Gå til innhold

Kaffekroken

Her diskuterer vi alt som har med flysimulatorer og flyvning å gjøre. Her finnes det også en del utenomsnakk som ikke nødvendigvis er fly eller flysimulator relatert. 

1. Så er svenske Viking Airlines konkurs, med over 180 millioner i gjeld, og ikke mindre enn 500 kreditorer og knapt noe egenkapital - var det nå ingen tvil om at det ble kroken på døra for godt. Viking Airlines drev stort sett med ad-hoc flyvninger, samt "etniske flyvninger"; for det meste fra nord-europa til midtøsten og da ofte Irak. Totalt hadde Viking Airlines på det meste seks maskiner, tre stk. B737-300 og tre stk. B737-800. Les mer her: Flygtorget: "Viking Airlines i konkurs": http://www.flygtorget.se/Aktuellt/Artikel/?Id=8545 ..

2. Started by Roy A. Helgesen,

Hei! Jeg har blant annet forsøkt å laste ned norway scenic for fs2004 i hele dag, uten hell. Hvorfor fungerer det ikke å laste ned denne og mange andre filer? Vil de aldri bli tilgjengelig igjen? Roy

3. Started by Tom Knudsen,

http://www.enigmasim.com/forums/index.php?showtopic=765 Nytt for meg iallefall

• 3 svar
    • 1k visninger
  4. Started by Tom Knudsen,

[video:youtube]7AV-h4CCsx8

5. Started by T F,

I dag kommer Discovery's ferd til en slutt... STS-133 er planlagt å lande på Kennedy Space Center i dag, kl 17:57:44 (!) norsk tid... Ustream videresender NASA TV i HD: UStream - NASA-TV HD Endelig "GO for deorbit burn" blir eventuelt gitt kl. 16:32. Deorbit burn går fra 16:52:09 til 16:54:40 (2m31s). "Entry interface" (de første registreringene av positive G og effekten av møtet med atmosfæren (ca 400 000ft)) starter 17:25:57. Radar'en forventes å fange dem opp kl. 17:44. ...og til sist er touchdown forventet 17:57:44 på rwy 15... Her er NASA's beregnede trekk for Discovery på vei inn: Alt selvsagt dersom de får "GO" nå ved…

6. Utvider sitt tilbud i skandinavia http://boarding.no/art.asp?id=45241

• 2 svar
    • 1,3k visninger
  7. Hallo folkens! Har kjøpt meg et lite nummertastatur som jeg har festet til den plata der jeg har resten av instrumentene. Planen var å bruke denne til ATC-kontroll, slik at jeg kunne svare med tall. Det er ikke mulig, fordig at numrene gir hver sine synsvinkler i stedet. Er det noen mulighet for å slå av dette, altså at tallene 1-5 ikke har noen funksjon, og kan brukes til ATC? Gjelder både i FS9 og FSX. i FS9 kan man heller ikke bruke musepekeren, men det er mulig i FSX. Finnes det eventuelt en annen type ATC som det er mulig å installere, en bedre en?

• 8 svar
    • 1,7k visninger
  8. Started by Simon Trefjord,

Hei Har planer om å reise nedover til områdene i Sør-Tyskland i sommer. Kan også være i Sveits, eller Nord-Øst-Frankrike... Jeg lurer på om noen av dere reisevante på dette forumet har noen gode tips om steder som må besøkes. Jeg tenker mest på en FERIE-tur! Altså en rolig tur, der målet ikke er å oppleve flest mulig steder eller flest attraksjoner. Ser for meg en koselig by eller landsby hvor vi kan ha en slags "hovedbase", for så å reise på noen utflukter til forskjellige steder. Tenker å være der i ca. en uke minus tur-retur-reisen. Fyr løs med gode reisemål/reisetips!

