" TARGET=_blank>AIP linkene
-
- 3 svar
- 494 visninger
-
-
Ja, når er bevist at det er forskjell på Kong Salamo og Jørgen Hattemaker eller politi og mannen i gata at lenmansbetjentene fra Stjørdal laga kvalme på flyet og ble arrestert på Gardermoen men det får ingen etterspill pga de var ferdig med jobben og at de laga bråk på deres fritid ombord. Som ikke det var nok, engang på 80 tallet var det flygere fra Norving laga kvalme på flyet til USA .
-
Hva skjedde med innlegget "BA G-DOCC *Blue Poole* til DreamFleet" jeg lagde tidligere i dag? trykker jeg på det kommer jeg til et annet sted.... Kan noen hjelpe? Sjekk ut http://www.flightsimnetwork.com/dcforum/DCForumID3/1267.html" TARGET=_blank>DF Forum Mvh Tormod [image]images/icons/confused.gif" border="0[/image] [image]images/icons/confused.gif" border="0[/image] [image]images/icons/confused.gif" border="0[/image]
-
- 1 svar
- 390 visninger
-
-
Det var et Coast air Atr-42-320 som var på overhaling. Da satt de inn en VLM F50 For å fly en morgen rute , og to kveldsruter til BGO og OSL. Sånt er ikke ofte her i Florø!! MVH Anders [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image] [image]images/icons/shocked.gif" border="0[/image]
-
- 1 svar
- 374 visninger
-
-
Er det noen her som vet om noen programmer som er ganske lette, men også avanserte til å lage hjemesider med? p.s som i tillegg er "Freeware"? Kanskje ikke så veldig fly relatert, men jeg håper på svar med vennlig hilsen Martin [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image]
-
- 4 svar
- 651 visninger
-
-
Hei alle. Noen som er hypp på ett lite treff i bodø etter ferien Samme sted Rønvik Grillen eller kanskje ett nytt sted.. [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image] Send en mail hvis noen har lyst.
-
- 6 svar
- 711 visninger
-
-
Jeg fløy Sas commuters Dash8Q4. Turen skulle gå fra Karlstad til København , Faren min fløy så jeg satt på JumpSeat.og hørte alt som skjedde utenfor. Vi skulle til å ta ombord passasjerene. Da vi hørte på radioen at det sto en SAS Company DC 9 med en mekaniker i Cockpiten , og inni der var det så kaldt at elektronikken i DC9`ern hadde sagt takk for seg og klappa sammen. Og samtidig begynte snøen og lave ned. Og da alt var klart,vi hadde tatt ombord Request`a vi for de-ice og det gjorde alt bare verre .Det blei ei suppe på cockpit vinduet , men med engang vi fikk fart på flyet så ble alt snøen skjøve fra vinduet , og vi kunne endelig stte kursen mot København,Kastr…
-
- 1 svar
- 427 visninger
-
-
Er fortiden i Ayia Napa, Kypros, og kom over ei brosjyre for FLYWORLD. Dette selskapet flyr turer med helikopter over Ayia Napa. Paa fremsiden av denne brosjyra er det bilde av et R-44 helikopter med registeringsnummer: LN-OAL Dette er vel norsk registreingsbokstaver? Noen som kjenner til historien til dette helikopteret og korfor det har havna i Ayia Napa? Helikoperet har vert brukt/brukes fra Waterworld Waterpark rett uten for Ayia Napa..... Oddgeir... BTW: Veret er pent, oelet kaldt og damene.............. [image]images/icons/cool.gif" border="0[/image]
-
- 6 svar
- 667 visninger
-
-
Hei! Jeg har alltid undret meg over hvorfor alle flyplasser egentlig opererer med to forskjellige koder...Oslo Gardemoen har for eksempel både ENGM og OSL, hvor jeg har inntrykk av at OSL er for de reisende, mens ENGM på sin side brukes av piloter og andre profesjonelle innen luftfart. Hvorfor ikke bare ha en og samme kode? Med vennlig hilsen, Hans Nikolai Førde
-
Jeg hørte på flyradioen at et 747 fly fra Pakistan International hadde problemer med tredje motoren når den taxet til rwy 01L. Den måtte returnere til gaten og avgangen ble forsinket ca 40 minutter. Etter takeoff ble det visstnok rapportert om ytterligere problemer og flyet måtte returnere til Gardermoen. Men dette fikk jeg ikke med meg på radioen. Noen som kan bekrefte denne historien?
