Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ser det blir diskutert litt hvorfor det er så få i Norge som flyr m.m. Jeg er ferk i dette gamet, og har noen spørsmål. Får jeg svar, vil det nok bli en pilot ekstra på kveldene.

- Når jeg logger på for å fly on-line; skal jeg da bruke multiplayer funksjonen i fs-98 eller bare "connect" i SB?

- Viss jeg logger SB på og står med flyet f.eks. på ENGM, kan jeg da kontakte ATC uten å ha søkt på forhånd? Det er ikke alltid jeg kan planlegge en flytur mange dager i forveien.....

- Viss bare Oslo ctr er ATC, kan jeg da rette all kommunikasjon mot han (take off clerance osv)? Eller må jeg ta av fra ENGM og så kontakte han?

- Kan jeg fly fra Florø, selv om ikke det er noen ATC på vestlandet på det tidspunktet?

Takknemlig for svar.

Hilsen Roy Olav Hordvik

Skrevet

Hei, hyggelig å se at det er rekruttering på gang. Jeg kan svare på spm dine etter beste evne.... Jeg bruker FS2K og logger alltid på multiplayer før jeg connecter via SB. Etter hva jeg har hørt må dette også gjøres i FS98. Så svaret er: begge deler, først multiplayer.

Du trenger ikke å bestille flytid av ATC på forhånd (eneste unntak er ved noen flyins som bruker såkalt "slot time"). Når du har startet FS, flytter du flyet bort fra flystripa, kobler opp multiplayer, SB og lager deretter en flightplan som du sender inn via SB. Deretter tar du bare kontakt med controlleren og ber om klarering.

Hvis du står på f.eks ENGM, tar du kontakt med "nærmeste" controller i denne rekkefølge: engm_gnd, engm_twr, engm_app, enos_ctr. Hvis du er usikker, ta kontakt og spør controlleren (han biter ikke) Det er også mulig å få service fra andre controllere dersom de ikke har for mye å gjøre i eget område. (står du i Bergen, kan du jo prøve å kontakte enos_ctr dersom han er eneste ATC i området) I verste fall får du som svar: own navigation, contact me at...

Du kan fly overalt uten kontroll av ATC, men dersom området dekkes av ATC, skal du kontakte han.

Et lite tips til slutt, legg inn kommentaren "student pilot" i remarks i flightplan, så får du kanskje ekstraservice.... [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image] Håper dette hjalp, lykke til og kom deg opp i lufta.

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...