9. Started by Tom Knudsen,

http://www.aerocinema.com/tour/index1.html

10. Til tross for at Spania virkelig burde strukket seg langt, for å tilfredstille alle de flypassasjerene de kan få - og tjene penger for å fylle opp den svært slukne statskassen; ser det nå ut til at det NOk en gang blir flykaos i Spania. De ansatte i AENA varsler nå en rekke streiker, både i påsken og på bestemte datoer helt frem til slutten av juni-måned. Hele 22 dager mellom april og august kan man nå forvente det vil bli fullstendig kaos, og datoene er ikke tilfeldige - de fleste er valgt ut når det nettopp er mest mulig trafikk. Sakset fra artikkelen: Tenker det bl.a. skal bli "interessant" for de som skal ta fly ned til f.eks. Barc…

11. Started by Andreas Stangenes,

Hei folkens. I fare for å generalisere for mye har jeg likevel lagt merke til et grovskille mellom simmere: De som er opptatt av systemsimulering og 3d cockpit, og de som er opptatt av flyets ytre. Antar at disse flyr en del med ekstern view. Hvilken gruppe faller du inn i? Personlig er jeg veldig opptatt av 3d cockpit og systemsimulering, men det er kjekt at flyets ytre ser og oppfører seg bra. Jeg flyr sjeldent i ekstern view.

• 20 svar
    • 4,4k visninger
  12. 18. Mars har den norske filmen "Pax" premiere, en film som er ca. 2 år forsinket grunnet de krevende spesialeffektene. Produsentene ville opprinnelig bruke et lite propellfly for å spare penger, men da regissøren troppet uanmeldt opp på kontoret til Bjørn Kjos for å spørre om å få låne et B737, lurte han bare på "hvor, når og hvor lenge?" :grin: Se filmklipp og les mer her.

13. Started by Bjørn Petersson,

Hei! I mitt yrke ser jeg mange rotete desktops, og er det noe jeg hater, så er det nettopp dette. Derfor oppfordrer jeg folk til å vise hvor rotete/ryddige deres desktopper er. Noen bedre? Anyone?

• 27 svar
    • 503 visninger
  14. :grin: :grin: Utrolig denne gjengen! [video:youtube]2p23BMiRu6o

15. Started by Paulo Fernandes,

En mannlig ansatt i Virgin Blue fikk sparken etter å ha plassert en baby i hattehyllen / håndbaggasjerommet på flyet mellom Fiji og Sydney. http://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=10090942 En som har fått inspirasjon fra BBCs komiserie "come fly with me" eller? :grin:

16. Started by Fredrik Edvardsen,

I et intervju med Games On Net gir Jim Mackonochie svar på både når den endelige versjonen av Warthog kommer, og at man allerede har startet arbeidet på den neste maskinen i serien, som kommer til å være en amerikansk fixed wing maskin. Så nå er det bare å sette i gang å spekulere

17. For en stund tilbake var det noen som la ut en link på et eller annet forum. Linken var til en side med video-snutter av værmeldinger slik vi er vant til å se de på TV, men værmeldingen gjaldt flyværet. Kan noen huske hva topic inneholdt? Jeg har forsøkt forumets søkemotor og google med site:flightsim.no men har ikke funnet tråden denne linken står skrevet.

18. Med TallinkSilja og "M/S Romantika" til Riga, samt Suite på Radisson Blu: Royal Viking Hotell i Stockholm ("Wasa Suite"). Ombord på "M/S Romantika" som seiler under "Tallink"-varemerket i TallinkSilja, reiste vi med Suite nedover til Riga - og med DeLuxe-lugar tilbake fra Riga til Stockholm. Her kommer en rapport (med fler bilder enn tekst denne gangen) fra turen til Riga, turen ble gjort 20-22. Februar 2011. Avr. Stockholm, kl: 17:00 Ank. Riga neste dag, kl: 11:00 (lokal tid). Avr. Riga samme dag, kl: 17:30 Ank. Stockholm neste dag, kl: 09:30. "M/S Romantika" er søsterfartøyet til "M/S Victoria" (som går på Tallinn-linjen), Ro…

• 10 svar
    • 107 visninger
  19. Started by Øyvind Skimmeland,

Hei, jeg har et problem. Jeg har tenkt å fly online med Squawkbox, men når jeg starter Fs 2004 og starter flighten kommer ikke Module menyen opp? hva kan jeg gjøre for å få den frem?

20. Started by Ivar Skaugstad,

Satt å leste igjennom Flynytt tidligere i dag da jeg kom over reklame for "Pilot Flyskole". Etter å ha sjekket hjemmesiden deres så jeg overraskende mange navn og kjente ansikter fra Luftfartsskolen, dog har jeg ikke funnet noe som linker videre til Luftfartsskolen. Er det noen som har en logisk forklaring på hvorfor de har valgt å gjøre dette?

