I dag skal vi fly en tur i VMC-vær (VMC = Visual Meteorilogical Conditions). Det vil si at det er tillatt å fly med visuelle flygeregler (VFR). Da må piloten være skjerpet, flyet må være i god stand, været må være bra og vi må ha gjort unna en planlegging som gjør at vi er trygge på at vi kan nå fram i god behold. Det er lørdag, og flyplassen stenger allerede kl. 13.30, så vi må skynde oss litt.
I dag skal jeg ha med meg en passasjer som kan hjelpe med å holde utkikk. Passasjeren er ikke noen pilot, men som 17-åringer flest har hun godt syn og er kvikk i oppfattelsen. Hun vil gjerne besøke venner i Bergen, så vi bestemmer oss for å prøve å komme av gårde tidlig.
Før vi drar, tar vi en gjennomgang av vær, baneforhold og annet som kan være av betydning. Vi har lyst til å se kysten, så en flytur på dagtid en søndag i godt vær fra Molde til Bergen er innafor, både på lengde og natur, også på en klar vinterdag slik det er i dag.
Som pilot, så tar jeg en sjekk innom AVINOR IPPC (https://www.ippc.no/) for å hente dagens briefing. Jeg trenger ingen bruker her for å lage en briefing, så jeg går rett til menyen Briefing -> Aerodrome and/or IFR og lager med en briefing for VFR og for flight levels opp til 100.
Her finner vi værdata, både METAR som omhandler været på flyplassene jeg skal ta av fra og lande på (METAR) og værmeldinger (TAF). For flygingens del ser værmeldingen veldig bra ut i dag.
For Molde ser det slik ut:
METAR ENML 091050Z 02008KT 9999 SCT045 BKN070 03/M03 Q1040=
TAF ENML 091100Z 0912/0921 04005KT 9999 FEW015 SCT050 PROB30 TEMPO 0912/0919 25010KT SHRA BKN014CB
Klokken er nå 11.20 UTC (12.20 lokal tid), METAR på Molde er fra 10.50Z (UTC), altså 11.50 lokal tid og melder noe vind (8 knop fra 20 grader nord-nordøst). Rullebaneretningen er 07, så vinden har en sidevindskomponent fra venstre på 50 grader. Siden vi ikke skal fly før ca. kl. 14, så er TAF litt mere interessant. Denne viser mindre vind mellom kl. 12 UTC og 21 UTC, med 5 knop fra 40 grader. Skydekket er FEW (1/8-2/8 av synlig himmel dekket av skyer) over 1500 fot, og SCT (3/8-4/8) over 5000 fot. Utenom skyene er det minst 10 km sikt.
Mellom kl. 12 UTC og 19 UTC er det imidlertid meldt 30 prosent sjanse for SHRA (regnskyll) og cumulonimbus, en skytype som kan gi mye regn og mye vind på kort tid og skylag ned mot 1400 fot. På vinterstid kan det også bety stor fare for ising. Vi beslutter derfor å utsette turen. En kort titt innom på windy.com og planleggingsverktøyet der avslører stort potensiale for en skyfri tur med spredning ui duggpunktstemperaturen på mellom 5,3 og 9,5 grader, noe som må være svært akseptabelt for en februartur på Vestlandet.
Dagen etter står vi opp tidlig og forbereder turen på nytt. I dag ser METAR bedre ut:
METAR ENML 101120Z VRB03KT CAVOK 02/M06 Q1043 NOSIG RMK WIND 1200FT 06003KT
TAF ENML 100500Z 1006/1106 11005KT CAVOK PROB30 1012/1019 07010KT
Stabile forhold der, og hovedmeldingen tilsier samme været helt fram til dagen etter kl. 10. CAVOK sier at skylag er fraværende og at visibilteten ikke er noe å bry seg om. Klarvær, sol og vinter, med andre ord.
