Jan Ove Govasli Skrevet 22. april 2001 Skrevet 22. april 2001 Hei folkens, har flydd med SB å RW en stund nå å begyner å forstå litt ,men har noen spørsmål; -Når en får beskjed om å fly direkt "SOPAR", menes da punktet på kartet som heter "SOPAR" eller hvilket som helst punkt på linjen, for så å følge den ? -Når en er klarert for "STAR" MES 2F ENGM, kan man da fly di høydene som står på kartet hvis ingen annen er sagt og hva er prosedyren hvis landings klarering/vektor ikke er gitt når en kommer til "SOVIR" ? -Hvem kontakter en først hvis det er opprettet både TWR , DEP og CTR på den flyplassen du flyr fra ? -Fins det noen bra bruker manual for navdash ? Takker for alle svar, hillsen en amatør som vil lære [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image] Siter
Mathias Ganss Skrevet 22. april 2001 Skrevet 22. april 2001 Heisann! Tenkte jeg skulle svare på noen av spm dine: 1) Når du får beskjed om å fly "direct" noe, uansett hva det er, skal man fly direkte dit! F.eks. dct SOPAR da skal du fly rett til SOPAR og ingen omveier. 2) Nå heter vel STAR'en MES 3F [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image] , men du skal aldri descende/climbe (synke/stige) uten samtykke fra ATC. Dvs hører du ingenting, gjør du ingenting. Men det som er viktig er at hvis du har fått en kommando men ikke er helt sikker på hva den betydde eller i ettertid tenker "sa han cleared to land eller ikke?" så må du spørre tilbake. En annen ting er de høydene som står på kartet. Du skal ikke fly disse!! Dette er minstehøyder, dvs at ATC aldri vil be deg descende under disse (Ihvertfall hvis de gjør det riktig [image]images/icons/tongue.gif" border="0[/image] ). F.eks på MES 2E står det 6000(?) fot, hvis jeg ikke husker feil, helt fra MES. Og hvis du skal fly i 6000 fra MES til BGU for så intercept 01R da brenner du mye fuel og flyr sakte. Du kan også requeste descend. (Be om descend). Hvis du f.eks. er kommet så langt at du føler at nå vil jeg ned (top of descend) så sier du bare f.eks. "SAS331 requesting descend" eller "BRA251 standing by for descend" og da skal ATC gi deg descend. 3) Hvis du ikke har fått noe info når du har kommet til SOVIR kan du spørre ATC om han vil du skal holde. Dvs at du flyr en holdingpattern over SOVIR. Hvis du ikke hører noen ting da heller begynner du å holde og sirkler helt til han sier noe. Det jeg pleier å gjøre er å si i fra 2nm inbound eller noe slik at ATC husker meg. 4) En ATC "stige" ser slik ut: CTR APP DEP /Ofte sammen med APP) TWR GND DEL Du skal altid kontakte den som er nederst på ATC "stigen" altså i dette tilfellet ENGM_DEL eller Gardermoen Delivery for å få clearence. I ditt tilfelle ser du at ENGM_TWR var online som er nederst på ATC "stigen". Du kontakter dermed TWR. 6)Angående navdash vet jeg ikke, men se på http://vaccn.org" TARGET=_blank>VACCN Håper jeg fikk svart på som dine. Siter
Jan Ove Govasli Skrevet 22. april 2001 Forfatter Skrevet 22. april 2001 Takker for svaret, men det står fremdeles "masnali two foxtrot arrival (MES 2 F) på kartet mitt, ruten er følgende :From MES proceed on R-165 MES via KOLAB to SOVIR. dette er det eneste STAREN jeg har for APP rwy 19R/L ENGM, er det kommet nye kart som ikke er lagt ut på flightsim.no ? Siter
Roar Eli Sandøy Skrevet 22. april 2001 Skrevet 22. april 2001 quote: Opprinnelig postet av Jan Ove Govasli: Takker for svaret, men det står fremdeles "masnali two foxtrot arrival (MES 2 F) på kartet mitt, ruten er følgende :From MES proceed on R-165 MES via KOLAB to SOVIR. dette er det eneste STAREN jeg har for APP rwy 19R/L ENGM, er det kommet nye kart som ikke er lagt ut på flightsim.no ? Ja, det kommer nye kart hele tiden - så vil du være helt up to date må du abbonere på AIP. Forskjellene mellom de forskjellige karta er veldig liten da som regel, og du kan normalt trygt bruke gamle kart. Forskjellen mellom MES 2F og MES 3F er vel om jeg ikke husker for galt at du med MES 3F ikke skal descende lengre ned en til 5000 fot, på segmenter der du før kunne descende ned til 4000 fot. Rutingen er den samme, og forskjellen er som sagt veldig liten. Gamle kart er mye bedre en ingen kart - og utenfor norge har jeg flydd med hva som er av kart jeg - og de fleste godtar det. For norge så får jeg oppdaterte kart via AIP - men du klarer deg godt med de karta som er her på fs.no og - du kommer trygt ned [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image] Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.