• 9 svar
    • 2,3k visninger
  21. Started by Kent-Ruben Johansen,

Flott bilde på Varden.no. En maskin som er satt i holding? Det er vel ikke helt normalt heller at holding blir utført i så stor høyde?

• 8 svar
    • 1,5k visninger
  22. Started by Arne Herman,

http://www.getpersonas.com/en-US/persona/43893

23. Started by Magnus F. Meese,

Anbefaler alle som har fult MW-serien å ta en titt på denne! Så gjenstår det bare å se om dette er en hoax, eller om det er ekte vare (Nå snakker jeg selvfølgelig ikke om grafikk, om noen skulle tro det!). Personlig er jeg veldig spent på å finne ut mer om dette, og dette må være første gang jeg faktisk bryr meg om forhåndsinfo vedrørende et dataspill, men det skal gutta i InfinyWard ha, MW er noe av det beste spillmarkedet noensinne har sett.

24. Started by Robert Hulthin,

Ni ungdommer savnet i uvær http://www.abcnyheter.no/node/126892 Ungdommene har vært savnet i Porsanger i Finnmark i over 12 timer. Håper dette ender godt

25. En liten "dokumentar" om A380 motoren som bokstaveligtalt gikk i luften. http://www.youtube.com/watch?v=MYh4vWd9UEw&feature=related

26. Started by Birger Blomvik,

Denne er litt tricky; Jeg skjønner enda hvordan dette med gasspådrag og flare fungerer. Jeg er rimelig stabil ned til 100 - 50 fot. Da drar jeg til idle og skal flare ut. Dog kan jeg skli bortover rullebanen flere hundre meter før jeg setter ned. Det er faktisk så mye fart i maskinen at jeg kan foreta en stigning i stedet for flare. Selvsagt er FMC og vref korrekt, ligger på rundt 130 - 135 knop med 30 grader flap. Har sett litt på flyplasser og reist mye med fly og prøvd å fått med meg hvordan dette gjøres real life. Det ser ut for meg at da er det mer tyngde bak flaren. Flyet settes raskere ned på rullebanen og flaredistansen blir kort. Noen med gode råd eller tips her…

• 44 svar
    • 11,1k visninger
  27. Started by Mads Hjemmen,

Hei! Gleder meg som et lite barn til FLG 2011 (første gang). Tenkte kanskje vi som skal på FLG kunne skrive opp her hva vi tenker å ha med av PCer, stikker og finesser innover, nedover og bortover til Gardermoen? Kan begynne med mitt: PC - 1 stk PC for FS9/FSX + Skjerm 24" - 1 stk Bærbar PC for VATSPY, CHARTS etc Stikker/tilbehør - 1 stk CH toke + 1 stk CH yoke + 1 stk TrackIR4 - USB headset Moro å høre hva folk tenker å ha med. Om folk her synes det er uinterresant, la meg vite. Da finnes det en sletteknapp? Gleder meg til å treffe på alle sammen og håper på en kongehelg! Mads

• 8 svar
    • 1,5k visninger
  28. Started by Andreas Martel Feragen,

hei folkens jeg driver å vurderer om jeg skal dra til usa og jobba i ca 1 år, og da fant jeg ut om sånn disney international greie. lurer på om noen av dere har noe erfaring med dette, eller vet noe om dette ?

29. Just read at Luchtvaartnieuws.nl: PORTLAND - Gardermoen Airport near Oslo in 2010 performed the best of all European airports in terms of punctuality. Had received the Norwegian airport earlier this week the first Airport On-Time Performance Award from Flight Stats. With an on-time performance "of 87.8 percent Oslo remained well above the European average of 69.6 percent." PORTLAND - Gardermoen Airport i nærheten av Oslo i 2010 utførte den beste av alle europeiske flyplasser når det gjelder punktlighet. Hadde fått den norske flyplassen tidligere denne uken ble den første Airport On-Time Performance Award fra Flight Stats. Med en on-time performance "på 87,8 prosen…

• 0 svar
    • 636 visninger
  30. Started by Tom Knudsen,

Så en film her en gang på forumet av et "terrorangrep" på Gardermoen, sikkert noen som har laget det her.. Noen som har denne eller link til den

• 5 svar
    • 226 visninger