Gå til innhold

Manglende klarering for STAR


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Ved kjøring av STAR lurer jeg på hvordan skal man forholde seg, hvis man ikke får klareringen for oppgitt STAR?

f.eks. "VBX118, You are cleared for the MESNALI 2 ECHO - arrival"

Man har da tidligere fått at man kan forvente en bestemt STAR.

"Expect MESNALI 2 ECHO arrival at Gardermoen for rwy 01"

For det hender jo at ATC har litt mye å gjøre, slik at man gjerne blir borte i mengden, eller man rett og slett mister kontakten med ATC.

Kan man entre denne uten klarering, eller skal man da vente (Holding) ved "entering point", inntil man får denne?

 

mvh.

Arnt Kalseth

VBX118

 

Skrevet

Du skal ALLTID følge siste klarering, nærmer du deg et punkt hvor du ikke har videre klarering må du gjøre ATC oppmerksom på det (Coast one one eight approaching (evt coming up to) mesnalia, expecting further clearence) elns.

Du skal aldri gjøre noe du ikke er klarert for (to epxect mesnalia to foxtrot er ingen klarering men et lite forvarsel om hvilken klarering du kan vente deg).

Har du mista radiokontakt med ATC squawker du 7600 og flyr videre inntil kontakten er tilbake :-)

Vennlig hilsen

Tarjei Lundarvollen, VBX004 som desperat prøver å holde følge meg deg

Skrevet

quote:

Originally posted by Tarjei Lundarvollen:

Du skal ALLTID følge siste klarering, nærmer du deg et punkt hvor du ikke har videre klarering må du gjøre ATC oppmerksom på det (Coast one one eight approaching (evt coming up to) mesnalia, expecting further clearence) elns.

Du skal aldri gjøre noe du ikke er klarert for (to epxect mesnalia to foxtrot er ingen klarering men et lite forvarsel om hvilken klarering du kan vente deg).

Har du mista radiokontakt med ATC squawker du 7600 og flyr videre inntil kontakten er tilbake :-)

Vennlig hilsen

Tarjei Lundarvollen, VBX004 som desperat prøver å holde følge meg deg

 

Heisann,

Takk for svar Tarjei,

Dette var hele poenget, hadde fått expect MES2F, og fikk ingen klarering.

 

Hva jeg skal si om desperate piloter vet jeg ikke, men det høres ikke så bra ut.

 

PS Har jobbet idag, så det blir ikke så mange timene.........

mvh

Arnt OK

VBX118

 

Skrevet

Tror det var meg som glemte å klarere deg videre fra MES, Arnt. [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/frown.gif[/image]

Tarjei har riktignok helt rett - man kan ikke fortsette lengre enn siste klarering - men hvis du lover å ikke si det til noen, så passet det bra at du fortsatte likevel.....

Bot og bedring (ihvertfall bedring) loves herved [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

------------------

John Andreassen

LN-NRK

 

Skrevet

Bare sånn til slutt, flyr jeg som pilot, klarert til MES (med exepct MES arrival) og er snart over MES uten å ha fått klarering - da ville jeg ha rapportert inbound MES , feks 5 nm inbound Mesnali, da vil de fleste ATC skjønne at noe bør sies nå veldig snart, og du får som regel den starklareringen din.

Det er ikke ofte at det er hensiksmessig at du skal holde ved her feks MES, og som regel har bare atc glemt det, og da kan en påminnelse være kjærkommen (ja, og jeg har og glemt piloter, men jeg gjør mitt beste for å ikke gjøre det for ofte [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/wink.gif[/image] )

------------------

Roar Sandøy

http://home.online.no/~eisoere/VACCN/" TARGET=_blank>VACC Norway

http://home.online.no/~roa-sand/irc/" TARGET=_blank>"Irc for Dummies"

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...