I Bergen er historien nesten den samme:
TAF ENBR 100530Z 1006/1022 03003KT CAVOK PROB30 1012/1019 36010KT
Underveis ser vi også på hvordan det ser ut på ENFL (Florø) for å sjekke at underveisværet også er OK, og det er det.
Piloten føler seg uthvilt og er klar for dagens dyst. Vi har bestilt skoleflyet i Molde i hele dag, en enmotors Piper Cherokee Archer II med regnr. LN-KAF, og var innom kvelden før for å fylle bensin og se over flyet. I går var det et visst press for å komme seg avgårde tidlig, men med dagens åpningstider på ENML fram til 22.30 i kveld er det ikke lenger noen faktor.
På ny gjør vi briefingen fra i går på ippc.no og det er ikke dukket opp noen NOTAMs utover de vanlige med åpningstider og et par ting vi må være oppmerksom på under innflyging og utflyging til ENML. Vi sjekker SafeSky-appen etter aktivitet og ser at det er en drone som jobber inne på fjellet ved Ørsta, antakelig er det kraftverket som er ute på inspeksjon. Og riktig nok – på HemsWX-appen ser vi dronen i lufta på ca. 1.800 fot rett ved en kraftlinje. I tillegg er det noe fallskjermaktivitet i Molde på SafeSky, og hoppflyet er stadig nedom for å hente flere hoppere.
På ippc.no lager vi oss en flyveplan slik at vi kan få bedre oppfølging fra ATC underveis og også søk- og redningshjelp om det skulle skje noe. En tilsvarende plan kan vi lage oss på VATSIM (https://my.vatsim.net/pilots/flightplan).
Siden det koster masse penger å parkere med bil på ENML, så parkerer vi et stykke unna med bilen og går ned på flyplassen. Denne flyplassen har ikke noen automatisk port med kortleser, så vi må henvende oss i vakta og bli sluppet inn manuelt. Etter å ha legitimert oss, så rusler vi bort til klubbhangaren og begynner preflight-inspeksjonen. Alt ser OK ut, det er null kondensvann i bensinen og flyet ser tipp topp ut med unntak av det er litt lite olje. Vi fyller på og peiler på nytt. Til slutt fjerner vi hjulklossene og drar flyet ut av hangaren. Vel ombord for passasjeren de siste formaningene om steril cockpit ved taksing, avgang og landing, hun får vite hvor brannslokkeren ligger, hvordan hun skal åpne døren og komme seg ut og at hun mæ være først ut om det skjer noe – den eneste døra er på styrbord side. Utkikk kommer godt med, så hun skal være aktiv og hjelpe meg med å titte etter andre fly, eller hindringer slik som fugler og paraglidere.
Sjekkilsta blir funnet fram og motor kommer etter hvert på og intercomen fungerer. På Molde er det ikke ATC, men AFIS, så dermed skal vi ikke spørre om klarering, men heller etter informasjon.
Vi stiller inn radioen på 130.075 og får tak i ATIS med vær og lufttrykk. Vi noterer QNH 1043, information M og RWY 25 in use. Deretter stiller vi inn radioen på 119.100 for Molde AFIS og transponderen på 7000 (for VFR).
KN-KAF: Molde Information, Lima November Kilo Alpha Foxtrot
ENML AFIS: Lima Alpha Foxtrot, go ahead
Molde svarer oss og forkorter kallesignalet vårt til den første og de to siste bokstavene.
LN-KAF: Parked at flyklubben, VFR flight to Bergen, information Mike, QNH 1043, Lima Alpha Foxtrot.
ENML AFIS: Runway 25 in use, wind variable 3 knots, report when ready to taxi
LN-KAF: Runway 25 In use, wilco, Lima Alpha Foxtrot
Deretter gjør vi ferdig run-up og er klar for å sette i gang. Transponder går til ALT-modus.