-
- 2 svar
- 436 visninger
-
-
Jeg lurte på hvor de som lager en "hjemme-lagd" simmulator får tak i throttler som er like de som er i ekte fly... [image]images/icons/rolleyes.gif" border="0[/image]
-
- 1 svar
- 473 visninger
-
-
Da er sommeren over for mange av oss. Skjønt, her i Kr.sund så har vi sommer kun etter kalenderen å dømme. Flere dager med rundt 10 grader er ute på kysten er kalt. Nysnø i Sunndalsfjellene er det også..... Jeg går nå inn i en ny sesong med nye adventures til mine hjemmsider. Da trenger jeg flyintusiaster som vil hjelpe meg litt. Dette dreier seg helt konkret om at dere får turene før alle andre og at dere kommer med gode og dårlige ( !!) innspill til forbedringer av turen. Dere må da kunne noe om navigering, laste ned lydene jeg har, samt gå igjennom hjemmesidene for litt info. Det vil dreie seg om en tur eller to, i uka. Høres dette greit så mail meg om du ænsker å v…
-
- 0 svar
- 381 visninger
-
-
Hei til alle flysimmere: Lurte på om noen skulle online i dag,det hadde vert kjekt med masse trafikk i Norge i kveld. Det er bare til å komme alle er hjertelig velkommen både store og småe. Med vennlig hilsen Dag Christer Kristoffersen
-
- 0 svar
- 396 visninger
-
-
Hay..Hvorfor i all verden er det ikke noen som kan påta seg å være ENBR_V_CTR her oppe i nord,nå som det er dårlig vær?? og spesielt vi som er aktive hos Virtual Widerøe...jeg bare spør..Nå må dere skjerp dokker som er ATC i norge!!!!!! [image]images/icons/mad.gif" border="0[/image] [image]images/icons/mad.gif" border="0[/image] [image]images/icons/mad.gif" border="0[/image] [image]images/icons/mad.gif" border="0[/image] [image]images/icons/mad.gif" border="0[/image] [image]images/icons/mad.gif" border="0[/image] LN-EMK eysp@sensewave.com
-
- 8 svar
- 814 visninger
-
-
Heisann: Jeg lurte på om jeg kunne få kjøpe DF734 av noen andre som har Downloada,dere sjønner 15år og ingen fast inntekt så får jeg ikke VISA eller MasterCard. Snakket med Banken i dag. Hadde vert kjempe fint hvis det kunne la seg ordne,jeg er bare helt besatt av det elegante panelet og ikke minst de fine flyene. Med Vennlig Hilsen Dag Christer Kristoffersen
-
- 4 svar
- 537 visninger
-
-
Har tenkt å legge inn Windows 2000 på maskinen. Hvordan er det med kompabiliteten med FS 2000 og alle tillegsprogrammene/add-onene som er å få ? HAr dere noe brukererfaring på dette, der ute ? Tenker da på program som Super Flight Planner, VOD 3.0/2.7, Terrabuilder, Scenery and Object Designer 2,1 og etc. Alt dette fungere greit under W 98 SE og noe av dette er jo laget for rent DOS-bruk. Har en rekke filsnutter som bruker DOS. Scasm, APLC 32 og osv. Håper på gode råd her.
-
- 3 svar
- 573 visninger
-
-
Hej. Jeg har fået fat i en yoke med pedaler "Multi System" MS-300 Game Controller. Hvor får jeg fat i en driver, og kan denne Yoke bruges til FS2000 ??? [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image] [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image] [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image] Kurt.
