Skrevet 8. mars 2023 1 år Mulig dumt spørsmål fra nybegynner dette: - Finnes det en enkel (og gratis) metode for å finne minimum cruise-høyde på en strekning i VFR-plan for å unngå kollisjon i ukjent terreng når man flyr med GPS? Finne det høyeste landpunktet på strekningen ? Noen som vet om nettsider, kart som dekker dette globalt ? På forhånd, takk for hjelpen 🙂
Skrevet 8. mars 2023 1 år Premium Medlem 12 minutter siden skrev Trønder Kråke: Mulig dumt spørsmål fra nybegynner dette: - Finnes det en enkel (og gratis) metode for å finne minimum cruise-høyde på en strekning i VFR-plan for å unngå kollisjon i ukjent terreng når man flyr med GPS? Finne det høyeste landpunktet på strekningen ? Noen som vet om nettsider, kart som dekker dette globalt ? På forhånd, takk for hjelpen 🙂 Jeg er ikke helt sikker, men Plan-G kan vel muligens ha det du ser etter? Jeg mener man kan få elevation view av flightplan der
Skrevet 8. mars 2023 1 år Premium Medlem Har du sett på Little Navmap? Bruker den ikke selv, men vil tro at du finner det meste her https://albar965.github.io/littlenavmap.html
Skrevet 8. mars 2023 1 år Vanligvis bruker man et VFR kart for å plotte ut ruten. Der har du minstehøyder for hver sektor. Når du flyr VFR så bruker man vanligvis ikke GPS men navigerer etter landemerker og kart. GPS brukes i hovedsak kun som referanse for økt "situational awareness".
Skrevet 9. mars 2023 1 år Forfatter Hei igjen, og takk for alle tips. Little Navmap gjorde susen når jeg fikk installert de globale terrengdata. Har nå hatt et par morsomme prøveturer i forholdsvis lav høyde over fjellterreng uten å deise inn i noe. Ble litt artigere å fly sim nå, og det er jo noe av poenget 🙂
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.