LN-KAF: Molde information, Lima Alpha Foxtrot ready to taxi
ENML AFIS: Lima Alpha Foxtrot, no reported traffic runway 25, wind variable at 3 knots, takeoff at own discretion
LN-KAF: no reported traffic runway 25, takeoff at own discretion, Lima Alpha Foxtrot
Vi entrer rullebanen og gjør en backtrack for å ha hele banen tilgjengelig og setter flaps 1. Deretter tørner vi og setter full fart. Vi sjekker at alle instrumentene er innenfor grønt område og finner fartsmåleren. På 65 knop gjør vi en rotate og er i lufta. Her er det fast understell, så vi venter til vi er på 500 fot før vi drar av fra full til climb power. Etter ytterligere 300 fot, så tar vi opp flaps, stopper fuelpumpa og slår av landingslys. Siden vi skal viere sørover, så fortsetter vi rett fram i retning Vigra.
På 3.000 fot er vi fremdeles under Møre Approach (nord) ATC fra 3.500 fot og oppover, så vi trenger ikke kontakte dem enda, men det er en sannhet med modifikasjoner. Vi nærmer oss kanten på Molde TIZ (Traffic Information Zone) og skal etterhvert inn i Møre Approach (sør) og der er nedre grense på 2.500 fot. Siden vi skal fly langt, er vi interessert i tynnere luft og bedre drivstofføkonomi, så vi går for 5.000 fot. Etter Tautra sier vi farvel til Molde Information:
LN-KAF: Molde Information, Lima Alpha Foxtrot above Tautra at 3.000 feet, leaving frequency, hadet bra
ENML AFIS: Lima Alpha Foxtrot, roger, frequency change approved, god tur!
Vi bytter deretter til Møre på 129.325
LN-KAF: Møre approach, riktig god søndag, Lima November Kilo Alpha Foxtrot, 10 miles southeast of Molde on VFR to Bergen.
Møre TMA: God formiddag, Lima Alpha Foxtrot, QNH is 1044, squawk 5644, no reported traffic, report altitude
LN-KAF: QNH 1044, squawk 5644, at 3.300 feet Lima Alpha Foxtrot
Møre TMA: Lima Alpha Foxtrot identified. No reported traffic below Møre TMA except drone activity near Hovden airport.
LN-KAF: Lima Alpha Foxtrot request 5.000 feet
Møre TMA: Lima Alpha Foxtrot, cleared 5.000 feet or below
LN-KAF: 5.000 feet or below, Lima Alpha Foxtrot
Vi stiller inn 1044 på transponderen og sjekker at den fortsatt står i ALT mode. Det er en aldeles super dag med sol inn fra babord. Fjellene på Midsund ligger badet i sol og vi ser Nordøyene utenfor Ålesund i det fjerne. Noe motvind er det, men 8 knop på denne høyden er ikke det verste å slåss mot.
Vi dreier straks til babord mot Vartdalsfjorden og holder oss utenfor kontrollsonen til Vigra. Ulsteinvik passerer under oss og vi ligger litt nord for Hovden TIZ som går opp til 3.500 fot rundt ENOV. Stadlandet er karakteristisk på styrbord side og vi passerer litt nord for Selje.
På vei ut fra Møre TMA får vi et oppkall:
Møre TMA: Lima Alpha Foxtrot, you are leaving controlled airspace in approximately two minutes. Identification terminated.
LN-KAF: Lima Alpha Foxtrot, copy. Request frequency change to Polaris.
Møre TMA: Lima Alpha Foxtrot, flight information by Polaris, 124.7, frequency change approved, god tur videre!
LN-KAF: 124.7. Takk for god service! Lima Alpha Foxtrot
LN-KAF: Polaris, riktig god søndag, Lima November Kilo Alpha Foxtrot VFR from Molde to Bergen at 5.000 feet, 5 miles northwest of Måløy
Polaris Control (Sogn TIA): Lima Alpha Foxtrot, god formiddag, no reported traffic, report position at Florø
LN-KAF: no reported traffic, will report at Florø, Lima Alpha Foxtrot
Ikke lenge etterpå passerer vi Florø og gjør som vi har fått beskjed om.
