Gå til innhold

Featured Replies

Skrevet

Mulig dumt spørsmål fra nybegynner dette: - Finnes det en enkel (og gratis) metode for å finne minimum cruise-høyde på en strekning i VFR-plan for å unngå kollisjon i ukjent terreng når man flyr med GPS?  Finne det høyeste landpunktet på strekningen ?
Noen som vet om nettsider, kart som dekker dette globalt ?
På forhånd, takk for hjelpen 🙂

Skrevet
  • Premium Medlem
12 minutter siden skrev Trønder Kråke:

Mulig dumt spørsmål fra nybegynner dette: - Finnes det en enkel (og gratis) metode for å finne minimum cruise-høyde på en strekning i VFR-plan for å unngå kollisjon i ukjent terreng når man flyr med GPS?  Finne det høyeste landpunktet på strekningen ?
Noen som vet om nettsider, kart som dekker dette globalt ?
På forhånd, takk for hjelpen 🙂

Jeg er ikke helt sikker, men Plan-G kan vel muligens ha det du ser etter? :) Jeg mener man kan få elevation view av flightplan der :) 

Skrevet

Vanligvis bruker man et VFR kart for å plotte ut ruten. Der har du minstehøyder for hver sektor. Når du flyr VFR så bruker man vanligvis ikke GPS men navigerer etter landemerker og kart. GPS brukes i hovedsak kun som referanse for økt "situational awareness". 

Skrevet
  • Forfatter

Hei igjen, og takk for alle tips.
Little Navmap gjorde susen når jeg fikk installert de globale terrengdata.
Har nå hatt et par morsomme prøveturer i forholdsvis lav høyde over fjellterreng uten å deise inn i noe.
Ble litt artigere å fly sim nå, og det er jo noe av poenget  🙂

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …