Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har ikke noen informasjon om Bergens-besøket, men har mange ganger sett AWACS'en i Bodø. Alle disse i Europa tilhører en multinasjonal enhet felles for NATO, med hovedbase i Geilenkirchen i Tyskland. Også nordmenn arbeider i denne enheten.

I Bodø trener den på approach'er - ILS og TACAN - og kan ha 10-12 lave overflyginger. Et slikt treningspass kan vare i vel en time, før den setter kursen sørover igjen.

Ørlandet flystasjon brukes som "Fremskutt base" av AWACS.

Hilsen Roald

Skrevet

Fransk er jo som kjent et verdensspråk, så franskmenn har gjerne sin egen måte å benevne tingene på.

OTAN er fransk for NATO og står for "Organisation du Traité de l'Atlantique Nord".

------------------

Mvh

Tom S. Pedersen

Skrevet

Jepp, mye riktig informasjon er gitt. Litt tilleggsinformasjon:

Ja, det er en modifisert boeing 707. NATO har sine i Geilenkirchen. Disse er foroevrig lik de NATO har (samme motor og skrog) Litt forskjellig konfigurasjon inni maskinen. NATO's betegnelse er E-3A. I tillegg har engelskmennene E-3D, samme fly men med forskjellig (nyere motorer)og litt forskjellig utstyr innvendig. Flyene fra USAF kommer ifra Tinker AFB i Oklahoma. Men de kommer jevnlig paa besoek til oss hernede

Torstein

(jobber i NAEWFC (NATO AIRBORNE EARLY WARNING FORCE COMMAND))

Skrevet

Hm,

Stemmer vel det. "problemet" er at Crewene er satt sammen av personell fra 16 nasjoner. F.eks sist jeg fløy var vi amerikansk 1.pil, norsk 2.pil, canadisk nav, italiensk Flight engineer etc. Uten at jeg skal starte noen alkohol debatt er dette noe særnorskt. F.eks kan du kjøpe øl, vin, sprit og sigaretter i butikkene her nede (et ikke tema som ingen bryr seg noe om). I norge tar man gardiner foran lettøl etter kl. 1800. Ikke rart om utlendinger blir forvirret.

Forøvrig. Det korrekte er AWACS (Airborne Warning & Control System)

Torstein

Skrevet

767 AWACS:

Det er riktig observert. Japanerene flyr 767 AWACS fra Boeing. Dersom det er spørsmål om NATO AWACS (bemanning, oppdrag etc.) skal jeg forsøke å svare. F.eks. noe mange ikke er klar over er at vi tanker drivstoff i luften. En spesiell opplevelse å være så nært et annet stort fly i luften! :-))

Torstein

Skrevet

Jeg mener å ha sett bilder av et en større AWACS også, basert på 767en. Er dette en produktstudie fra Boeing sin side, eller er flyet i produkjon/operativt.

Hangarskipene (CVN-7x) fører også radarfly. "Hawkeye" ser ut som en Twin-Otter med AWACS-radar og sammenleggbare vinger. Underlig fremtoning.

Erik

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...