LN-KAF: Lima Alpha Foxtrot, passing Florø at 5.000 feet
Polaris Control: Lima Alpha Foxtrot, traffic information: Widerøe Dash 8 departing Florø runway 25, climbing FL100, estimated to cross your track in 2 minutes
LN-KAF: Traffic in sight, maintaining 5.000 feet, traffic in sight, will monitor, Lima Alpha Foxtrot
LN-KAF: Polaris, Lima Alpha Foxtrot, clear of traffic, resuming direct Bergen at 5.000 feet.
Polaris Control: Roger. Contact Flesland Approach at 121.0, frequency change approved, ha det bra
LN-KAF: Contact Flesland Approach at 121.0, ha det bra – Lima Alpha Foxtrot
Vi bytter frekvens igjen og er klare for å kontakte Flesland Approach. Foreløpig er vi ca. ved Eivindvik og i ukontrollert luftrom, men nærmer oss klasse C-luftrom
LN-KAF: Flesland Approach, god formiddag, Lima November Kilo Alpha Foxtrot passing Eivindvik at 5.000 feet, inbound Flesland
Flesland Approach: Lima Alpha Foxtrot, cleared to enter Flesland TMA VFR 5.000 feet.
LN-KAF: Cleared to enter Flesland TMA, 5.000, Lima Alpha Foxtrot
Flesland Approach: Lima Alpha Foxtrot, identified, QNH at Flesland 1042
LN-KAF: QNH 1042, Lima Alpha Foxtrot
Nå begynner vi å nærme oss storbyflyplass og pulsen stiger litt. Det er søndag og mange fly i luften.
Flesland Approach: Lima Alpha Foxtrot, descend 4.000 feet.
LN-KAF: Descend 4.000 feet, Lima Alpha Foxtrot
Flesland Approach: Lima Alpha Foxtrot , descend 2.500 feet
LN-KAF: Descend 2.500 feet, Lima Alpha Foxtrot
Flesland Approach: Lima Alpha Foxtrot, contact Flesland Tower 119.1, god formiddag
LN-KAF: 119.1, riktig god formiddag
Vi gjør vårt siste kanalskifte for dagen over til Flesland Tower.
LN-KAF: Flesland Tower, god formiddag, Lima November Kilo Alpha Foxtrot inbound Flesland at Vikebø 2.500 feet
Flesland Tower: Riktig god formiddag, Lima Alpha Foxtrot cleared to enter control zone via reporting point YELTO, descend 1.000 feet, QNH 1042
LN-KAF: Cleared to enter via YELTO, 1.000 feet, QNH 1042, Lima Alpha Foxtrot
Flesland Tower: Lima Alpha Foxtrot, proceed towards reporting point HAGANES and expect to hold.
LN-KAF: Proceed towards HAGANES and expecting hold, Lima Alpha Foxtrot
Vi flyr sørover forbi YELTA, BILDOY og kommer til HAGANES hvor vi legger oss på hold, fremdeles i 1.000 fot. Etter en stund får vi clearance.
Flesland Tower: Lima Alpha Foxtrot, join left downwind runway 35.
LN-KAF: Will join left downwind 35, Lima Alpha Foxtrot
Flesland Tower: Lima Alpha Foxtrot, number two behind traffic on short final 35, continue circuit to final 35.
LN-KAF: Number two behind traffic on short final 35, continue circuit to final 35. Landing traffic in sight, Lima Alpha Foxtrot
Flesland Tower: Lima Alpha Foxtrot, 050 degrees, 4 knots, runway 35 cleared to land
LN-KAF: 35, cleared to land, Lima Alpha Foxtrot
Flesland Tower: Lima Alpha Foxtrot landed 57, first right and taxi to parking
LN-KAF: First right and taxi to parking, Lima Alpha Foxtrot, takk for i dag!
Da kan vi strekke på beina, men først må vi slå av all radio og leane motoren til den stopper, altså bare følge sjekklista. Takk for turen!
Anbefalte kommentarer