-
- 0 svar
- 394 visninger
-
-
Hei igjen...Mente ikke å lage noe bråk...men kommer med en oppfatning av at det er kun ENOS/ENGM som er opprativ nå i den siste tiden...Hvorfor? Jo ,skjønner at mesteparten av trafikken er der,men ? ,Har nå fløyet ca.30 timer hos Virtal Widerøe(fløyet 1t online)og savner litt ATC hær oppe...Derfor spør jeg: hva om å ha en fast ukedag med ATC (ENBD_V_CTR) f.exs. LN-EMK...VWF-040.
-
Hei!!!!!! Noen som vet hvor jeg kan laste ned kart over spanske flyplasser? M.V.H Kenneth Lima [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image]
-
- 3 svar
- 552 visninger
-
-
I går måtte en SAS maskin avbryte turen mellom Oslo- Haugesund. Dette også pga. tekniske problemer. Det oppstod lekkasjer i pakninger rundt vinduet rundt cockpit, og en høy frekvent lyd gjorde at kapteinen valgte å snu. Dette er det 8 uhellet på 3 uker, og dette ser ikke ut til å slutte nei.. Mvh Truls [ 27-07-2001: Endret av: Truls Meek ]
-
- 44 svar
- 2,4k visninger
-
-
Har fått noen Braathens flightplans ved hjelp av Kjell Engkrog. Takk for hjelpen Kjell! Disse rutene er kun utenlandsruter og var med hensikt plukket ut fordi jeg syntes det var for vanskelig å planlegge en slik rute selv. Nå som Dreamfleet har sluppet ut 737'en er dette sikkert noen godbiter for dere: GG ENSTZTZP 222122 ENSTZTZP FPL-BRA683-IS -B734/M-SDGIRWXY/S -ENGM0730 -N0434F310 SKI UM609 SVA UM604 DANDI/N0434F320 UN866 SAM/N0430F330 UN866 GUR UN621 ARE UN864 MAR -LEMG0345 -DOF/010723) (FPL-BRA693-IS -B735/M-SDFIRWY/S -ENGM0620 -N0434F310 SKI UT551 AAL UP615 LBE/N0453F370 UA9 WRB UN850 NATOR UN869 MILPA UN852 MAMES UN975 BGR -LEBL0255 -DO…
-
- 3 svar
- 561 visninger
-
-
Hei, jeg har i det siste holdt på med en flysimulator (for pc) For å få den så bra som mulig er det viktig at flyet oppfører seg så naturtro som mulig. Jeg er ingen flyekspert, men flyinterresert. Det jeg lurte på vart derfor om det er noen som vet hvordan jeg skal definere farten til flyet, formel el. lignende. Farten er vel avhengig av mange faktorer som kraft(motor), luftmotstand, angrepsvinkel, vekt og løftekraft (og bevegelsesvinkel?). Men jeg vet ikke hvordan jeg skal få dette sammen til en brukbar formel (trenger vel neppe alle kriteriene nemt ovenfor), er det noen av dere som har en formel for flyfarten, eller kanskje et tips, så hadde jeg vert svært takkne…
-
- 2 svar
- 661 visninger
-
-
Når et fly - la oss si en F-15 flyr i 1500 km/t - tar en hall roll og fortsetter fremover, vil flyet da synke dramatisk om piloten ikkje justerer på høyderorene?
-
- 6 svar
- 688 visninger
-
-
La oss gleme SAS og vær og vind i Nord-Norge for en stund... og prøv å svar på dette spørsmålet:Hvem fant opp utskytningsstolen\\mekanismen på jagerfly? Alternativ1:Joseph Montgolifer Alternativ2:Louis Blèriot Alternativ3:Martin Baker Alternativ4:John Alock Alternativ5:Martin Baltimore MVH Ole Martin Hansen